Renault Espace 2.0 16V Expression (2002)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Espace 2.0 16V Expression |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 213.500 km |
KM-stand laatst | 257.000 km |
Een andere auto
- 213.500 km
Na heel lang zoeken uiteindelijk de Nissan Primera vervangen voor een Renault Espace in 'the Race' uitvoering.
Na 4 japanners nu een fransoos. Er is veel gezegd over de onbetrouwbaarheid van Franse auto's, dus het voelt wel als een gok. Wel een goede gok denk ik, want deze auto is buitengewoon goed onderhouden en ziet er echt heel goed uit. Bovendien: super comfortabel! De komende tijd zal ik e.e.a. vermelden over deze auto en ik hoop dat hij (of is het een zij?) z'n reputatie van storingsgevoelige auto niet waarmaakt! Voorlopig de prestaties, betrouwbaarheid en kosten even op 3 sterren gezet; het kan nog alle kanten op.
Een maand verder
- 216.500 km
Inmiddels rij ik een maand met deze Renault en ik moet zeggen tot volle tevredenheid. Het comfort is geweldig en de auto rijdt heerlijk. Het verbruik van 1 op 9 ligt in lijn der verwachting, maar een beetje gunstiger had wel gemogen. Wellicht heeft e.e.a. te maken met het koude weer, dus eens kijken hoe zich dat ontwikkeld.
Stand van zaken
- 223.200 km
Vandaag is de auto voor APK + kleine beurt geweest. Op een lampje en nieuwe ruitenwissers na, helemaal niets. Dat geeft de burger moed!
De afgelopen maanden heerlijk met de Espace gereden. Ik ga de auto steeds meer waarderen, ik voel me echt verwend. Het verbruik is inmiddels gedaald naar 1 op 9,3. Veel gunstiger ga ik het niet krijgen, denk ik, 't is niet anders. Waar ik me een beetje zorgen over maakte was het olieverbruik van 1 liter op 2500 km (5W40). Het schijnt er een beetje bij te horen, maar ik was met de Nissan gewend dat ik een half litertje tussen twee beurten in bij hoefde te gooien. Na overleg met de garage er voor gekozen om wat dikkere olie (10W40) te gebruiken en deze om de 15.000 km te vervangen, ipv de gebruikelijke 30.000 km. Tevens is er een 'oliebeschermer' toegevoegd. (wat dat ook mag zijn...) Kijken of dat scheelt.
Verder in maart met het wisselen naar zomerbanden, 2 nieuwe banden en 2 nieuwe schijven en blokken gemonteerd, ook is de airco nagekeken en afgevuld.
Vrij snel na de APK bleek dat de portiervergrendeling rechtsvoor kapot was. Een tweedehands motortje en een uur werk en het werkt weer zoals het hoort. De eerste echte technische storing.
olieproblemen
- 241.000 km
Bij de laatste tussenstand gaf ik aan dat het olieverbruik 1 op 2000 betrof. Aanvankelijk leek dit verbruik zo te blijven, maar op een gegeven moment liep het verbruik op naar zo'n 1 op 500 à 600. Veel te veel natuurlijk. Er zijn grofweg 3 scenario's waar aan te denken valt. 1. verstopte carterplug. 2. Olie lekt langs de kleppen. 3. Olieschraperveren van een van de zuigers is kapot. Gekozen is om de motor te flushen, dit reinigt de motor. En om de carterplug te controleren. Dit laatste was het probleem in ieder geval niet. Inmiddels weer een paar honderd km's onderweg en de eerste tekenen zijn niet zo best. Het verbruik lijkt iets minder, maar veel is het niet. De vraag is dan: wat nu? Tijd om eens goed na te denken over de toekomst van deze auto.
Harttransplantatie
- 244.000 km
Na een tijd van afwegen de keuze gemaakt de auto een harttransplantatie te geven. Geen nieuw hart, maar een donorhart. De motor die er in gekomen is, heeft 138.000 km gelopen, en wat een wereld van verschil! De motor loopt veel rustiger en pakt makkelijker op. Bovendien geen rookgordijnen meer als er stevig opgetrokken moest worden.
Deze grote reparatie heeft me €2200,- gekost, maar dat is dan inclusief APK, nieuwe schijven en blokken achter, een nieuwe fuseekogel, nieuwe distributieriem, verse vloeistoffen, airco bijvullen én een nieuw knipperlicht.
Of dit een verstandige keus geweest is, zal de tijd leren. Ieder alternatief had veel duurder uitgepakt, en bovendien, de Espace rijdt zo lekker...
Le roi est mort, vive le roi!
- 257.000 km
Om met het ergste te beginnen: ik moet alle skeptischie gelijk geven. Deze zonnekoning heeft m'n portemonnee flink leeg gehouden. Vorig jaar dus een harttransplantatie ondergaan en het afgelopen jaar redelijk goed doorgekomen. Een paar lange ritjes gingen voorspoedig en dan is de auto ook op z'n best. Toch sloeg het noodlot een paar weken geleden toe: een vastloper. Op een nog onverklaarbare wijze is een van de poelies waar de v-snaar over loopt beschadigd geraakt, en daardoor ook de v-snaar. Een deel van de v-snaar is tussen de distributieriem terecht gekomen, waardoor het blok 'van tijd' is geraakt. Forse motorschade dus. Na onderzoek door en deskundige, luidt het oordeel: dikke pech, niets aan te doen... Wat nu? Reparatie is geen optie. helaas, deze auto bleek niet de uitzondering die de regel bevestigd, maar alleen maar een bevestiging van de reputatie van Renault. De auto is rijp voor de sloop, en zal dus ook afgevoerd gaan worden.
Het verbruik op LPG is tijdens mijn bezit 1 op 9,4 geweest.
Een andere auto dus, dat kwam me slecht uit, maar goed, zonder auto is ook geen optie. Het is een Honda FR-V geworden, een review zal spoedig volgen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.