Renault Clio 16V (1992)

autoreview

Renault Clio

Signalement

UitvoeringClio 16V
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1992
Jaar van aanschaf2003
KM-stand bij aanschaf190.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

De Renault Clio 16v is typisch een auto om rustig, hard en keihard mee te rijden. Als waardig opvolger van de GTI-tjes uit de jaren 80 is dit duidelijk te merken in rijprestaties en comfort. Goed kunnen schakelen is een pre, omdat de eerste drie versnellingen vrij kort zijn. Op vierduizend toeren is het motergeluid via het (standaard clio 16v) uitlaatsysteem al aardig om naar te luisteren, maar op 7500 is het geluid grandioos. Toch kan er bijna geruisloos met 100 km/h gereden worden op de snelweg. In de vijfde versnelling loopt de Clio zeer rustig, tot 4500 toeren, maar dan zit de rijder al ruim boven de maximaal toegestane snelheid. Doordat de Clio 16v standaard 30 mm lager is dan zijn soortgenootjes (de clio 1.2, 1.4, RT 1.8, enz) zijn snelle bochten geen probleem. Het feit dat de spoorbreedte 6 cm breder is, geeft de rijder nog een beetje extra vertrouwen op de snelweg en in éxtra krappe bochten. Met de prestaties, de clio 16v sprint in de (fabrieksopgave) 8,0 sec naar 100 km/h met topsnelheid van (wederom fabrieksopgave) 209 km/h, laat de rijder menig GTI en GSI achter zich bij een verkeerslicht. Het uiterlijk liegt er niet om met de luchtinlaat op de moterkap en de bredere wielkassen. Het interieur is uitgebreid: de vele metertjes zijn vooral voor de jonge rijder leuk om te zien. Kernwoorden voor deze auto: Klein, snel en bruut.

PROBLEMEN

De uitstekende prestaties worden pas echt duidelijk in de hogere toeren. In het verleden is deze Clio vaak op zijn staart getrapt en dat resulteerd in een hogere slijtage dan bij soortgenootjes het geval is. Onderhoudsbeurten zijn duur, mede doordat het lijkt alsof de Renault ingenieurs hebben nagedacht om een simpele vervanging zo moeilijk mogelijk te maken. Onder de (kleine) moterkap moet dan ook een hoop weggelegd worden en de ruimte is zo efficient mogelijk gebruikt. Met als resultaat dat een monteur bijna nergens bij kan. Het onderhoud is duur, net als de benzine. Een sportieve rijder rijdt al snel onder de 1 op tien, maar als de toerenteller onder de 3000 toeren blijft (en dat is uiteraard minder leuk) kan een verbruik van 1 op 13 gerealiseerd worden.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault Clio

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.