Renault Clio 1.6 16V 110 Dynamique (2009)

autoreview

Renault Clio 1.6 16V 110 Dynamique (2009)

Signalement

UitvoeringClio 1.6 16V 110 Dynamique
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf64.500 km
KM-stand laatst80.000 km
Lezerswaardering: 71%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaring

  • 64.800 km

Na altijd enigszins sceptisch te zijn geweest tov Franse auto’s toch overstag naar Renault (eigenlijk altijd Duitse of Amerikaanse auto’s gereden). Na het overlijden van mijn BMW 3 serie met 335000 km op de teller even aan het oriënteren geweest wat ik zou doen ter vervanging. Goed rondgekeken, onder andere naar Peugeot, Volkswagen maar kwam toch bij de Renault dealer terecht (mede ook door hoe ik daar werd geholpen!) waar ik deze Clio 3 gen 2 uit 2009 zag staan als top occasion, lage km stand en met automaat.

De eerste km’s bevallen goed, merk dat de automaat niet zenuwachtig is als ik van te voren had verwacht en schakeld prima door, er is ook de optie de automaat hand te schakelen maar dit nog niet echt gebruikt. De automaat samen met een 1.6 motor is een fijne combi. De auto is bijna full options: navigatie (die beetje omslachtig is met afstandsbediening), automatische verlichting, keyless entry, automatische airco, cruise control, regensensor, elektrisch inklapbare spiegels, 16 inch velgen, achterspoiler enzovoorts. De wegligging is prima te noemen, geen rare trillingen, snelle bochtenwerk geen probleem. Ook geen geluid van de banden te horen (Michelin). Enige wat even wennen was, is de stuurbekrachtiging die zich aanpast aan je snelheid, maar merk dat ik dit eigenlijk al niet meer door heb. De zit is ook prima te noemen, even moeten zoeken naar de juiste zitpositie, ben best lang maar heb meer ruimte dan ik bij andere merken had en heb gemerkt tijdens het oriënteren naar een nieuwe auto. Het verbruik zal ik wat meer gaan bijhouden, maar met automaat zal deze meer gaan verbruiken dan de handgeschakelde versie.

Enige punt wat als is opgelost, kon mijn iPhone xr niet zomaar connecten met de Bluetooth, maar na drie pogingen en via radio ergens in een submenu uiteindelijk toch gelukt.

Zal na meer rij ervaring een update geven!

Ervaring tot nu toe

  • 69.000 km

De Clio bevalt nog altijd prima, maak met de auto vooral snelweg km’s, waarbij het verbruik niet tegenvalt (zeker in combi met automaat). Kom gemiddeld op 1:14,8 uit. Wat wel opmerkelijk is dat de Clio veel toeren maakt op de snelweg zodra je rond de 125 km/u rijdt, maar ik had begrepen dat dit bekend is bij dit model. De Clio heeft nog geen enkel probleem gehad (nu twee maanden in bezit) op een defecte koplampje na, echter deze is goed zelf te vervangen ook al is het lastig om erbij te komen met redelijk grote handen.

Storing automaat

  • 70.000 km

Na enkele km’s rijden was er de melding ‘transmissie controleren’. De automaat schakelde niet meer goed, bij afremmen een harde tik te voelen. Wanneer de auto uit en aan werd gezet was de storing weg. Gelijk contact gezocht met de dealer, afspraak gemaakt en daar is naar gekeken. Het blijkt dat de magneetkleppen in de bak moeten worden vervangen daarna is dit is opgelost (een meer voorkomend probleem bij dit model automaat). Een dag diagnose, kleppen besteld. Tweede dag de reparatie nog niet geheel klaar en dag drie gerepareerd. Dit alles onder garantie en voorzien van leenauto (goede service).

Kleine problemen

  • 80.000 km

Er was ineens een bonkend geluid rechts voor.

Het bleek dat er water blijft staan in het rubber van de schokbreker in de motorruimte. Een ontwerp fout van Renault? Hierdoor was de ring onder de moet schokbreker totaal weggeroest en gebroken. Ring vervangen, nieuwe moet erop en opgelost. Maar vind dit best bizar een gebroken ring op deze plek na 80.000 km.

Wederom koplampje (h1) rechtsvoor mogen vervangen, inmiddels wat handiger in geworden, blijft echter lastig met grote handen.

Voor de rest, raam bestuurderszijde af en toe eigen wil met open en dicht doen, ruitenwissers (staan op auto) soms spontaan aan, misschien door vuil voorruit bij sensor?

Een volgende auto, wordt een ander merk of model en in elk geval met een automaatbak met meer versnellingen, vanwege het al eerder beschreven verbruik. Wat mij echt tegenvalt!

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Renault Clio

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.