Renault Espace 2.0 16V Privilege (2000)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Espace 2.0 16V Privilege |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 42.000 km |
KM-stand laatst | 92.000 km |
Mosterd na de maatlijd
- 92.000 km
De intentie heb ik telkens gehad om mijn ervaringen met de Espace op deze afdeling van de site te vermelden. Hij is net verkocht, toch zal ik mijn 4 jaar kort proberen op te sommen.
De Espace, you love it or you hate it. En als je er eenmaal op verliefd geworden bent neem je het een en ander voor lief.
Ik was op zoek naar een ruime auto in 2008, vervanging voor een Lancia Lybra sw. Ooit was ik wel eens met 6 man naar de Ardennen geweest met een Espace van een vriend van mij. Die rit is mij bijgebleven. Superpraktisch, enorm ruim, relatief licht in gewicht, prima rijeigenschappen en mooie uitstraling naar mijn mening. De zoektocht bleef telkens dus uitkomen op een Espace. Ik wilde van de hoge kilometerstand van de Lybra af en zocht naar een exemplaar welke weinig gereden had.
Voorjaar 2008 vond ik hem in Zeeland. Een bouwjaar 2000, 2.0 16v RXE handgeschakeld 7-persoonsuitvoering met slechts 42.000km op de teller, met NAP. Geweldig. Ik zag mij hier al 10 jaar in rijden, dat was dan ook de intentie, echter ben ik niet verder gekomen dan 92.000.
Wat is er allemaal mee gebeurt?
Binnen garantie begon het al goed. De katalysator brak op de provinciale weg volledig af. Daar werden we niet al te vrolijk van, echter via wat omwegen is er een nieuwe geplaatst met volledige vergoeding onder de garantieregeling. Verder moest de motor echt losgereden worden. Hij had in 8 jaar tijd slechts 5000km pj gereden. Onze eerste vakantie ging richting de grens van Spanje en dat heeft hem goed gedaan.
Er is veel regulier onderhoud geweest, uitlaat, banden, remschijven, airco afvullen etc. Bijzonderheden zijn er ook geweest. Een ijzerenplaat waar de radiateur op rust was verrot. Na een grote beurt liep de motor slecht. Gedacht werd aan de bobines. Vier nieuwe er in, maar dit hielp niet. Bleek achteraf een slecht contact geweest te zijn.
Eigenlijk dus helemaal geen horrorverhalen, wij hebben heerlijk genoten van de Espace. Verbruik van 1:10 tot lange stukken 1: 12 was ook acceptabel. Onderhoud is wellicht allemaal net wat duurder, Michelins zijn niet goedkoop maar dat weet je. Overigens heb ik er Continentals onder gehad voor, maar dat beviel niet, dus toch weer terug naar vertrouwde Michelins.
Tot februari 2012 mijn vrouw wegrijdt bij ons huis en ze denkt een tak tussen de wielkast te hebben. Motor viel uit en ze moest teruggeduwd worden. Multiriem heeft zich opgevreten om de krukaspoelie, is tegen de distributiekast aan gaan meppen en heeft de distririem laten breken. Verhaal wat verder komt is dan pijnlijk. 16 kleppen krom en feitelijk was de auto afgeschreven. Voor ons het moment om er afscheid van te nemen. De reparatie zou zeker 3000 euro gekost gaan hebben. Dat vond ik niet meer verantwoord.
Hij is wel weer gerepareerd overigens en weer op kenteken gezet met een nieuwe APK. Ik hoop dat de nieuwe eigenaar met net zo veel plezier rond gaat rijden als ik heb gedaan. Morgen ga ik onze nieuwe auto ophalen. En om te eindigen met het begin, i love the Espace. Mijn oog is gevallen op een Grand Espace fase II, 2.0 DCI Initiale. Volledige onderhoudshistorie zit erbij, tot op de vermelding van de carterpanring aan toe.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.