Renault Clio RT 1.9 DTi (2000)
autoreview
Signalement
| Uitvoering | Clio RT 1.9 DTi |
|---|---|
| Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
| Bouwjaar | 2000 |
| Jaar van aanschaf | 2002 |
| KM-stand bij aanschaf | 130.000 km |
| KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
De Clio DTi is een pittig karretje. De teruggetunede DTi motor trekt van onderuit als een beer. Het gedrag is onderstuurd door het zware diesel blok. Het verbruik is erg netjes. Met redelijk veel snelweg kilometers komt het verbruik op 1op20 uit. Mijn record is 1 op 23, maar dan is het echt ’opa stijl’. Brandstofkosten zijn dus laag.
De verwarming komt erg traag op gang. Pas na 10 kilometer komt er iets van warme lucht uit de ventilatie openingen! De stoelen zitten voor kleine mensen misschien prettig, maar voor mij niet. Een extra kussen in de rug biedt soelaas. Bovendien is het stuurwiel merkwaardig geplaatst. Gelukkig heb ik een in hoogte verstelbare stoel.
PROBLEMEN
Problemen:
-motorsteunen bij 160000km
-centrale vergrendeling
-stabilisatorstangrubbers bij 140000km
-uitlaatophangingen bij 140000km
-waterpomp bij 200000km
-beide achter wiellagers bij 140000km
-remschijven bij 150000km
-gloeikaarsen bij 150000km
-beide aandrijfassen bij bij 150000km
-voorveren gebroken bij 170000km
Opvallend is dat de onderdelen duur zijn. Een distributie riem met spanrol (materiaalkosten) is 3* zo duur als bij een Volvo 440! Een reservesleutel kost 250 Euro. Verder opvallend is de fabricagefout in de veren. De Renault dealer wist ervan, maar wilde niet uit coulance meewerken vanwege de hoge km stand. Volgens mij mogen veren niet breken, ook niet bij een hoge kilometerstand. Erg veel problemen dus!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Renault Clio
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?
Lees ook

De Kia EV4 bewijst naast de Renault Scenic dat hij een goede EV is, maar niet in alles beter

Test: Volkswagen ID3 GTX - Met de wetenschap dat er een GTI komt begrijpen we 'm beter

Deze topklasse limo's uit de jaren 1950-1980 stijgen nog wel in waarde

De Nio EL6 is dankzij accuwisselen eerder in Italië dan de Volvo EX90, maar het scheelt niet veel





