Renault Clio 1.5 dCi 85 Parisienne (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Clio 1.5 dCi 85 Parisienne |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand laatst | 900 km |
Zuinig en ruim
- 900 km
Nu 1 week onderweg met de nieuwe clio. De vorige clio (1.9 dti) heeft me 423.000 km ver gebracht in 11 jaar. Dit ondanks de toegepaste tuning (powerbox, Essing tuning, c.a. 110 pk ipv 80 pk) bij 160.000 km, nog altijd met originele koppeling, versnellingsbak, kop, katalysator, turbo!!, geen olie en koelvloeistof verbruik. Volgens mij uniek voor een (getunede) renault met meer dan 400.000 km op de teller (goede kandidaat geweest voor “klokje rond”). Ondanks de nog in redelijke staat verkerende clio toch gekozen voor een nieuwe auto de “wegenbelastingsvrije uitvoering”, 1.5 dci 200 NM en NIET een 6-bak zoals Autoweek doet vermoeden maar één met 5 versnellingen. 2 jaar geleden zou ik nooit gekozen hebben voor een nieuwe auto maar de combinatie wegenbelastingvrij (tot 1-1-2013) en een aanbod van renault (1750 korting + inruilbedrag) op een BMP vrije auto heeft mij uiteindelijk over de streep getrokken.
De 5-deurs clio (op aandringen van vriendin) is in zwart metallic uitgevoerd (Noir Nacre), uitvoering Parisienne (leren sportstuur + versnellingspook, airco, cruisecontrol, radiobediening stuurwiel, geblindeerde ramen achter, mistlampen voor en alles in kleur meegespoten), extra opties: panoramisch schuifdak, ESP+ ASR + extra airbags en een trekhaak. De zwarte kleur zorgt er voor dat het glazen dak niet opvalt. Tezamen met de 2 gordijnairbags achter zitten er nog airbags onder de voorstoelen (zodat je niet onder de gordel door kan glijden) en nog 2 aan de voorkant. In combinatie met ESP toch een redelijk veilige configuratie.
De auto heeft een 55 liter tank wat zorgt voor een behoorlijke actieradius. Toen de auto arriveerde zat er €50 brandstof in, na 150 km volgetankt (incl. vulhals) en de meters op 0 gezet. Op dit moment is de tank nog meer dan halfvol na 675 km!! Iedere dag rijd ik 100 km waarvan 90 km snelweg is met daarbij de 50% cruise op 104 en 50% cruise op 124. Dit zorgt voor een zeer goed gebruik (nu tussen de 4 en 4,5 liter per 100), het wordt, als het goed is, (na 5000 km) nog beter als de motor is ingelopen. Ik blijf hierin argwanend (renault claimt 3,6 l op de 100) want ik ken de overdreven positieve fabrieksopgaven van iedere autofabrikant. Tot nu toe valt het niet tegen. De motor beschikt over 88 pk en het beschikbare koppel (200nm) is aanwezig bij 1750 toeren.
De motor pakt goed op maar is lang niet zo happerig (stoel drukken) als de vorige clio, waarschijnlijk door een meer lineair verloop van het koppel bij de nieuwe clio (en de toegepaste tuning van de vorige). Qua versnelling zal het niet zoveel schelen. De turbo is wel hard aan het werk tijdens het accelereren. Wat wel scheelt, is het aantal toeren wat gedraaid wordt bij de verschillende snelheden: 1500 toeren 80, 2500 toeren 132, 3000 toeren 160. De 5e versnelling maakt net zoveel toeren als de 6-bak in andere clio-modellen. Geen moment wil je bij 120 km nog overschakelen, geen herrie maar rust.
De stoelen zijn redelijk ok gaan maar bieden niet veel zijdelingse steun. Ik ben 1m90 (lange benen), ondanks het verlaagde panoramische schuifdak heb ik ruimte over, richting het dak (stoel laten zakken). De stuurkolom zit lager dan de vorige en hier kwam ik in eerste instantie met mijn knieën tegenaan, na verstelling van het stuur en rugleuning iets naar achteren was dit geen probleem meer. De clio heeft geen doorlopend middenconsole wat de beenvrijheid beperkt. Dit zorgt voor ruimte. De hele clio voelt ruimer aan dan de vorige en geeft het gevoel dat je in een maatje groter rijd. De kofferbak is ruim, waarschijnlijk door de plaatsing van het reserve wiel onder de auto. Achterin heb je als grote jongen niet zoveel te zoeken.
De auto is afgestemd op comfort, wel “Duitser” geveerd dan de vorige clio. De adaptieve stuurbekrachting werkt prima, op lage snelheid met de pink sturen, op hogere snelheid koersvast en zwaar (je blijft niet aan het sturen...). Cruise control werkt precies en is goed te bedienen. De remmen zijn accuraat en goed doseerbaar.
De afwerking van de auto……wat Renault de laatste tijd beter voor elkaar heeft, betrouwbaarheid en bouwkwaliteit (de grotere modellen) volgens de Duitse bladen, vind ik lastig in te schatten bij de Clio. Het blijft “plug en play plastic”, na 1 keer losmaken pinnetje afgebroken en niet meer mooi in elkaar te zetten. De betrouwbaarheid is nog niet in te schatten, tot nu toe nog geen elektronische storingen (of een kapot wiellager..:-) gehad. Het toegepaste plastic is niet de goedkoopste in zijn soort en sluit redelijk op elkaar aan.
Ik probeer bij 5000 km een update te geven.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.