Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Renault
  • Grand Scénic

Renault Grand Scénic dCi 110 Intens (2017)

autoreview

2
Renault Grand Scénic dCi 110 Intens (2017)
Renault Grand Scénic dCi 110 Intens (2017)Renault Grand Scénic dCi 110 Intens (2017)Renault Grand Scénic dCi 110 Intens (2017)Renault Grand Scénic dCi 110 Intens (2017)Renault Grand Scénic dCi 110 Intens (2017)Renault Grand Scénic dCi 110 Intens (2017)Renault Grand Scénic dCi 110 Intens (2017)Renault Grand Scénic dCi 110 Intens (2017)Renault Grand Scénic dCi 110 Intens (2017)Renault Grand Scénic dCi 110 Intens (2017)Renault Grand Scénic dCi 110 Intens (2017)Renault Grand Scénic dCi 110 Intens (2017)Renault Grand Scénic dCi 110 Intens (2017)Renault Grand Scénic dCi 110 Intens (2017)Renault Grand Scénic dCi 110 Intens (2017)Renault Grand Scénic dCi 110 Intens (2017)Renault Grand Scénic dCi 110 Intens (2017)Renault Grand Scénic dCi 110 Intens (2017)Renault Grand Scénic dCi 110 Intens (2017)Renault Grand Scénic dCi 110 Intens (2017)Renault Grand Scénic dCi 110 Intens (2017)Renault Grand Scénic dCi 110 Intens (2017)Renault Grand Scénic dCi 110 Intens (2017)Renault Grand Scénic dCi 110 Intens (2017)Renault Grand Scénic dCi 110 Intens (2017)
Parody
  • Parody6
  • Gebruikersreview
19 juli 2018 om 12:04
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringGrand Scénic dCi 110 Intens
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst19.000 km
Lezerswaardering: 18%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Op z'n Frans

  • 19.000 km
  • 3 oktober 2018

Eind vorig jaar mocht de Focus na 5 jaar trouwe dienst vervangen worden. Met toen één kind en een tweede op komst was ruimte belangrijk. Verder stond een stevig trekgewicht hoog op wensenlijst, en gezien mijn dagelijkse rit over 80km/u wegen was adaptive cruise-control een zeer aangename toevoeging.

Met dit wensenlijstje vielen er een hoop auto's af. ACC is op lang niet alle auto's en uitvoeringen te krijgen, en een trekgewicht van meer dan 1800kg is een zeldzaamheid. Al snel waren er nog twee betaalbare kandidaten over: de Renault Mégane en Scénic. Gezien mijn eerdere ervaringen met Renault was ik wat huiverachtig, maar de betrouwbaarheid heeft in de afgelopen jaren grote stappen gemaakt.

Na een proefrit in zowel een Mégane als een Scénic toch voor de tweede gegaan. Door een brand bij één van de toeleveranciers was er een actiemodel van de Intense beschikbaar: de Intense Collection. Deze had de binnenpanelen van de Zen, waardoor verlichting in de deuren ontbreekt en de mogelijkheid voor een head-up display vervalt. Beiden stonden niet op de wensenlijst, dus toen was de keuze gauw gemaakt. Verder een trekhaak, parkeersensoren rondom met camera, en LED dimlichten gekozen. Tip: laat de dealer de lampen goed afstellen. In plaats van een overbelicht vlak voor je neus krijg je dan een groot tapijt aan licht, beter dan de xenon van de Focus.

Diesel bleek uiteindelijk de laagste maandlast te hebben, dus het is een 110PK 1.5dCi geworden. Prima motor, die niet extreem veel moeite heeft met het gewicht van de Scénic. De klinkers blijven waar ze zijn, maar het is ook geen slak. Met een rustige rijstijl is 1:20 haalbaar, al loopt het bij hogere snelheden wel stevig op. En altijd starten en lopen (afkloppen).

Rijden doet-ie als een comfortabele hoge auto. Na de directe en bestuurdersgerichte Focus wel een hele overgang. De sport-stand in de Scénic helpt wel voor het stuurgevoel, dus ik heb een redelijk compromis gevonden. Op snelheid komt er wel wat windgeruis om de hoek kijken, maar ook bij 180km/u voelt de auto nog stabiel aan en kun je nog steeds een gesprek met de achterbank voeren. Wegligging is zeker niet verkeerd op zomerbanden. Op de winterbanden heeft de auto onderstuur neigingen als het geregend heeft, dus rustiger aan doen is het devies.

R-Link 2 (met groot scherm) werkt op zich prima, maar het leidt wel af. Iets wijzigen aan de luchtstroom kan niet zonder je ogen van de weg af te halen. ACC helpt wel, die begint alvast met remmen als je voorganger de snelheid er uit haalt. Updaten van de navigatie vergt wat geduld, want dat kan rustig een klein uur duren. Android Auto werkt prima (inclusief Waze), al werkt de ingebouwde navigatie ook goed (na de laatste update).
Nadeel t.o.v. de Focus is wel dat de helderheid direct gekoppeld is aan het aan staan van de verlichting. Bij de Focus dimde het licht aan de hand van de hoeveelheid licht buiten, en dat was toch een stuk prettiger. En waar laat ik m'n zonnebril?

Dan Fransen en elektronica... Gelukkig zijn alle belangrijke systemen tot zover vrijwel foutloos. Enige hikje van een kritisch systeem is de automatische handrem die even de weg kwijt was. Dit resulteerde in een harde piep om te laten weten dat de handrem aantrekken niet gelukt was. Even starten en weer stoppen, en het probleem was verdwenen.
Verder is de automatische deurvergrendeling nogal nukkig. Soms gaat het slot niet open, soms gaat het slot niet dicht, en soms gaat het slot dicht terwijl je van de passagiersdeur naar de achterdeur loopt. Dan moet je 3 seconden wachten voordat de auto weer ontgrendelt, om mensen de kans te geven te voelen of de auto wel echt op slot zit. Dealer kan niks vinden, het hoort zo.
Verder piept de parkeerhulp altijd na het starten bij het stoplicht. Ook dat schijnt er bij te horen.
Probleem dat ze wel opgelost hebben met een software-update is de "gewoonte" van de klimaatregeling om de bestuurder te trakteren op hete lucht als die de airco uitgezet heeft. Na de update pakt de auto gewoon buitenlucht, zoals het hoort.

ACC is een genot, al moet je er nog steeds wel bij nadenken. De standaard afstand van 2 seconden wordt netjes aangehouden. Hierdoor neemt de auto op de snelweg wel op tijd gas terug als je op een vrachtwagen af rijdt. Heel geleidelijk neemt je snelheid af tot een kleine 90km/u. Met die snelheid kun je meestal niet veilig meer passeren. Spelen met de volgafstand dus, want op de minimale volgafstand (iets rond de 1 seconde) remt het systeem veel later af.
Het systeem is niet "schrikachtig". Ook als iemand 'm er tussen gooit resulteert dat zelden in vol remmen. Bij drukker verkeer rij ik dus meestal op de korte volgafstand, waarmee het het meeste lijkt op een gewone CC. Het adaptive deel kan niet helemaal uit, en het systeem werkt van 50km/u tot 160km/u. Gelukkig zit er ook een begrenzer op zonder maximum snelheid, welke uiteraard ook prima als cruise-control te misbruiken is.

Na 10 maanden rijden ben ik in grote lijnen best tevreden over de auto. Geen straf om in te rijden, leuk uiterlijk, en die 20" wielen staan 'm goed zonder dat het comfort ernstig in het gedrang komt. Hier kan ik het nog wel ruim 3 jaar in uithouden. :-)

4,3
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
  • Rijd je zelf met een Renault Scénic? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Renault Scénic
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Uitgelicht aanbod

    Renault Scénic 1.2 TCe Bose LED koplampen | Lederen stuurwiel | Lederen/stof bekleding | Lichtmetalen velgen 20" | Verkeersbord detectie | Navigatiesysteem full map |

    Renault Scénic 1.2 TCe Bose LED koplampen | Lederen stuurwiel | Lederen/stof bekleding | Lichtmetalen velgen 20" | Verkeersbord detectie | Navigatiesysteem full map |

    • 2017
    • 46.768 km

    Op aanvraag

    Renault Scénic 1.3 TCe Bose 5 zitplaatsen | Automaat | Navigatie | Glazen dak

    Renault Scénic 1.3 TCe Bose 5 zitplaatsen | Automaat | Navigatie | Glazen dak

    • 2018
    • 43.830 km

    € 25.490

    Renault Scénic 1.2 TCe Intens, LED, Navigatie

    Renault Scénic 1.2 TCe Intens, LED, Navigatie

    • 2017
    • 104.594 km

    € 18.190

Meer Renault Scénic occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Renault Scenic IV

    607
    • 12 oktober 2020

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Renault Scénic specificaties
  • Renault Scénic occasions
  • Renault Scénic video's
Advies en informatie
  • Renault Scénic tests
  • Renault Scénic gebruikersreviews
  • Renault Scénic index
PREMIUM
BMW 2-serie Gran Tourer | Citroën Grand C4 Picasso | Renault Grand Scenic

BMW 2-serie Gran Tourer | Citroën Grand C4 Picasso | Renault Grand Scenic

Wie denkt dat alle MPVs saaie busjes zijn heeft het mis. Bij zowel de nieuwe Renault Grand...

Lees meer
 

Renault Scénic reviews

  • Gebruikersreview
    Renault Grand Scénic TCe 140 Intens (2019)

    Renault Grand Scénic TCe 140 Intens (2019)

    2
    • 31 oktober 2021
  • Gebruikersreview
    Renault Grand Scénic TCe 115 Intens (2017)

    Renault Grand Scénic TCe 115 Intens (2017)

    10
    • 2 februari 2021
  • Gebruikersreview
    Renault Grand Scénic TCe 115 Limited (2019)

    Renault Grand Scénic TCe 115 Limited (2019)

    2
    • 13 april 2020
  • Gebruikersreview
    Renault Grand Scénic dCi 160 Initiale Paris (2018)

    Renault Grand Scénic dCi 160 Initiale Paris...

    17
    • 29 augustus 2019
  • Gebruikersreview
    Renault Grand Scénic TCe 140 Limited (2019)

    Renault Grand Scénic TCe 140 Limited (2019)

    7
    • 21 februari 2019
  • Gebruikersreview
    Renault Grand Scénic dCi 110 Intens (2018)

    Renault Grand Scénic dCi 110 Intens (2018)

    7
    • 5 januari 2019
  • Gebruikersreview
    Renault Grand Scénic dCi 110 Intens (2018)

    Renault Grand Scénic dCi 110 Intens (2018)

    5
    • 20 december 2018
meer reviews
Renault Grand Scénic vs. BMW 218d Gran Tourer - Dubbeltest

Renault Grand Scénic vs. BMW 218d Gran Tourer - Dubbeltest

97

Renaults nieuwe Scénic bevat aardig wat cross-over elementen. Kennelijk achten de Fransen...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Renault Scénic Vision: klaar voor 2024

    Renault Scénic Vision: klaar voor 2024

    107
    • 19 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Renault Scénic 1.6 16V Expression Luxe (2006)

    Renault Scénic 1.6 16V Expression Luxe...

    2
    • 1 mei 2022
  • Het afscheid van de Renault Scénic - Reportage

    Het afscheid van de Renault Scénic - Reportage

    98
    • 29 april 2022
  • Gebruikersreview
    Renault Scénic 1.5 dCi 100pk Expression Luxe (2004)

    Renault Scénic 1.5 dCi 100pk Expression...

    1
    • 28 maart 2022
  • Nieuws
    'Renaults nieuwe elektrische SUV gaat Scénic heten'

    'Renaults nieuwe elektrische SUV gaat Scénic...

    66
    • 24 februari 2022
  • Nieuws
    Renault stopt eind maart met Talisman, Scénic en Espace volgen

    Renault stopt eind maart met Talisman,...

    168
    • 4 februari 2022
  • Achtergrond
    Op zoek naar een zevenzitter voor maximaal 10.000 euro

    Op zoek naar een zevenzitter voor maximaal...

    63
    • 7 november 2021
Merk
Merk
  • Gebruikersreview
    Renault Arkana E-Tech Hybrid 145 R.S. Line (2022)

    Renault Arkana E-Tech Hybrid 145 R.S. Line...

    2
    • 21 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Renault Twingo 1.2 16V ECO2 Authentique (2011)

    Renault Twingo 1.2 16V ECO2 Authentique...

    2
    • 21 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Renault Captur TCe 140 Intens (2021)

    Renault Captur TCe 140 Intens (2021)

    7
    • 20 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Renault Twingo TCe 90 Dynamique (2016)

    Renault Twingo TCe 90 Dynamique (2016)

    • 20 mei 2022
  • Nieuws
    Renault Scénic Vision: klaar voor 2024

    Renault Scénic Vision: klaar voor 2024

    107
    • 19 mei 2022
  • Renault Scénic Vision – Eerste Kennismaking

    Renault Scénic Vision – Eerste Kennismaking

    43
    • 19 mei 2022
  • Achtergrond
    Renault Clio 'Williams' (1992) - Liefhebber Gezocht

    Renault Clio 'Williams' (1992) - Liefhebber...

    27
    • 16 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden