Renault Clio Sport 2.0 16V (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Clio Sport 2.0 16V |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 188.235 km |
KM-stand laatst | 188.720 km |
Best sturende hot hatch van de 00's
- 188.720 km
Ik heb deze auto in een opwelling gekocht, ik zag de auto te koop staan. Normaliter zou ik niet snel een Franse auto kopen en al zeker niet een Renault. Want roest en narigheid achtervolgen u lange tijd. Nu is Renault niet zozeer roestgevoelig maar de tweede akte is zeker een punt van aandacht!
Dat in achterhoofd houdende zou ik enkel een proefrit maken en de auto niet kopen. Echter tijdens de proefrit kwam ik er achter dat de auto wel erg veel plezier geeft. Ik bedoel als je een glimlach krijgt elke keer als je een bocht in stuurt, dan ben je verkocht. Goed, even het koppie er bij houden. Ik wist niets van dit model af, ondanks jarenlange werkplaatservaring, dus besloot bij een kameraad de auto op de brug te bekijken.
De auto was goed onderhouden, aandacht voor details, vorige eigenaren waren duidelijk meer geinteresseerd in optische "verbeteringen" dan een wekelijks bezoek aan het circuit. Onbeschadigde velgen, Michelin Sport, netjes interieur, exterieur zonder rare plekken, RS spoilerpakket.
Dus ik heb de auto gekocht. Mijn vriendin noemt het een midlifecrisis auto, goed, dan hoeft zij dus niet in de blauwe smurf te rijden. Maakt niet uit, ik heb er zelf plezier aan. Ik woon op steenworp afstand van een regio waar nog veel prachtige en rustige kronkelende landweggetjes zijn. Deze auto is uitermate geschikt voor een uurtje sturen in de avonduren. Dat is puur genieten, geen tot weinig verkeer. Je waant je letterlijk in de Dordogne, een beetje "scheuren" in je baquette.
Nu moet ik eerlijkheidshalve meedelen dat een dergelijke auto, net als elke hot hatch serieus onderhoud nodig heeft om deze goed te krijgen of goed te houden. Na een jaar bezit staat de teller op 3000,- Euro, dat zijn o.a. preventief onderhoud zoals vervangen van oude sensoren, olie, filters, banden, uitlijning, uitlaat aanpassing, et cetera.
Volgend jaar wil ik mechanische zaken aanpakken. Dat zal wederom een dergelijke investering vergen.
Zwakke punten:
-versnellingsbak synchro's
-keerringen krukas, nokkenas
-flexibele uitlaatdelen
-motorsensoren, lambda's (OE kopen)
-motorsteunen
-afwatering bij parafaanplaat verstopt
-fuseekogels
-stuurhuisspeling
-drijfstanglagers/kopbouten bij hoge km-standen
Pluspunten:
-een grote dikke glimlach!!
-Brembo remmen af fabriek
-stuurgedrag
-prachtige auto om te zien
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Renault Clio
