Renault Clio 1.5 dCi 65pk Expression (2002)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Clio 1.5 dCi 65pk Expression |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2002 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Ik heb de Clio nieuw gekocht omdat ik hem bijzonder mooi vond en door de rijke standaarduitrusting tegenover bij de concurrentie.
Ik vind de auto zeer comfortabel en de wegligging is nagenoeg perfect. De remmen met ABS + AFU en electronische remkrachtverdeler zijn subliem! Ik heb al met redelijk veel auto’s gereden en ik moet zeggen dat dit de auto is met de beste remmen. Ook is de auto weinig gevoelig voor zijwind tegenover de Citroën Xantia Activa. Van rijgeluiden en allerlei kraakjes heb ik in deze auto geen last!
De Clio is zeer goedkoop in onderhoud (Op 78000km mijn voorbanden vervangen, achterbanden zijn nog voorzien van profiel ruim boven het minimum).
Ook heel positief is de 1.5dci motor die bijzonder stil zijn werk naar behoren doet, en dit met een laag verbruik van gemiddeld 1 op 20 en zelf 1 op 23 op autosnelweg. Olie verbruik is zeer miniem tegenover de Golf 1.6 diesel.
Moest ik kunnen herbeginnen zou ik gaan voor de 82pk versie omdat de 65pk toch dat beetje power te kort heeft naar mijn mening.
UPDATE 9/08/2006 - 142.000km
----------------------------
Een nieuwe setje achterbanden gestoken op ongeveer 120.000km
De Clio zijn sterke punten zijn naar mijn mening:
-------------------------------------------------
- De wegligging (Op Michelin Energy’s! Op Continentals heel wat minder)
- Het verbruik is nog steeds heel erg goed! Olie verbruik is heel miniem.
- De remmen zijn naar mijn mening top! (De eerst 115.000km wel dikwijls nieuwe remblokjes moeten steken, doordat er in de rechter remschijf een groef liep).
- Het interieur is degelijk, en is stevig gemaakt met als resultaat nog steeds geen kraakjes en andere vervelende interieur geluiden te horen.
De minpunten:
-------------
- De carrosserie is supergevoelig voor deukjes en krassen. (bij het minste krasje zit je al op de grondlaag!).
- De vooruit is op de één of andere manier ook erg gevoelig voor scheuren en putjes, een probleem waar naar het schijnt de renault ’Kangoo’ ook mee te kampen heeft.
- de 65pk Dci is maar nipt voor het dagelijkse verkeer, de 82pk is better.
Ik ben er nog steeds redelijk tevreden van, en de auto rijdt nog lekker. Maar ik had deze week toch besloten om me de nieuwe Toyota Yaris D-4D 90 PK Linea Luna met airco te gaan kopen, omdat ik denk dat de grote problemen nu toch wel zullen gaan beginnen.
Deze 3 punten hebben de doorslag gegeven:
* 5 Jaar garantie of 150.000km (toyota belgium), en 5 jaar Eurocare.
* Ik kreeg nog ruim 2000€ meer bij toyota van mijn Clio.
* De betrouwbaarheid van Toyota
Naar mijn mening is de Clio geen slechte auto geweest! Er hebben zich een paar defecten voorgedaan, maar ik denk dat dat wel bij vele auto’s zo is, en misschien wel nog veel erger.
Ik neem er ergens diep in mijn hart met spijt afscheid van. Maar ik verkies deze keer voor wat meer euro’s toch de befaamde japanse betrouwbaarheid van Toyota. Hopelijk stelt die me niet teleur.
PROBLEMEN
De problemen waar ik vooral mee te maken had zijn de gevoelige koplampen die redelijk vlug defect zijn, vooral bij koud weer (redelijk gemakkelijk te vervangen, als je goed oplet hoe je er de houder uitrekt! Dat verhaal van die bumper (zie één van de vorige reviews) die er afmoet is nonsens.)
De carrosserie is zeer gevoelig voor deukjes en de vooruit is zeer gevoelig voor putjes met als gevolg een scheur.
Op 25000km hoorde ik terwijl ik aan het rijden was ineens een raar geluid, het was precies of er een leeg blikje cola ergens tussen een riem was gedraaid, na een paar keer gas geven was het geluid weg.
Op 49000km terug het geluid maar veel erger! Het bleek een polie te zijn waar de distributie riem op liep dat defect was en zo was de riem een paar tanden versprongen! Gevolg: Distributie riem vervangen, waterpomp vervangen en verschillende polies vervangen.
Op ongeveer 75000km mijn linker zijruit ineens helemaal uit de deur toen ik ze naar boven deed gaan. Ik heb ze er met veel moeite terug in gekregen, het bleek om de electrische ruitenheffer te gaan die de ruit maar voor een deel meer had vastgeklemd.
Alles is netjes onder garantie vervangen!
UPDATE 9/08/2006 - 142.000km
----------------------------
Op ongeveer 110.000 km kwam ik op mijn werk toe, en ik trok mijn handrem op en het was alsof de handrem kabel was afgeschoten. Nog een keer losgelaten, en weer opgetrokken, de handrem greep nu wel vast. Ik kwam ’s morgens thuis van mijn werk, en ik trok de parkeerrem weer op. Toen ik ’s middags wou vertrekken, deed ik hem weer los, ik zet de auto in versnelling en ik probeer te vertrekken..... Geen beweging in de auto meer te krijgen. het rechter achterwiel was volledig geblokkeerd nog nooit gezien hoe iets zo vast kon zitten. Ik heb toen naar de garage moeten bellen, die hebben dan een team gestuurd om de auto komen op te halen. Het was een remschoen die was losgekomen.
-------------
Kosten 300€
Op ongeveer 115.000km de remschijven en remblokken vervangen. Ik dacht al dat er iets niet juist zat. Ik had al 4 paar remblokken versleten in die 115.000km.
-------------
Kosten 253€
Op ongeveer 123.000km stapte ik op mijn werk in mijn met sneeuw bedekte clio om naar huis te rijden. Ineens begon het oranje controle lampje van oa: de voorverwarming, en electrische storingen te branden. Onder de baan naar huis stak ik juist een drukke weg over toen de clio zich begon in te houden (wel spannend als er tegenliggers afkomen!), ik ben er toch nog mee thuis geraakt. In de loop van de dag hem naar de garage gedaan om hem te repareren. Het bleek om de gloeikaarsen te gaan zoals ik verwacht had. Hij draaide maar op één gloeikaars meer.
-------------
Kosten 183€
Door het anti-carjack systeem (zoals renault het noemt), is de centrale vergrendeling toch goed versleten met als gevolg dat alleen de deur van de bestuurder nog werkt! De koffer is niet meer vast te krijgen!(geen sleutelgat) Dus een tip voor wie met de clio rijdt, zet dat systeem af door de knop van de centrale vergrending in het interieur +/- 5 seconden in te houden.
De motor en al de rest loopt nog als nieuw, maar ik heb er dan ook heel goed zorg voor gedragen (nooit boven de 2000/tpm mee geweest als hij koud stond, altijd op tijd zijn onderhoud gegeven met 100% syntetische olie ipv met 50%,...)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.