Renault Clio 1.6 16V Initiale (2002)

autoreview

Renault Clio 1.6 16V Initiale (2002)

Signalement

UitvoeringClio 1.6 16V Initiale
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf107.073 km
KM-stand laatst350.801 km
Lezerswaardering: 48%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Deel 1: Aanschaf en eerste ervaring

  • 113.127 km

Na vijf jaar in een steeds erger roestende Renault 25 gereden te hebben, met continu allerlei mankementen, werd het eens tijd voor een wat degelijker dagelijks blik. Na wat rondneuzen op het net met wat eisen in gedachte, bleek een Clio een erg goede opvolger te zijn. Vandaar dat ik al wat advertenties in de gaten hield. Plotseling kwam daar een hele mooie Initiale voorbij voor een nette prijs, niet eens ver weg van mijn woonplaats. Hij leek al praktisch verkocht, maar de gegadigden wilden er nog iets lander over nadenken. Toen heb ik toegeslagen. En niet zonder spijt!

Ondertussen is de Clio drie maanden in bezit, zijn we al op vakantie ermee geweest en is er LPG ingebouwd. Vooralsnog erg tevreden over de Clio. Lekker pittig wagentje met allerlei opties. De leukste vind ik nog wel de hoes onder de hoedenplank, die optie heeft zijn oorsprong in de 25 Baccara, leuk dat zoiets nu ook in zo'n klein gebakje als een Clio te vinden is. Dus naast de 25 V6 die als hobbywagen in bezit is, heeft de Clio dus toch ook wat 25-genen.

Deel 2: Nog steeds een fijne auto

  • 279.241 km

Algemene ervaring:
De Clio voldoet nog steeds als dagelijkse auto en rijdt erg prettig, met z'n tweeën ook genoeg qua ruimte en de 1.6-motor is voldoende pittig. De stoelen zitten erg goed, de geluidsinstallatie heeft een goede geluidskwaliteit en de opties (cruise control met begrenzer, climate control, open dak, stuurbediending audio, stoelverwarming) zijn erg prettig. Ik lees soms reacties op de onverlichte knopjes op het stuur voor bediening van de cruise control, maar dit werkt na twee keer gebruiken zo intuïtief dat verlichte knopjes echt helemaal niets zouden toevoegen. Wat LPG betreft is dat een goede investering gebleken. Dit jaar zal de Clio de 3 ton doorgaan, dus dat zijn sinds aankoop en LPG-inbouw iets later aardig wat verstookte liters brandstof gebleken.

Nadelen:
De auto maakt op de snelweg veel toeren (4000 bij 130) en is dan ook wel wat lawaaiig. Er had wat mij betreft een zesde versnelling en iets meer geluidsisolatie aanwezig mogen zijn. LPG zorgt er wel voor dat het stationaire toerental niet heel constant is (op benzine duidelijk wel) en soms ook afslaat, waarbij dit afslaan vooral gebeurt bij veel ingeschakelde verbruikers. Het lijkt dan dat er net iets teveel gevraagd wordt van de motor op LPG en bij terugschakelen valt de motor dan net onder stationair en slaat dan af. En een nadeel vind ik dat bij rijden op de snelweg de installatie denkt dat de LPG-tank snel leeg is, terwijl als je dan gaat tanken je de tank maar half vol kan gooien. Je kan je voorstellen dat dit bij een tank van maar 38 liter met praktisch 80% vulling (ca. 30 liter dus) soms best irritant is.

Onderhoud:
Na zoveel kilometers wel wat standaard onderhoud gehad en ook wat groter onderhoud. Dit grotere onderhoud kan ik nu ook inplannen, want ik weet nu ongeveer hoe lang bijvoorbeeld banden, remblokken en uitlaatdelen meegaan. Specifieke Cliokwalen zijn de penbobines, veren en achterdemper. De bobines zijn één keer vervangen door een beter merk, de veren en achterdemper zijn al meerdere keren vervangen. Qua banden ben ik overgestapt naar de Michelin CrossClimates. De winterbanden lagen vrijwel ongebruikt in de schuur, met de Nederlandse winters vond ik het nauwelijks nodig om elke winter te wisselen. De CrossClimates bevallen prima, volgens mij een goed compromis die vooral in het Nederlandse klimaat goed tot hun recht komen.

Deel 3: 3 ton

  • 300.000 km

En still going strong.

Deel 4: 333333

  • 333.333 km

E we gaan gewoon door, nu de 333.333 gehaald.

Einde :-(

  • 343.167 km

Na 9,5 jaar, 236.094 km en de meeste tankbeurten met een Clio op Spritmonitor.de is de koppakking lek. Dit is helaas het einde van onze geliefde en fijne reisgezel. :-(

Einde? Mais non!

  • 343.167 km

Na een paar maanden de auto op de oprit gestald te hebben, toch besloten om hem weer nieuw leven in te blazen. Bij een demontagebedrijf een motorblok gevonden met 178.732 km op de teller. In laten bouwen en daarna nog naar een LPG-specialist die de gasinjectorrail vervangen heeft en de software geüpdated en de LPG-installatie opnieuw gekalibreerd. We kunnen weer door! :-)

3,5 ton

  • 350.000 km

Ondertussen met het nieuwe motorblok de 3,5 ton bereikt. En de Clio heeft zijn publieke debuut gemaakt in de AutoWeek nummer 3-2023 in de rubriek "Geinig voor weinig" en online:

https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/waarom-steven-en-irene-hun-renault-clio-oprijden-tot-ie-uit-elkaar-valt/

Voorlopig gaat de Clio nog wel even door.

Kosten en onderhoud

  • 350.801 km

Kosten:
Onderhoud (incl. aanschaf Clio en LPG-installatie, afhandeling schade en inbouw ruilmotor, dus met totale afschrijving): € 0,10 / km
LPG-verbruik 1:12,6 en literprijs van € 0,63: € 0,05 / km
MRB: € 44,- / maand

Onderhoud (zonder banden):
107.073 km: Aankoop Clio
112.624 km: Installatie LPG
116.213 km: Grote beurt
128.309 km: Veer rechtsvoor en linksachter
138.451 km: Veer linksvoor, schokdempers voor, aandrijfas linksvoor
138.887 km: Distributie en
waterpomp
157.701 km: Grote beurt, remblokken voor, wiellager linksachter
174.144 km: Uitlaatdemper
180.070 km: Vier bobines
184.764 km: Wiellager rechtsachter
190.735 km: Kleine beurt, ABS-ring rechtsvoor
191.116 km: Reparatie relais startmotor
219.761 km: Grote beurt, remblokken voor
229.167 km: Xenonlampen
229.468 km: Voorschakelunit Xenonverlichting
234.579 km: Accu
239.745 km: Remschoenen achter
250.288 km: Kleine beurt, veer achter, veer rechtsvoor, distributie en waterpomp
266.598 km: Uitlaatdemper
279.241 km: Grote beurt, remblokken en -schijven voor
288.032 km: Schokdempers achter
311.275 km: Kleine beurt
320.132 km: Uitlaatdemper
334.154 km: Stabilisatorstang rechtsvoor
340.350 km: Grote beurt
340.350 km: Uitlijnen
343.167 km: Koppakking lek
343.167 km: Motorblok vervangen door een blok met 178.732
343.387 km: Uitlijnen
344.080 km: Gasinjectorrail vervangen, nieuwe LPG-software en kalibratie
345.128 km: Veer linksvoor met veerpootlager
349.928 km: Xenonlampen
350.801 km: Voorschakelunit Xenonverlichting

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault Clio

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (17)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.