Renault Grand Scénic TCe 140 Intens (2019)

Renault Grand Scénic TCe 140 Intens (2019)

UitvoeringGrand Scénic TCe 140 Intens
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2019

Veelzijdige, mooie alleskunner

Deze auto kochten we 2,5 jaar geleden nieuw.
We hadden een Peugeot 5008 diesel en zochten iets gelijkaardigs. De hele familie rijdt Renault en op het moment van kopen had ik hier thuis als tweede auto ook een Renault (Megane cabrio).
Alleszins: wat hadden we nodig?
-een zevenzitter. Handig voor de hobby's van de kids
-groot koffer aangezien we elk jaar 5-6 weken kamperen
-groot trekgewicht omdat we elk jaar ongeveer 5000km met de vouwwagen rijden. Die weegt niet veel, maar ik heb ook een boot van 1300kilo, en dan vallen er al veel kanshebbers af. Deze mag 1800 kilo trekken .
-automaat
-piepers en camera
...
Naar de nieuwe 5008 gaan kijken maar die motor (130pk) kwam minder overtuigend over dan deze 140. Langs binnen vond ik de 5008 misschien nog mooier, maar langs buiten is de achterzijde niet mijn ding. De Touran vinden we allebei vanbinnen saai en van buiten lelijk, de Tucson mooi maar geen zevenzitter.

Zo kwamen we uit bij een nieuwe blauwe intens. Prachtige velgen. De Bose velgen vonden we niet zo mooi, dus namen we de intens en vulden we die aan met alle opties (groter scherm, automatisch parkeren etc) zodat hij gelijk loopt aan de Bose.

Omdat toen we hem kochten, de Tce motor nog maar pas op de markt was, namen we optioneel 5 jaar garantie. Tot nu toe hebben we die buiten voor het vervangen van een krakende luidspreker, gelukkig niet nodig gehad.

Kosten die we tot nu toe hebben gemaakt:
-2 nieuwe voorbanden (4 seizoens). Ik rij 4 seizoensbanden, maar vind het toch snel dat deze versleten waren
-ik kijk op zich niet naar de onderhoudsindicatie uit het boekje. Elk jaar op z'n verjaardag (ongeveer om de 15-20k km dus) gaat hij naar de garage. Ik ga dus eigenlijk wat vaker dan voorgeschreven, maar dat zal geen kwaad kunnen.

Gebruik en verbruik:
We rijden veel korte stukken. Dan zit ik net onder de 7l/100km op de boordcomputer. Als ik eens ver rij in Nl, aan slakkengang 100, kom ik aan 5,5. Als ik met dakkoffer en vouwwagen erachter tegen 125 naar Perpignan knal, zit ik rond de 8-8,5. Allemaal nette waarden vind ik, zo zwaar beladen.

De motor vind ik erg aangenaam. Hoogst comfortabel. Bovendien is hij om m'n zware boot bergop uit het water te trekken, krachtig genoeg. Ik zet hem op sport en zonder een centje pijn trekt hij hem eruit. Dat doe ik trouwens ook als ik de vouwwagen erachter heb hangen, op sport rijden. Dan is hij toch iets snediger en blijft hij iets meer in het 'kracht'gebied.

Qua ruimte is't een zalige auto al was het koffer van mijn 5008 ruimer. De optie 7zit is ook zalig. Alles gaat automatisch en de 2 dochters kunnen allebei een vriendin meenemen. Echt heerlijk. Spreekt voor zich dat de derde zitrij niet geschikt is om een rit van 1000km te maken, maar dat hoeft ook niet.

Tegenwoordig wordt hij eigenlijk niet veel gebruikt. Onze diesel Megane cabrio is vervangen door een Nissan Micra, en de vrouw rijdt nu bijna enkel nog met de Micra. Ikzelf ga 9 van de 10 keer met de speed Pedelec werken. De auto staat dus vooral stil. Wordt gebruikt als we met z'n 4 weggaan, als we een lange rit hebben, als ik ga surfen (Porte bagage staat er altijd op, ik doe dat bijna elke week) of als ik de trekhaak nodig heb. Eigenlijk is de auto wat te mooi om hem zo utilitair te gebruiken, maar dan gaat hij wel langer mee. En voor kortere stukken met kleine parkings is de Micra ook gewoon beter geschikt, en wat zuiniger.

In het verleden kocht ik elke 4 jaar een nieuwe, grote auto. Nu denk ik deze heel lang te houden. Bijna geen enkele auto voldoet aan alle voorwaarden. Vooral het trekgewicht en de 7-zit zijn moeilijk te vinden bij al die nieuwe, eventueel hybride SUV's die in de plaats komen. Ook Renault gaat stoppen met het maken van deze binnen een paar jaar. En als ik zie welke kant ze op gaan (de nieuwe Arkana van pa, met dezelfde motor als ik, mag maar 900kilo trekken. Daar ben ik niks mee, ondanks dat de Arkana prachtig is), zijn de opties dun gezaaid. Tenzij ik dieper in de geldpot duik en een 3liter X5 of zo koop, wat belachelijk zou zijn.

Dus: oprijden en de Nissan dagelijks gebruiken. En als die versleten is, eventueel iets elektrisch erbij. De scenic blijft als gezinsauto, surfbus, vakantieauto en trekauto.
Toch speelt er nog 1 optie door m'n hoofd... Als ze volgend jaar of binnen 2 jaar stoppen met het produceren van deze handige comfortbak, koop ik misschien nog een laatste exemplaar met megaveel korting en alle opties. Akkoord, dan rij ik met een -dan- oud model, maar dan heb ik voor een betrekkelijk ok budget een nieuwe auto die 1800kilo mag trekken, 7 mensen mag vervoeren etc, waar je bij een ander merk echt een 'bus' voor nodig hebt. En dan kan ik er minstens voor 10 jaar tegen, hoop ik dan maar. Want auto's als deze... Dat maken ze niet meer. De SUV's hebben kleinere koffers, mogen vaak minder trekken en hebben geen 7 plekken in deze prijsklasse.

Voor mij is deze auto dus een winnaar. Alle opties zijn er. Android auto werkt wel wat trager maar ik gebruik meestal de ingebouwde gps. Verder doet alles het prima.

Omdat een review die enkel goed nieuws brengt niet lekker bekt, hier de nadelen:
-tank is veel te klein. Met de vouwwagen en dakkoffer moet ik om de 500km tanken. Belachelijk, voor zo een reisauto. Ik wil 800-1000km kunnen rijden. Een grote tank als optie aanbieden, zou leuk zijn
-een automatische kofferklep aanwezig/beschikbaar