Renault Clio Sport 2.0 16V (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Clio Sport 2.0 16V |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 104.000 km |
KM-stand laatst | 121.554 km |
Wat een plezier
- 121.554 km
Hier mijn eerste auto review:
Waarom een Clio RS? Omdat het kan natuurlijk... Ik was opzoek naar een pittige auto ter vervanging van mijn oude vectra 2.0 (wat ook geen slak was overigens), omdat deze vooral groot, zwaar en dorstig was (1 op 10 gemiddeld, dus ik wilde iets wat zuiniger was, minder woog, en minstens net zo snel was (binnen 10 sec naar de 100) dan kom je al snel uit bij moderne turbo motoren maar die zaten niet echt in budget van een euro of 7000. Oudere auto's met turbo's vertrouw ik niet zo, zeker niet als ze over de 120000 km zitten. Dus het moest een kleine auto met een atmosferische motor worden en dan houd je eigenlijk maar 1 auto over en dat is de Clio Sport (een Corsa GSI daargelaten) en zo gaan zoeken en gevonden! Wel iets argwanend geweest aangezien hij gechipt is naar 200 pk wat natuurlijk aardig wat is voor een niet geturboode (is dat nederlandsch????) 2 liter. Maar goed toch de gok maar gewaagd na een proefritje en tot nog toe geen spijt gehad...
Want wat een ongelooflijk scheurijzer is dit zeg, hangt heerlijk aan het gas, kan ongehoord hard de hoek om (met Koni Sports 4 cm verlaagd helpt...), Je word in de half lederen/alcantara kuipjes gedrukt bij het accelereren (net over de 6 sec naar de 100), Het geluid is fantastisch (bijna V8-achtig geluid ipv 4cilinder), kortom verslavend tot en met...
Zijn er ook nadelen? uiteraard. Door die 4cm verlaging niet bepaald comfortabel, zeg maar gerust van het type:" wilt u 1 of 2 hernia's erbij meneer?". En er rammelt dan ook van alles... Door de verslaving van de acceleratie en het geluid komt er van dat zuinige ook niet veel terecht hoewel het ergste wat ik tot nu toe heb meegemaakt 1 op 11 is, maar heb ook meerdere tankbeurten gehad (ik tank altijd van bijna leeg naar vol) van 1 op 14 dus dat valt voor een auto met 200 pk weer reuze mee.
Al met al is mijn doel dus aardig gelukt met de eisen die ik stelde aan de opvolger van de Vectra...
Onderhoud:
Groot nadeel is dat onderhoud frequenter en duurder is bij zo'n soort auto dan bij reguliere auto's. Een paar dingen die ik al heb moeten doen in minder dan 20000 km:
Achterschokdempers vervangen (KONI sport): € 100,- p/s
remmen rondom (EDC Greenstuff) : € 65,- p/s
Voorbanden (Pirelli P-Zero Nero) : € 90,- p/s
Nieuwe dakantenne (afgebroken) : € 30,-
Kleine dingetjes zoals een buitentempsensor, ashoezen, ruitensproeierpomp, : paar 100 euro
Al met al valt het tot nu toe mee en je weet van te voren dat dit nou eenmaal meer kost dan een gewone auto... Reken hier dan ook op als je zoiets koopt... Distributieriem hoeft maar 1 keer per 100000 km maar als het moet dan moet dus heel de voorbumper etc er af dus als je zelf niet handig bent kan je raden wat dit grapje gaat kosten... (leuk hé zon grote motor in een kleine ruimte... lol)
Maar ik heb alles over voor het rijplezier wat dit apparaat je geeft vooral aangezien deze dus net even sneller is dan de standaard RSjes, zelfs de nieuwe houden me niet bij aangezien deze aanzienlijk meer wegen, heerlijk is dat bij het stoplicht, hihi, net als de dikke Mercedessen enzo....
En meer heb ik er even niet over te melden. Zal een update doen bij nieuwe reparaties en zal binnenkort eigen foto's toevoegen
MVG
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Renault Clio
