Renault Clio 1.4 16V Privilege (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Clio 1.4 16V Privilege |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 65.000 km |
KM-stand laatst | 65.000 km |
Mijn ervaring
- 65.000 km
Na driekwart jaar in een Peugeot 206 rondgereden te hebben vond ik dat het tijd werd voor iets anders. Omdat ik elke dag zo'n 60 km rij vond ik het belangrijk dat de auto voorzien was van airco en de benodigde veiligheidsvoorzieningen zoals ABS airbags. De Peugeot was eigenlijk alleen voorzien van 2 airbags,had geen ABS en ik vond ook dat deze auto niet goed remde, dus vandaar dat deze een ander baasje mocht gaan zoeken.
Dus ik op zoek gegaan naar een andere auto, en zag bij een handelaartje een Renault Clio staan. Hij zag er netjes uit van binnen en van buiten en was voorzien van een paar opties zoals, airco boordcomputer,4 airbags, buiten temperatuurmeter, radio met stuurwielbediening elektrische ramen, elektrische en verwarmde spiegels, centrale vergrendeling met 2 aftandsbedieningen, ook zaten er mooie wit leren stoelen in en dat vind ik wel mooi.
Ik gelijk een afspraak gemaakt voor een testrit, en die beviel goed, afgezien een lichte trilling in het stuur wat veroorzaakt werd door slechte banden. Na de testrit besloten om de auto te kopen, nieuwe bandjes eronder laten zetten, nieuw apktje en gaan. De distributie riem was net vervangen dus dat was mooi meegenomen.
De eerste week goed doorgekomen geen problemen en beviel goed, totdat ik het portierraam aan de bestuurders kant opende. dat openen ging goed alleen dicht wilde hij niet meer, ik met open raam naar de garage gegaan waarop de monteur zei: tja jongen daar moet een nieuw raam mechanisme in en dat kost al snel 400 euro inclusief arbeidsloon. (Ik leg de schuld van dit probleem bij de oude eigenaar, dus bij deze bedankt!) Nadat dit probleempje opgelost was heb ik vrolijk 5000 kilometer verder gereden zonder problemen.
Dat rijden gaat overigens prima. met die lekkere brede bandjes ligt hij goed op de weg, de motor had van mij wel iets meer pit mogen hebben maar daar staat wel tegenover dat hij een gemiddeld verbruik van 7,2 liter per 100 km heeft met normale rijstijl en dat vind ik best netjes. Op de snelweg is het vrij rustig in de cabine alleen wat wind en banden geruis, het motorgeluid blijft tot 140 netjes op de achtergrond. maar als je de radio iets harder zet hoor je dat ook niet meer. dit doet de originele radio van Renault trouwens ook automatisch, het volume past zich aan je snelheid aan. Het standaard geluid van deze radio voldoet goed, je moet niet te veel verwachten maar het is redelijk. zelf heb ik gekozen om er een klein subwoofertje aan te hangen voor wat extra bass, en heb ik een kastje voor een aux functie gekocht waar je je Ipod of usb stick op kan aansluiten.
Na die 5000 kilometer kwam ik erachter dat er een plasje koelvloeistof onder de auto lag, dit bleek te komen door een gescheurde pakking in het motorblok, de reparatie hiervan koste 300 eu.
Ondertussen ben ik 10.000 kilometer verder en heb voor de rest geen grote mankementen. Over het algemeen vind ik het een betrouwbare auto en ben ik zeer tevreden. blijf hier zeker nog wel even in rijden!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren