Renault Clio 1.6 16V 128 GT (2009)

Warme hatch

Renault Clio 1.6 16V 128 GT
Met de facelift van de Renault Clio verscheen er ook een geheel nieuwe versie ten tonele. De GT beschikt over een 1,6-liter zestienklepper die een vermogen van 128 pk produceert.

Samen met het straffere onderstel maakt dat van deze sportieve hatch een heerlijk scheurijzertje. De Franse autofabrikant heeft natuurlijk al enkele jaren de RS in het  gamma, een uiterst sportieve hot hatch. Pure pret, zo'n RS, maar uiteindelijk is zo'n auto toch slechts interessant voor een kleine club enthousiastelingen. Een veel rationelere investering zou deze nieuwe Clio GT kunnen zijn, die met z'n 128 pk sterke 1,6-liter zestienklepper de gulden middenweg bewandelt tussen een 'gewone' Clio en de supersportieve RS. Hij is dan misschien niet zo extreem snel, maar vermakelijk is hij wel.

Bochten ronden net als z'n grote broer in de RS is de 1,6-liter 'n liefhebber van toeren maken en bochten ronden. Dat laatste gaat uiteraard minder strak dan bij de RS, maar is nog steeds bovengemiddeld goed dankzij een 15 procent harder afgestemd onderstel dan bij de gewone Clio, een dikkere stabilisatorstang, hardere rubbers in de achterwielophanging en een directer reagerende stuurbekrachtiging.

Binnenin is de GT opgetuigd met sportstoelen en geperforeerde aluminium pedalen om het sportieve karakter te onderstrepen. De stoelen, die zijn voorzien van een fraai GT-logo in de bekleding, zijn dezelfde als die Renault monteert in de Clio Renault Sport. Tot de standaarduitrusting van de Clio GT behoren een elektronisch geregelde airconditioning en een regen- en lichtsensor.  

Nu we het toch over de uitrusting hebben: Renault heeft onlangs een deal gesloten met navigatiefabrikant TomTom en levert elke Clio (op de RS Cup na) nu standaard met geïntegreerd navigatiesysteem met 15-inch kleurenscherm, een unicum in het B-segment.

Daar zul je dan wel stevig voor moeten betalen, zeker? Nee, sterker: de Clio is over de hele linie juist goedkoper geworden. Je bedient de navigatie met een Bluetooth afstandsbediening die netjes in een houder achter de versnellingspook staat. Dat kreeg de voorkeur boven een touchscreen, omdat – vanwege de relatief hoge en verre plaatsing van het schermpje (boven op het dashboard) – niet iedereen er met z'n arm bij zou kunnen.

Ander smoelwerk

Daarmee hebben we de grootste veranderingen binnenin wel gehad; aan de buitenkant ging de Clio grondiger op de schop. Om te beginnen is de auto ruim vier centimeter langer dan voorheen – de wielbasis bleef uiteraard gelijk – waardoor de Clio nu een iets langgerekter silhouet heeft. Het smoelwerk van de vernieuwde Clio oogt duidelijk anders dan voorheen en loop t nu meer in de pas met dat van de andere nieuwe Renault-modellen. Aan de achterkant zien we nu wel gewijzigde achterlichtunits – alleen de RS heeft dus nog de oude exemplaren. De voorkant onderscheidt zich van z'n mindere broeders door een zwart glanzende grille.

De verbrede dorpels, dubbele uitlaat en achterspoiler tonen de sportieve intenties van de auto. Deze GT is als enige leverbaar in de kleur Blue Malte. Of de Clio er als geheel op vooruit is gegaan, blijft een kwestie van smaak.

Signalement

Merk Renault
Model Clio 1.6 16V 128 GT
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 20.390

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.598 cc
Maximaal vermogen 94 kW / 128 pk bij 6.750 tpm
Maximaal koppel 155 Nm bij 4.250 tpm
Inhoud brandstoftank 55 l
Lengte / breedte / hoogte 4.027 mm / 1.707 mm / 1.493 mm
Wielbasis 2.575 mm
Massa leeg 1.125 kg
Laadvermogen 515 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.200 kg / 535 kg
Banden195/50R16Prijzen
Topsnelheid 197 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,5 s (fabrieksopgave: 9,3 s)
Brandstofverbruik 6,7 l/100km
CO2-uitstoot 155 g/km

PRIVATE LEASE Renault Clio

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (31) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum