Renault Grand Scénic dCi 110 Bose (2017)

autoreview

Renault Grand Scénic dCi 110 Bose (2017)

Signalement

UitvoeringGrand Scénic dCi 110 Bose
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2017
KM-stand laatst133.000 km
Lezerswaardering: 82%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Grand Scenic, leuke wagen maar met een handleiding

  • 2.800 km

Tja, na lang wachten en na 2 vervangwagens was hij er dan! Onze nieuwe gezinswagen, de Grand Scenic van Renault. Bruin, Bose uitvoering want ik hou van mooie muziek en heb thuis geen audio-kamer, panoramisch glazen dak, trekhaak, winter pack. Geen lederen zetels want ik ben bang van witte zetels (kids) en heb meermaals mijn achterwerk verbrand aan de knalhete lederen zetels van mijn vorige wagen, Superb. Echt Superb, trouwens, ik denk nog vaak: dat had die Superb dan wel, of dat was daar beter geregeld! Maar de kids wilden klaptafels en een hoge auto. Kwam daarbij dat mijn geweldige Superb ook extra laag was door de Greenline versie, maar toen ik met mijn rug sukkelde, was het een ware marteling om er in en uit te stappen(kruipen/rollen). Dus een hoge wagen. Touran? Euh het is lease maar ik heb ook mijn grenzen. Te duur. Zafira, in 2008 had ik er zo een. Heel leuk, goed, voor 2 jaar toch, daarna was het vaker naar de garage dan ik wou. En nu een te hoge CO, want het is leasing en dat is nu eenmaal een belangrijke kostenpost, die CO uitstoot. BMW 2 dan maar? Die 3 cylinder is echt niet mooi om te horen, de wagen is hard afgeveerd en maakt veel geluid in de cabine. De Grand Scenic was er ook, maar nog niet bij de dealers. Grand Picasso dan maar. Geen parkeersensoren vooraan op de Business uitvoering, de andere uitvoeringen waren te duur. Ik ben uit twijfel gaan vragen of ik de Superb niet mocht houden, zo goed was deze. Neen, ik moest wisselen. Ik was het moe en koos de wagen die me het minst teleurstelde, hij zag er tenminste goed uit, in tegenstelling tot de BMW. De Touran was wellicht leuker geweest om te rijden, maar gewoon te duur. Jammer. Ik mocht de Grand Scenic gaan passen in Drogenbos (Brussel) bij de invoerder, er waren een aantal perswagens, maar mocht niet rijden.

Tot daar de teleurstellingen.

Ik zag bij de invoerder de Grand Scenic in het Nerts Bruin.
Emoties kwamen.
Ik was verliefd! Net een Espace, maar dan mooier! Mooie velgen, grote wielen (20 INCH) , het was er allemaal! Grote touch-display in het midden, in tegenstelling tot de duimspijkerdisplay van de BMW Business was dit Google maps tegenover een stafkaart uit 1980 of zo. Dit is een MODERNE wagen!

Helaas mocht ik niet er in rijden, maar het is zoals je een mooie vrouw tegen komt, en ze praat met je, ze zegt dat ze je graag ziet,... You' re in love!

De wagen als Sint-Nicolaas cadeau besteld op 06/12/2016

De teleurstelling part 2

Er breekt een brand uit bij toeleverancier Recticel te Most, Tjechië. De band in Douai, waar de (Grand) Scenic wordt geassembleerd, valt stil. De personeelsleden gaan in tijdelijke werkloosheid. De mallen van Recticel voor de Scenic blijken ook verneild door de brand. Voor 3 maanden hoor ik niets. Ik vraag aan de leasing om te bemiddelen omdat ik mijn oude leasewagen moet afgeven. Krijg van de leasing een Opel Astra SW (waauw nice car, ecoflex, echt mooi, goed afgewerkt!). Een manager van Renault belt me via de leasing: ik heb recht op een vervangwagen of 20€/d. De leasing wist dit niet, deze bellen boos naar Renault en een paar dagen later rij ik in een Megane Grand Tour. 1.5DCI. Leuke wagen, wel wat rubber-achtige tov de Astra. Koppeling maakt raar geluid. Er kraakt iets in het dashboard! Ohh neen, wat heb ik gedaan... 4 jaar in een rammelbak als ik mijn wagen heb! Ik stel me voor dat het mooie meisje waar ik verliefd op werd plots een heks is die me voor 4 jaar opsluit met water en brood. Kalm aan. Take it easy. Intussen kan de dealer me geen datum geven, nog altijd niet. Ga ik die wagen ooit krijgen?

De Levering

De wagen staat bij de dealer!
Ik krijg het goede nieuws en ga er naar toe. Vlinders in de buik! Ik ga mijn nieuwe verovering zien! En consumeren!
Ik rij er mee naar huis. Traag! Niet vooruit te branden! De wagen is hard en hobbelt over de minste drempel. Rammelt ook soms. Ohh neen....

Tuning

Maar het viel me op dat de banden zo "rond" staan, totaal geen druk op de voorwielen, zo leek het. Ik controleer de banden. 3.2 bar! Hallo! Ik rij hier op betonnen wielen dus! Ik verlaag de druk naar 2.6 bar, de voorgeschreven waarde. En lja hoor comfortabel, stil, en nu kan ik ook zoeken naar die rammel: de brandblusser! De veiligheidspin kleppert tegen de manometer van de brandblusser. De Brandbusser zit met 2 schroeven (torx) in het chassis. Die ligt dus nu in de kofferruimte! De torx schroeven zijn er terug in en nu is de wagen rammelvrij!

Ja, je moet de Fransen niets leren over hoe ze een wagen comfortabel moeten maken. En dat met 20! duims wielen.

Ik heb de wagen op peroonlijke mode gezet - sportievere motorsturing, stuur, maar geen sport-geluid van de motor (is via de geluidsinstallatie, dus zoals een paar siliconen koplampen, het is niet "the real thing").

En die Bose, is dat zijn geld waard?
Neen. Ja. Neen. Ja.
Soms wel, soms niet. De eerste week was het geluid ronduit slecht. Maar ik las dat een goede speaker moet inspelen, dus na een week begon het te verbeteren. Nu is het goed tot zeer goed. De Superb had een betere STANDAARD radio (ik had wel de Columbus top navi, maar qua audio weet ik het niet, de bassen waren voller, dat zeker! Misschien komt dit nog... er is toch een subwoofer aanwezig in de Scenic, de Superb waren (zeer grote) deurluidsprekers )

Happy endings....

Ben ik nu blij?
Jazeker! Ieder keer als ik de wagen zie glimlach ik, eerlijk waar. Het is net als je een Corvette van 1968 ziet. Mijn kinderen hebben Hot Wheels auto's. Mijn wagen kan er bijna bij. Zij vinden het ook een Coole wagen. Ik zag de wagen langs een goed uitgeruste (en dus niet haalbare) BMW 2GT staan, mijn wagen kon langs een winkelkar gestaan hebben, geen verschil. Welke BMW? Ik zie toch alleen maar de Renault? Dat is de kracht van de wagen. Een echte diva. Een echte ravissante verschijning. De mooie jonge dame die je vergezelt naar het gala-diner. Maar geef haar wel voldoende een douche, ze is graag net, het staat haar beeldig.

Rijden: niet zo verfijnd als mijn Superb (vluchtheuvels daarentegen, de Superb was er keihard op). Maar stiller dan de Superb. Dat panormamisch dak is een glimlachtrekker! Mooi interieur! Na een week begon de wagen "los" te komen. Wel rustig blijven inrijden, maar alles is conform de verwachtingen. Het is een 1.5 diesel, geen V10 van 8 liter.
Maar je komt er wel, en vlot ook. De Superb was ook geen strepentrekker. Heb ik ook niet nodig.

Heb ik al gezegd dat de wagen echt knap is?

Problemen: Verliefdheid maskeert vele kleine kantjes, maar tot nu geen problemen, en de make-up (banden, brandblusser) is permanent.

Binnenkort er mee op vakantie, daarna aanvulling van de review.

Zo, ik ga nog wat KM's genieten van mijn nieuwe vlam. Hopelijk laat ze me niet staan voor een of andere takelwagen waar ze eens achter wil hangen...

De eerste grote ervaring

  • 8.000 km

Op reis met de Grand Scenic. Onder het bagagezeil is het een kleinere bagageruimte dan de Superb. Maar bagagescherm weg en je kan een container meenemen. Ik heb dus mijn "alles onder het scherm als ik op vakantie ben" adagio moeten laten vallen. Onderweg viel me op hoe zacht en romig de wagen reed. Ik had de banden op 2.8 bar gezet, dus redelijk hard. Toch was alles stil en zacht. Deze wagen heeft een vaste belading nodig, dit viel me al eerder op. Leeg is de wagen nogal hard om niet te zeggen soms springerig, toch zeker op de achteras. De bergen in bleek ook geen enkel probleem te zijn, ik had nooit het gevoel dat de wagen te weinig vermogen had, thans een 1.5dci met 110PK. Je moet de motor wel boven de 1600-1800 toeren houden, anders geen turbo. Op vlakke stukken is dat geen probleem, in de bergen echter.... Ook bij warmere temperaturen geen problemen, en ook het panoramische dak gaf geen extra hitte af. Niet meer dan een gewoon dak. Het is een leuke, stille en comfortabele wagen, die er naar mijn idee steeds beter uitziet. Vooral die machtige 20 duims velgen (Quartz) van de Bose uitvoering doen de wagen goed. Ik koos de wagen in nertsbruin, een kleur die mooi is, maar snel vuil. Laat de wagen een beetje vuiler worden, en de wagen wordt uniform vuil en het valt gewoon niet meer op! Regenbui en weer een stuk properder. Handig. Als je de wagen weer blinkend hebt, dan zie je weer hoe mooi hij is. Fragiel mooi, snel weer vuil. Nadeel: regelen van alles via touchscreen is toch niet altijd de beste optie. En de telefooninterface is ook niet je dat, met de satelliet achter het stuur waar je de knoppen niet van kan zien. Maar dat is gewenning. Geen fouten, geen pannes, geen vervelende issues gevonden, alles OK. Misschien 1 zaak, maar dat kan ook rijstijl zijn: sneller last van aquaplanning. 195 brede banden zijn dan wellicht net iets te smal. Maar geen probleem: terug naar 115 km/h ipv 130 en geen probleem meer. Verbruik berg op berg af heen terug: 5.7l / 100km. Niet slecht voor een grote wagen als dit. Tot nu: tevreden. In het begin was de wagen niet vooruit te branden: nu is dit sterk verbeterd en is het soms zelfs een vlotte wagen.

Vervolg

  • 14.000 km

Wel, er mee op vakantie gegaan, er mee naar het werk, er mee naar overal gaan, containerpark als trekker van mijn aanhangwagen, ... Het kan allemaal. En zonder "gemaar".

Wat vind ik het leukst aan de wagen:
De Looks. Je hebt zeurpieten die de 20" velgen te groot vinden. Of te kwetsbaar. Maar de band is 55 hoog, precies evenveel als mijn Skoda, met 16" band. Dus zeker niet kwetsbaarder. Of de Bose edition velgen met de zwarte inham te gestyleerd. Maar ik kan er niets aan doen. Zie ik de wagen, ik ben gewoon blij. Nooit eerder met een wagen gehad. Ik was zeer tevreden over mijn Skoda, vond mijn Opel Zafira een leuke wagen, mijn Mondeo was een toffe auto en mijn Corolla was onverslijtbaar. Maar geen van allen zag ik echt graag. Of was ik echt trots op om in gezien te worden. Raar, want ik ben helemaal niet het type dat een wagen koopt om in gezien te worden. Dan was het wel een BMW geworden. Of een Mercedes. Kleiner, maar wel een ster of een propeller.
Wat nog: Het panoramische dak. OK, Leuker was het als het open ging, maar dit is ook al heel erg leuk. Zeker met mooi weer, overdag , in de avond maar ook in de nacht. De kinderen vinden het heel leuk.
De grote tablet van de RLink. Mooi. Modern.
De mooie stoelen.
De modulariteit. 2 extra mensen/kinderen mee? Even de extra zetels opzetten, bagagescherm in het daarvoor gemaakte vak (dus niet rondslingeren in de kofferbak!) leggen en klaar. De wagen is de top van de voetbalclub.
Het rijden. De wagen (110pk) is in de sportstand sportief en pikt op vanaf de laagste toeren.
De versnellingsbak. Zeikers die zeggen dat dit geen leuke bak is moeten eens rijden in een VW 1.6D product met een 5 versnellingbak. Iedere vorm van sportiviteit wordt er uit gepest door die bak. Een enorm gat tussen 2 en 3 waaroor je ver moet doortrekken in 2 voor comfortabel te rijden in 3. Neen, deze bak is heel goed gespreid. Sportief zelfs. OK, hij is wat te zacht, er mag wat meer weerstand zijn, maar ja, ik ben het nu gewoon en kan de betere verhoudingen meer smaken dan de weerstand bij het schakelen van de Skoda.
Het rijcomfort - LET WEL: let op je bandenspanning!
Boven 2.7 bar is het een harde wagen. Zet hem op 2.5 - 2.6 bar en het is een droom van een wagen. De lange wielbasis maakt het rijden zalig.

Een aanhangwagen van 750kg, beladen tot (over?) het maximum, voel je niet.

Geen problemen tot nu toe, dat was iets anders bij mijn Mondeo, die roestte al op 15000Km. Was een fabricagefout. Op 30.000Km katalysator stuk. Fout van garage.

Wat is niet zo leuk:
Ik zet de wagen graag in de sport stand. In het begin deed ik dat niet omdat er ook een fake motorgeluid geproduceerd wordt. Maar omdat het eigenlijke motorgeluid niet zo speciaal is (een beetje een meeeeeuuuuuh geluid soms) , is de sportstand beter. En rijdt ook beter. MAAR: ieder keer als ik de wagen start moet ik de sportstand kiezen. En dan opent zich een scherm op de tablet, dat je enkel kan wegklikken op het scherm. Ik wil NIET klikken op dat scherm bij het rijden. Waarom geen "back" toets op het stuur? Telefoon: werkt via een van de drie knoppen op de satelliet achter het stuur. Welke? Dat is altijd weer even zoeken. Terwijl je zoekt wissel je de radio (ook een van de knoppen), en gaat het ineens naar een andere input van de audio. Er staat een knop met een telefoonsymbool op het stuur. Laat die dan ook het telefoonmenu activeren! Nu is het enkel opnemen en afleggen dat deze knop kan doen. Voor de veiligheid? Nu is het nog veel onveiliger.
De R-link in het algemeen is te fel geconcentreerd op ingave via het scherm. Waarom niet via toetsen op het stuur, zeker voor switchen tussen menu's.

Het zwarte dak is een ramp om te wassen. Zeker in iet of wat zon. Dit is een auto voor de (self)carwash.

Het scherm wordt snel vuil lees ik op reviews. Maar is ook weer snel afgewassen. Dat is geen argument, was met mijn Skoda en zijn Columbus navigatie niet anders.

Ik heb geen Android Auto integratie. Gewoon omdat de wagen een maand "te vroeg" was, anders had ik andere hard/software. Dat is jammer.

Ik wordt gek van de Coyote software. Je kan de app niet verwijderen als de proefperiode afgelopen is. Intussen blijft de app bij iedere rit zagen: "Coyote. Geen netwerk". Neen, toch, je meent het niet!

Het zijn allemaal details. En je kent het klappen van de zweep na een tijdje. Maar qua ergonomie mag Renault eens gaan kijken bij VW. Maar VW mag echt ook wel eens gaan kijken bij Renault voor wat meer stijl.

Zou ik mijn aankoop opnieuw doen?
Zeker. Nog altijd ben ik blij, zeker voor de looks!

It's the tyres, stupid!

  • 17.500 km

Het zijn de banden! Alle negatieve ervaringen die ik hierboven beschreven heb, vervallen. Aquaplanning, soms kraakjes, minder verfijnd weggedrag dan de Skoda Superb... Het zijn de banden. De Skoda stond op Continental ecocontact 2. In de winter op Dunlop wintersport 4d. De Renault staat in de zomer op Goodyear Efficient grip. In de winter op Continental Wintercontact TS860. Wat een verschil. Ik heb terug een leuk rijdende wagen die niet meer last heeft van aquaplanning, niet meer onderstuurt op gewoon vochtige wegen, laat staan regen, stiller is en zachter rijdt. Verbruik: 0.3 liter meer. Vanaf nu enkel nog Michelin of Continental. Kunnen ze de leasewagen niet leveren met die banden, dan mogen ze hem houden. Ik las ergens dat het weggedrag van een wagen heel helft onderstel is en de helft de banden. Ik geloof ze. Wat een verschil. Van soms onbehouwen tot verfijnd. Van soms lawaaierig tot comfortabel gedempt. Laat de Goodyears aan de kant, en je hebt een ware limousine. Geen nadelen meer, niet alleen de looks, maar ook de feel van een echte knappe wagen.

Zomer op goede banden!

  • 40.000 km

De banden! Mijn ex-vrouw besloot een verkeersdrempel te pakken met de zijkant van de banden. Resultaat: beide banden aan de rechterkant stuk. Leasing besluit dat er 4 nieuwe banden op moeten. Weg met de GoodYears. Ik vraag Conti's of Michelins. OK zeggen ze, maar ik krijg Uniroyals. Helemaal niet slecht!! Vele malen beter dan de Badyears en dus heb ik nu een goed rijdende auto in de winter EN in de zomer. De auto is nu wel soms wat aan het bonken, ergens aan de voorophanging links. Ik weet niet of ik me er zorgen over moet maken, ik vertrek op reis. Feit is dat de wagen een week of 3 geleden nieuwe olie heeft gekregen, het probleem met de ophanging was er toen al, en ik heb niets gehoord van de garage. Dus er zal niets flagrant los hangen, de wagen voelt ook nog steeds hetzelfde aan. Het kan evengoed een afdekplaat of plastic stopje zijn. Brengt me aan een ander punt. Om de 20.000KM wil de wagen nieuwe olie, de oorspronkelijke periode was 30.000KM. Bij het laatste onderhoud werd alleen de olie vernieuwd. De garage zegt dat de filters groter zijn, en dus langer meegaan. Tja, het zal wel, zeker? Persoonlijk zou ik alles vervangen, maar het is wat het is. Ben ik nog tevreden: ja zeker! De Skoda was naar mijn aanvoelen solider, maar al met al zeker niet ontevreden.

Bonkende voortrein

  • 45.000 km

Dus ben ik naar de garage gegaan om de bonkende voortrein na te laten kijken. Bleken de spoorstangen te zijn. Ik weet niet wat dat is maar het is opgelost. Binnengebracht voor controle maar bij ophalen reeds gerepareerd onder garantie. Kijk, dat is service. Ben er mee naar Spanje op vakantie geweest, geen probleem, niets is teveel voor de wagen. In Duitsland 204 kmh aangetikt, alles geen probleem. Op 44000 km wou de wagen nieuwe olie. Zonder filters vervangen zoals de leasing voorschreef. Was niet slim: op 47000 km wou de wagen opnieuw naar de garage. Nieuwe olie MET filters! Erg milieuvriendelijk is dat niet. Duur ook. Soms begrijp ik de leasing niet... Ondertussen doet de wagen perfect dienst, zeker de 7 zitplaatsen komen regelmatig van pas bij de voetbal. Of als er een kind komt spelen. We hebben een beurtrol. Maar bij mij zitten ze het liefst! Het panoramische dak en vooral de Bose geluidsinstallatie is zeer populair! De stereo had tijd nodig om goed te spelen, maar nu is hij los. Diepe bassen en harder mogelijk dan ik aan kan. En ik ben veel gewend! Ben ik nog steeds tevreden? Jazeker. Blijf verliefd! Kennissen hebben een goed uitgeruste BMW 2gt, de concurrentie dus. Ben ik even blij dat ik die saaie, kale mus niet gekocht heb! Ook al denk ik op koude ochtenden: wat een rammelbak, want dan durft hij al eens wat te rammelen, maar meestal ligt dat aan de kopsteunen of de plastic van de grote tablet. Vaak ligt er ook iets in de auto te rammelen. Heeft de auto geen fout aan. Vaak, na het poetsen, als ik alles terug op zijn plaats heb gezet, kopsteunen eens verschoven heb en zo, is het ook weer gedaan met dat rammelen. Het is een auto die graag verwend wordt! En hij verdient het ook. Wordt vervolgd!

Verbruik

  • 92.000 km

Diesel, steeds rond de 6 liter per 100KM, je haalt 5 liter als je het rustig aan doet en 6,5 als je echt door rijdt. Dus dik in orde voor zo'n grote auto. Ons gezin telt 3 leden en ik rijd vaak alleen. Dat is ook een factor, maar toch...

Naar het laatste jaar toe alweer

  • 92.000 km

Na 92.000 KM en 3 jaar op de kop (juni 2017 - juni 2020) is dit wellicht het laatste wat ik er over schrijf. De eindconclusie dus. Is het een foutloze auto? Neen. Heeft de wagen de 3 jaar en bijna 100.000KM goed doorstaan? Ja, maar... Geen echte fouten kunnen ontdekken, nooit stilgevallen (wel 1X batterij moeten laten vervangen en die spoorstangen in het begin). Die keyless entry heeft me al eens laten staan voor een paar seconden (ging niet open) en ook al eens niet gesloten terwijl ik toch weg was (en alle deuren waren OK toe). Je leert op het sluitsignaal letten, meestal als ze niet sluit is dat omdat er iets niet klopt (vb doek blokkeert de koffersluiting of zo). En op de passagierszetel is een stiknaad een beetje losgekomen, ik weet niet of dat normale slijtage is of te wijten is aan een overenthousiaste voetballer die er soms wild in is ;-). Voetbal: de 7 zitplaatsen maken het de top van de ploeg. En dat uiterlijk... ik moet een nieuwe gaan kiezen ergens volgend jaar maar eerlijk waar.... welke auto biedt me zoveel in zo'n mooie verpakking tegen een redelijke prijs? De auto heeft Led verlichting, een prachtig glazen dak, 20!! INCH velgen ZONDER veel aan comfort in te boeten... de auto biedt tonnen rijplezier, ik kon haar nooit op onderstuur betrappen, ook niet als ik haar forceerde... Ben ermee naar Spanje, Zwitserland, Oostenrijk, Denemarken, Duitsland en Frankrijk geweest en NOOIT had ik het gevoel kracht te kort te komen. Je zit hoger, ziet meer en hebt ruimte te over. Dat deze auto niet beter verkoopt begrijp ik niet. Ja een Skoda is waarschijnlijk beter afgewerkt( soms al eens een kraakje maar dat is enkel bij rijden op pokdalige wegen, of bij echte koude). De passagiersgordel (als er niemand zit) klappert al eens tegen de b-stijl... op dezelfde slechte wegen. Maar dat vergeef je hem snel, 1.5d bleek geheel olievast te zijn, de auto zit niet te koelen als menig TDI's die ik tegenkom... Neen, het is een relaxte reismachine. Ja die R-Link werkt je soms op de zenuwen, want is te traag. Ik heb nog geen smartphone connectiviteit en dat mis je wel... maar eens ingesteld blaast de BOSE stereo iedereen weg met z'n diepe mooie geluid.... Helaas mag ik dit merk niet meer kiezen, het is nu allemaal VAG, de ster en de propeller geworden. Opel dan weer wel. Ik ga van een diva naar een achtergrondzangeres vrees ik.... Ik geniet alvast nog van een jaar Grand Scenic en ik ben er zeker van dat de kids later vaak gaan zeggen: weet je nog, die Renault? Die was leuk met z'n open dak en klaptafels! Of die zag er toch goed uit... of .... Ze zal altijd in mijn geheugen staan als de immer glimlachende knappe vriendin. Maar ga je weg, luister dan wel even of ze alles afgesloten heeft. Een fijne en mooie reisauto. Dit type auto (MPV) en deze auto in het bijzonder verdient meer bijval. Au revoir, mon ami.

Toch nog even dit

  • 103.000 km

Nog even dit. Wat een leuke auto is dit toch. Ik kijk meestal uit naar een nieuwe wagen, maar nu niet. De auto verbaast me zo vaak met z'n sportiviteit, flexibiliteit en rijplezier. En nog zuinig ook! 5.6l/100KM en ik heb een betonnen rechtervoet. Ik mag geen Renault meer kiezen en de andere mogelijkheden zijn toch niet dat. Ook al zijn ze Freude am fahren, Das Auto, Simply Clever, Duitse klasse tegen een lagere prijs, vorsprung durch technik of Das Bestes oder nichts. Kan wel mooi zijn maar tegen dat het mooi is, is het onbereikbaar voor mij. Opel (Duitse klasse tegen een lagere prijs) is wel interessant maar is niet zo mijn ding. Skoda (Simply clever) dan? Superb is mooi maar duur, en Octavia is tegenwoordig even duur. Mercedes, BMW of Audi dan. Sorry. I want value for money. Standing is fake news. Wat een feest, een nieuwe auto. Het gaat nog moeilijk worden.

De laatste horde en de opvolger

  • 133.000 km

De laatste horde is wat minder mooi. De airco ging stuk (mijn zus had dit ook met haar Clio, is het een Renault-dingetje?), de spiegels hebben niet veel zin meer om in te klappen (vooral als ze nat zijn!) en de banden hé...daar het een leasingwagen is let je er niet zo op, maar mijn bandenman zei me: je krijgt nieuwe voorbanden. Ik: OK.... Tja zegt hij, ze hebben het allemaal. Ze eten banden. En ahoewel ik dat nu ook weer overdreven vind, is het nu ook weer niet helemaal onwaar. Laten we zeggen, de wagen verslijt bovengemiddeld banden. Niets dramatisch, maar wel iets om rekening mee te houden. Ik rij natuurlijk ook wel veel, en sportief. Maar los daarvan, mijn Superb had dit niet bij gelijke rijstijl. Maar ik zie de wagen nog steeds even graag, ben nog steeds zeer tevreden en zou gerust nog wel wat jaren gelukkig er mee kunnen zijn. Maar het is wat het is. Dus moest er een nieuwe wagen komen. Na lang beraadslagen wist ik het echt niet. Dan ben ik maar op mijn gevoel afgegaan, want proefrijden was er niet bij, dankzij Corona en de lokale dealers die je als leaserijder als 2e rang beschouwen. Bij het configureren van de wagens zag ik plots dat ik ook een Hybride benzine kon kiezen! Toyota stond er ook bij. Een Corolla SW...Nice! Peugeot 5008 was iets te duur. 3008? Ja...maar toch net niet voor mij. Mooi maar... Skoda Octavia Hybride dan maar? Veel te duur bleek! Plots zag ik een CLA Shooting Brake 250e. Business Solutions. Gekeken. Naar de onvriendelijke grarage gegaan, want ik ben niet zo premium-minded. Mooie wagen. Toch wel veel ruimte. Meer dan ik dacht. De Renault had door de 7-zits config een kleinere koffer dan je zou denken. Met de kinderen naar de garage gegaan. Ik kan er een open dak en trekhaak bij nemen, en dan is het bij te betalen bedrag nog steeds niet overdreven. Dus...bij gebrek aan echte andere kanshebbers (ik kan de Insignia sw van achter met die chromen strips niet zien.... en de BMW's met die nieuwe dikke-kont-grill van voren...wat is er gebeurd met ze....) is het dus een Shooting brake 250e geworden. Ergens volgend jaar krijg ik hem. Lang wachten dus. Intussen vermaak ik me nog wel met mijn Franse schone. Bedankt alvast voor de mooie tijd, ik zal je nooit vergeten, mooie brunette. Maar die schoenen-verslaving, daar moet je toch op letten. Ach. Wie scheelt niets?

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault Scénic

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.