Renault Clio TCE 100 20th Anniversary (2010) #2

autoreview

Renault Clio TCE 100 20th Anniversary (2010)

Signalement

UitvoeringClio TCE 100 20th Anniversary
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf151.587 km
KM-stand laatst165.300 km
Lezerswaardering: 79%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ons nieuwe familievriendje

  • 151.630 km

Wij wonen in een dorp, en dan is een tweede gezinsauto bijna noodzakelijk om de dagelijkse vervoersbehoefte te kunnen dekken, ook al omdat de andere auto vier dagen per week in het buitenland is. Onze oude Mitsibishi Space Star was een heel riante tweede auto en nog behoorlijk zuinig bovendien, maar de technische betrouwbaarheid was niet super en (mede daarom) waren de onderhoudskosten hoger dan van tevoren ingeschat. Wat trouwens evenzo gold voor diens voorganger, een Suzuki Swift uit 1995. Aangezien onze Renault Megane prettig rijdt, nog weinig technische malheur heeft gegeven, tot nu toe betrouwbaar is, en tweedehands redelijk voordelig aan te schaffen is, maar eens begonnen met te kijken bij Renault.

De Grand Modus was qua ruimte en soort auto een logische opvolger geweest, maar ik vond die niet prettig rijden. Hard geveerd, en door zijn gewicht niet zo pittig. De Nissan Note 1.4 was ook een kandidaat. Die heb ik niet gereden, ik vond ze niet goedkoop. Voor een net exemplaar uit 2007 ben je vijf- tot zesduizend euro kwijt. De Honda Jazz is in gebruik waarschijnlijk goedkoper (lichter en zuiniger), maar in aanschaf bepaald niet. Bovendien naar men zegt niet al te comfortabel: stug geveerd en lawaaiig op de snelweg. Dan de blik maar eens op gewone kleinere auto's gericht.

Goedkoop in aanschaf zijn die natuurlijk ook niet, juist voor berijders van kleinere auto's zijn lage gebruiks- en onderhoudskosten belangrijk, en dus is de vraag aanzienlijk. Zo kom ik toch weer uit bij het voor ons vertrouwde Renault: van de Clio zijn er veel verkocht zodat er behoorlijk wat keuze is, en de prijzen zijn wat gunstiger dan van de meeste concurrenten. Ondanks dat Renault al lang geen roestproblemen meer heeft en sinds pakweg 2005 ook technisch behoorlijk betrouwbaar is.

De Clio III is er als hatchback en als estate. Die laatste heeft mijn voorkeur, niet alleen omdat daarvan de bagageruimte veel groter is, maar ook omdat de hoofdruimte achterin beter is. Bij de hatch loopt het dak nogal naar beneden, waardoor je bij een lengte van 1,85 m bijna klem komt te zitten. De extra lengte valt bovendien nogal mee (4,23 m tegen 4,03 m). Maar mijn vrouw wilde geen stationcar, dus moest het een hatch worden. UIteraard vijfdeurs, een driedeurs is ronduit onpraktisch, zowel met achterpassagiers, als je de boodschappen even gauw op de achterbank wil zetten, en omdat het voorportier dan onhandig lang wordt, wat vervelend is als je naast een andere auto of in een garage staat geparkeerd.

Dan de uitvoering. Onze wensuitvoering zou rood (al of niet metallic) van kleur zijn, een panorama dak hebben vanwege de prettige lichtinval bij bewolkt weer, cruise control omdat dat bij langere afstanden zo prettig rijdt, een axiaal verstelbaar stuur voor een prettige zitpositie, airco, en een trekhaak voor fietsen of een klusbakje.
Qua motorisering: benzine, aangezien er maar weinig tweedehands aanbod op LPG is en diesel te vies en te duur in belasting is. De basismotor is de 1.2 met 75 pk. Dat volstaat natuurlijk best, maar de wens was om in ieder geval niet trager te zijn dan met de Space Star. Dan is die 1.2 magertjes. De 1.4 dus, of eventueel de 1.2 TCE. De 1.6 kennen we uit de Megane, voldoet vast prima in de lichtere Clio maar is geen zuinigheidswonder.

Op zoek op internet, en daar vielen mij ook van de Clio de prijzen niet direct mee. Voor ca. 3000 euro heb je op moment van schrijven (feb. 2017) een vroeg exemplaar met ruim meer dan twee ton op te teller. Voor 3500 a 4000 euro krijg je er een met nog maar een paar maanden APK en een distributieriem die binnenkort moet worden vervangen. Voor 4500 euro krijg je een nette 1.4 uit 2006 of 2007, met verse APK en redelijk recente distributieriem. Een wat nieuwere Clio blijkt eigenlijk relatief niet zo veel duurder te zijn. Die hebben meestal cruise control en in lengte verstelbaar stuur, wat de Clio's van voor de facelift in 2009 vaak niet hebben. Als het dan ook nog een 1.2 TCE is, met het zo gewenste panoramadak (dat ze lang niet allemaal hebben), toch maar wat meer geld uitgeven.

Zo zijn we bij ons nieuwe familievriendje uitgekomen. Een 1.2 TCE 20th Anniversary uit eind 2010, met nog meer dan anderhalf jaar APK (voor het eerst dat ik een auto heb die pas na twee jaar gekeurd hoeft te worden), een distributieriem van pas een jaar oud en een set goede banden. Bovendien heeft deze climate control in plaats van een simpele airco, Tomtom navigatie, in de radio geintegreerde bluetooth carkit, leren stuur, lichtmetalen velgen, een keyless entry en keyless start. Dat hij grijsblauw metallic is, is ook wel best, in ieder geval beter dan zwart of vuilniszakkengrijs naar onze smaak. Geen trekhaak, dat hebben de meeste Clio's niet, als we dat gaan missen laat zich die er alsnog onder zetten.

Zo'n Clio is maar 3 cm korter en 3 cm lager dan een eerste-generatie Space Star, maar qua ruimte is het een wereld van verschil. Stukken kleiner helaas. Maar voorin zit je toch heel behoorlijk, met dank aan het axiaal verstelbare stuur. Dat zou nog wel iets verder naar achteren versteld mogen kunnen worden. De stoelzitting staat wat vlak. Misschien dat we de stoel in zijn geheel wat schuiner gaan zetten, dat zal het zitcomfort bij mijn 1,85 m nog wat kunnen verbeteren.
Achterin is het vrij krap. Hoofdruimte is voor mij onvoldoende. Is dat belangrijk, neem er dan een zonder panoramadak. Knieruimte kan er net mee door, als de voorinzittenden wat inschikken. Voor ons niet meer zo belangrijk nu de kinderen zowat het huis uit zijn.
De bagageruimte is heel redelijk. Daar kan een boodschappentas en een kratje makkelijk in. Het reservewiel hangt trouwens onder de auto, naar oeroud Frans gebruik (R4 en R12 bijvoorbeeld). Smaller dan de gewone wielen, maar geen armzalig thuiskomertje. De maat is 165/65tr15, dus daar is gewoon op te rijden, zonder snelheidsbeperking. Voor die enkele lekke band zeker acceptabel. Een auto zonder reservewiel zou dat niet zijn, een spuitbusje werkt niet altijd goed en levert een hoop troep op de binnenkant van de velg op. En na tot nu toe vier maal het reservewiel nodig gehad te hebben, is het erg fijn als je bij bandenpech 's nachts in het buitenland niet aan een hulpdienst bent overgeleverd.

Dan het rijgedrag. Dat is een fikse vooruitgang in vergelijking met de Space Star! Die was best voldoende bij gewoon gebruik. Maar drempels moest je heel rustig nemen vanwege de vrij slappe demping, de besturing was nogal indirect en sterk onderstuurd. Niets daarvan in de Clio! Ligt ook aan de banden (Michelin 195/50R16). De demping is stevig, maar niet te hard zodat het veercomfort toch heel acceptabel blijft. Rustig rechtuit op de snelweg ook. Prima!

Ook motorisch is deze 1.2 TCE een genot. Het is onze eerste auto met turbo, maar dat valt niet direct op. Geen duidelijk turbogat. Naar huidige maatstaven heeft deze 1.2 TCE niet veel vermogen (100 pk uit 1,2 l). De maximale trekkracht wordt bij 3000 rpm geleverd, dat is voor een turbomotor een hoog toerental maar het is vergelijkbaar met die goeiige oude achtkleppers van vroeger. En zo rijdt hij ook: niet zenuwachtig, maar hij trekt er heel gelijkmatig toch merkbaar sterker aan dan een kleine turboloze motor. Mocht dat niet voldoende zijn, dan is chiptuning mogelijk en wordt hij nog veel sterker, ca. 125 pk en 200 Nm, wat voor een 1.2 tegenwoordig niet eens zo bijzonder veel is. Maar goed, dat doen wij in ieder geval voorlopig dus niet.
Op de snelweg is de motor dus niet lawaaiig. Daardoor valt het wind- en bandengeluid wel wat meer op, waardoor het niet superstil is. Maar zeker acceptabel en stiller dan de oude Space Star 1.3.
Het brandstofverbruik zal ik later vermelden, we hebben nog geen tank leeggereden.

Wat er ook opzit is een regensensor. Helaas, net als in onze Megane is die niet uitschakelbaar, en bij miezerregen wist die veel te vaak, ook als je hem in de ongevoeligste stand zet. Een gewone regelbare interval was ons liever geweest.
De lichtsensor is wel uitschakelbaar, en dat bevalt ons beter.
Overigens blijkt een stadslichtje stuk te zijn. Volgens de gebruiksaanwijzing van de auto moet je voor vervanging van de koplampen naar de dealer toe. Een ontwerpfout wat mij betreft.

Benzineverbruik, eerste tank

  • 152.339 km

We hebben getankt, daarmee is ons eerste verbruik bekend: 1 op 15,2. Ritjes van 10 km door dorp/stad en over buitenwegen, wat stukjes snelweg met 120 km/h. Op het eerste gezicht vergelijkbaar met de Space Star 1.3. Maar te vroeg voor een oordeel, daarvoor moeten we meer tanks onder meer wisselende omstandigheden hebben leeggereden.

Op vakantie!

  • 158.230 km

De Clio is onze tweede auto. Vooral voor ritjes in de buurt, maar af en toe worden er ook langere ritten mee gemaakt. Naar onze dochter bijvoorbeeld, die woont op 170 km afstand. Of naar de camping waar mijn vrouw ieder jaar een week staat, op bijna 200 km afstand.
Dit jaar is het heel wat meer geworden. De Megane had een tik in de motor, advies: niet mee op vakantie gaan. Dan komt dus de tweede auto in beeld. Omdat de kinderen niet meer mee gaan, is die ook ruim genoeg. 't Is wat passen en meten om alle kampeerspullen kwijt te kunnen. Ik heb daarvoor de zittingen van de achterbank verwijderd, dat gaat heel makkelijk en zonder gereedschap. Scheelt weer wat laadvolume. Dan paste het zonder problemen en zonder dakkoffer.

Op pad naar Frankrijk, via de Vogezen naar de Jura!

Omdat er toch niemand achterin zat, konden we de stoelen lekker naar achteren schuiven. De zittingen heb ik wat schuiner gezet door aan de voorzijde tussen de rails en de vloer blokjes hout te zetten. 3 cm is ruim voldoende. Je hebt dan ook 3 cm langere bouten nodig (let op: sterkte-aanduiding 10.9, dus geen bouwmarktbouten!). Dan zitten mensen van meer dan pakweg 1,70 m lang een stuk fijner, omdat je benen beter ondersteund worden. Zo zit je voorin werkelijk prima in de Clio, tenminste als je niet te brede heupen hebt, want daar zijn de zijwangen van de stoelzittingen niet op gemaakt. Is voor ons geen item.

Eerste verrassing, zo'n beetje ter hoogte van Eindhoven: airco stuk. Fijn, die hadden we een maand of twee eerder laten vullen. Niet vreemd dat dat nodig was, omdat er daarvoor volgens de onderhoudshistorie nog nooit wat aan gedaan was. Maar hij blijkt dus toch echt lek te zijn. Gaat hij over anderhalve week voor naar de aircospecialist, nog even afwachten waar het lek zit dus.
Nadeel: het wordt 'lekker' warm in de auto. Gelukkig maar dat we niet naar Zuid-Frankrijk zijn afgereisd. Daar was het loeiheet, waar wij zaten viel het nogal mee, op 1 dag na. Het heeft wel wat nostalgisch: rijden over de vele kleinere, bochtige wegen met de ramen wijd open. Zo deden we het tenslotte 45 jaar geleden in de R4 en R12 van mijn ouders ook. Zolang je maar rijdt is het dan prima uit te houden. Vervelend wordt het op de snelweg, dan maken die wijd open ramen veel lawaai. En als je in een file komt in de zon ben je ook niet blij. Maar dat viel mee: op de terugweg bijna de hele dag regen, dus van hitte toen geen last gehad.

Wat wel opvalt: onder de glazen daken zit in de Clio alleen een lichtdoorlatend rolgordijntje. Je kunt dus geen zondicht scherm dichtschuiven, zoals in de Megane. In NL geen probleem, het gordijntje neemt heel wat warmte van je bol weg. Maar bij felle zon in zuidelijke streken toch niet genoeg, in ieder geval niet als de airco het niet doet. Ik heb uit het voorruitscherm (van de Action voor weinig, bedoeld voor wintergebruik, het kan ook van radiatorfolie) twee stukken geknipt, precies pas voor de beide dakopeningen, en die op de dichte rolgordijntjes gelegd. Met de reflecterende zijde naar boven blijft het dan een heel stuk koeler onder de glazen dakdelen. Dat we dan het dak niet open konden zetten, hebben we op de koop toe genomen. Met ramen aan 1 kant open tocht de auto sowieso beter door dan met een halfopen dakje.

We hebben rustig gereden, maar op de lange en naar NL maatstaven steile hellingen is de turbo-power goed te merken. Daar kan onze turboloze Megane niet tegenop. Ja, bij 6000 toeren heeft die 10 pk meer, maar wie rijdt er nu steeds met een brullende motor rond? Praktisch gezien is deze Clio een stuk vlotter. Dat bevalt ons natuurlijk prima!

Dat de vering stugger is dan in de Megane is zeker ook waar, maar het is nog wel acceptabel. Hij staat in deze uitvoering standaard op nogal platte banden (195/50R16). Een minder gangbare maat, dat is een nadeel bij vervangingen (weinig keus, hogere prijs). Wie van een goed veercomfort houdt, kan op de Clio beter geen 17 inch wielen zetten, dan wordt hij nog hobbeliger. Op de 'gewone' uitvoeringen is de maat 165/65R15, dat zal wat minder strak sturen maar is wel een stukje comfortabeler en zuiniger (brandstof en bij vervanging).

Dat je altijd het navigatiescherm in beeld hebt als je de radio aan hebt, is 'normaal', maar wat mij betreft een misser in het ontwerp. Dat navigatiescherm leidt dan maar onnodig af.
Een probleem dat de kop op heeft gestoken: op het 'mediasysteem' (Tomtom Carminat) kan je alleen de navigatie aflezen. Onderin het scherm staat volgens de gebruiksaanwijzing een balk met de radiozender en de buitenluchttemperatuur, maar die balk ontbreekt bij ons. Als je de zender wisselt, zou je dat op het hele beeldscherm moeten zien, maar dat is bij ons ook niet zo. De radio doet het verder wel, maar als je niet kan zien waar je mee bezig bent, heb je daar niet zo veel aan. Dit probleem heb ik niet als enige, op diverse fora in NL, D, UK en F maken hier mensen ook melding van. Maar niemand geeft vervolgens de oplossing aan. Tomtom updaten helpt niet.

Het verbruik: ongeveer 1 op 15 bij ons normale gebruik, en op vakantie zo'n 1 op 17. We hebben veel binnendoor gereden, en ook op de snelweg rustig aan gedaan. Vergelijkbaar met de oude Space Star die we eerst hadden. Die was minder sterk, maar ook een stuk ruimer. Naar maatstaven van 2010 is dat verbruik niet slecht. De huidige driecylinders zijn nog een slagje zuiniger, maar die waren er in 2010 nog niet.

Geen foutloze start dus helaas, maar we hopen natuurlijk dat we geen andere malheur gaan krijgen. We hebben tot nu toe maar weinig auto's gehad (tweedehands) waar niet binnen een maand of wat iets mee aan de hand was. Dat is het risico van zonder garantie kopen, maar daar is de aanschafprijs dan ook naar als het goed is. Ondertussen zijn we toch nog steeds wel blij met de Clio.

Airco en radio weer in orde

  • 158.375 km

Inmiddels is de auto naar de aircospecialist geweest. Conclusie: 4 lekjes in de condensor. Kan gebeuren door steenslag. Of wellicht door pekel, de condensor is van aluminium en de leidingen zijn van heel dun materiaal. Dat moet ook om de warmte goed af te kunnen geven. Maar zout op aluminium levert corrosie op. Zoals staal gaat roesten. Of dat echt zo is weet ik niet. Als dat wel zo is, dan is een keer afspuiten aan het einde van het strooiseizoen een goed idee.

Hoe dan ook, lekke condensor vervangen kostte me bij onze Megane rond driehonderd euro incl. alles. Maar bij deze Clio 660 euro! Slik! Renault heeft het onzalige idee gehad om de condensor van de airco, de radiator voor de koeling van de motor, en de droger van de airco in 1 unit samen te bouwen. Die onderdelen zijn dus niet apart vervangbaar. En daardoor wordt het dus zo duur. Dat wist ik niet van tevoren! Wat mij betreft een ontwerpfout, omdat die condensors bijna allemaal vroeg of laat een lek oplopen en dus wel een keer vervangen moeten worden. Dan mag zo'n onderdeel best zo worden geconstrueerd dat vervanging niet onnodig kostbaar is.

Overigens geldt dit niet voor alle Clio's 3. Uiteraard niet voor aircoloze exemplaren, maar ook niet voor alle typen met airco. Als kosten de hoofdrol spelen: navragen voor aanschaf van de auto!

Dan de radio. Daarvoor kan je bij de Renaultdealer terecht. Die hangt hem aan de computer (de 'CLIP' in Renaulttaal) en kan het radiosysteem dan opnieuw configureren. Kennelijk is dat geen gigantisch karwei, want de rekening bleef beperkt tot zo'n 40 euro. Daar zijn we dan wel weer blij mee, we kunnen weer zien wat je voor zender instelt en wat de buitentemperatuur is. Hopelijk laat het systeem niet nog een keer die weergave wegvallen.

Nieuwe stadslichtjes

  • 159.500 km

Een van de stadslichtjes van de Clio was stuk. Vandaag vervangen door Philips Extreme Vision LED T10 in de kleur 4000K. Dat is officieel warmwit maar duidelijk witter dan gewone gloeilampjes, zonder blauwzweem. Bij deze lampjes zie je geen afzonderlijke LED-elementjes zitten. Ze hebben een melkachtig glaasje, en zijn nauwelijks groter dan gewone W5W-gloeilampjes. Zijn een stuk feller dan gewone gloeilampjes (Philips zegt 5 keer), en daardoor goed te zien.

Ik rijd altijd met deze fellere stadslichtjes aan. Je bent onder een bladerdak of bij wat somberder weer goed zichtbaar, en dat ook van achteren (dit i.t.t. tot veel auto's met dagrijlicht, waarbij de achterlichten niet branden).

De LED-lampjes nemen minder stroom dan dimlicht. Dat scheelt bij 50 uur per jaar met stadslicht rijden ipv. dimlicht dus ca. 5 kWh (twee keer 3 W ipv. 2 keer 55 W (halogeen)), is ca. 3 euro per jaar aan benzine. Op benzine verdien je de aanschafprijs (16 euro per 2) dus in een jaar of 5 terug als je dan niet meer altijd met dimlicht aan rijdt (bij ca. 10000 km/jr). Of sneller, omdat je dimlichten dan ook minder vaak vervangen hoeven te worden.

Officieel mogen dit soort LED-lampjes niet (in alle landen) ter vervanging van stadslichtjes worden toegepast. Bij de APK hebben ze er bij mij nog niet moeilijk over gedaan.
Gezien de af-fabriek irritant felle dagrijlichten zie ik ook absoluut niet in waarom dit soort goed zichtbare maar niet overdreven felle LED-lampjes niet mogen.

Voor het vervangen van lampjes moet je volgens de gebruiksaanwijzing van de auto naar de dealer. Maar dat blijkt mee te vallen. Alleen de afdekkappen van de accu heb ik losgehaald, en het is een behoorlijk gepriegel, maar met handigheid en geduld lukt het. Je hoeft dus niet zoals bij de Megane 2 de voorkant van de auto te halen en de koplamp los te schroeven (wat trouwens ook weer niet zo'n enorm karwei is).

Nieuwe banden

  • 165.300 km

Afgelopen week hebben we de banden laten vervangen.
Linksvoor was in slechte staat: nog 2 mm profiel en veel droogtescheurtjes (voor een band uit 2011). Rechtsvoor was nog goed, die band was uit 2015 en had nog ruim profiel. Achter hadden de banden uit 2013 nog 4 mm profiel en waren er duidelijke droogtescheurtjes te zien. Wat doe je dan, 1 band vervangen? Die dan toch weer anders is dan de andere 3? Dan lijkt alles vervangen een betere optie. Banden zijn tenslotte essentieel voor je veiligheid, bezuinigen daarop is niet slim.

De vraag is dan vervolgens: welke banden? Er zaten zomerbanden op (Michelin EnergySaver), maar we rijden er (natuurlijk) ook in de winter mee. Nu hebben we in NL soms winters zonder sneeuw. Dan ben je op zomerbanden het veiligst onderweg. Maar soms is er wel sneeuw, en dan ben je op zomerbanden nogal onthand. En om voor die paar dagen per jaar winterbanden en -wielen te kopen, daar heb ik geen zin in. Winterbanden verslijten we niet, dus rijden op winterbanden verdubbelt de bandenkosten zo'n beetje, nog los van de opslagruimte of -kosten voor de andere wielenset (en de wisselkosten, als je dat niet zelf doet).

Daarom maar eens naar vier-seizoenenbanden gekeken. Dat was vroeger geen serieus alternatief, omdat die qua eigenschappen geen goede zomerbanden en ook geen goede winterbanden waren. Maar inmiddels wel, tenminste als je kiest uit de beste exemplaren, zie de test van vier-seizoenenbanden van Autobild uit 2017.

Wat blijkt echter, de maat 195/50R16 op de Clio komt niet zo veel voor. Gevolg: beperkte keuze. Gek genoeg niet als je een goedkoop chinees C-merk wil, maar die zijn vanwege veiligheid en/of snelle slijtage sowieso sterk af te raden.
De beste vier-seizoenenbanden zijn in die maat niet leverbaar. Het beste is dan nog de Kleber Quadraxer 2. In 195/55R16 is de keus veel groter en zijn de prijzen lager. Scheelt zo maar 20 euro per band bij de betere merken. Dus maar eens over nagedacht: het scheelt 3 % in afrolomtrek en 1 cm in bandwanghoogte, dus dat valt nogal mee. Aangezien we geen caravan gaan trekken is een fractie minder trekkracht geen probleem. De snelheidsmeter gaat nu iets minder te veel aanwijzen. De luchtweerstand gaat maar fractioneel omhoog. De 1 cm hogere instap, mocht je dat al merken, vinden we geen nadeel. Het weggedrag is misschien net iets minder direct, maar het veercomfort zou juist net wat beter kunnen zijn. Kortom, een prima optie.

De keus werd vervolgens toch nog wat lastiger: de topper is de Michelin CrossClimate+ (plus), maar die is alleen met extra draagvermogen (XL = extra load) te krijgen. Leuk voor bestelauto's, maar op de vrij lichte Clio niet nodig. Overigens, de oude banden bleken ook XL te zijn. De Goodyear Vector 4Seasons Gen-2 (tweede generatie) zijn volgens genoemde test ook prima, leverbaar in standaard draagvermogen, en een stuk goedkoper in aanschaf dan de Michelins. Dus de Goodyears gekocht. We rijden niet heel veel met de Clio (nog geen 10000 km/jaar), dus we kunnen als het goed is nu weer een jaar of 6 vooruit. Benieuwd hoe dit gaat bevallen.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Renault Clio

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.