Renault Alpine V6 Turbo (1986) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Alpine V6 Turbo |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1986 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 120.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
driemaal is scheepsrecht
Alpines zien we niet veel en tot mijn grote verbazing zag ik een review van dhr Darwin met zijn turbo en kort daarna van dhr Renault 15.17 met zijn turboloze Alpine. Omdat driemaal scheepsrecht is hierbij mijn Alpine-bijdrage.
Mijn ervaring in negen jaar rijden met de Alpine is een combinatie van bovenstaande reviews. Ik zal proberen mijn bijdrage daarom in te vullen met zaken die nog niet aan de orde zijn gekomen.
De bedoeling van deze ca. 100.000 gulden (nieuwprijs) kostende Renault was om een concurrent van de 911 te presenteren. Om met een premium-merk te concurreren moet je helaas wel een lange adem hebben. Kijk naar Lexus, maar het voorbeeld van Infinity is in dit verband misschien nog treffender en laat zien hoe moeilijk dat is.
Alpine had die lange adem niet. Laten we hem bij de herintroductie vanaf 2016 weer veel succes wensen, want ik kan zeggen dat het rijden in een Alpine een genot is, minstens zo goed als in de 911. Vanaf 1983 rijd ik auto's met turbo's en deze Alpine is nog steeds in staat om met het moderne verkeer netjes mee te komen en dat met een mooi Frans rijniveau. Het enige nadeel van de Alpine vind ik dat de auto boven de 160 zoekerig wordt. Ik feliciteer dhr Darwin dan ook met zijn grote hart om 230 km op de Afsluitdijk aan te tippen.In Duitsland schijnt een bedrijf te zijn dat je stuurinrichting cq ophanging kan updaten zodat er minder speling is. Ik heb dit nog niet op mijn auto zitten. Als er iemand is die hier ervaring mee heeft, verneem ik dat graag.Roesten kan deze Franse auto dus niet, althans de bovenkant en het chassis van mijn Alpine is gelukkig ook nog roestvrij. Motorisch zijn er geen problemen. De PRV motoren zijn onverwoestbaar en hebben een ketting en geen riem. Soms hebben ze het euvel om stationair niet altijd even mooi te lopen.
Wil je dat wel adviseer ik om de oude Lancia-Thema PRV variant v6 er in te lepelen. Deze was voorzien van balansassen en ik kan uit eigen ervaring zeggen dat die Lancia wel mooi stationair liepen.
Er zijn nog veel mensen die denken dat iedere Renault kampt met elektronische problemen. Mijn Alpine heeft geen enkel elektronisch probleem (mijn Renault 19 cabriolet fase 1 van 23 jaar oud overigens ook niet). Alle lampjes en schakelaars doen het. Dus toch iets Premiums. Ook de boardcomputer, voor die tijd met best uitgebreide mogelijkheden doet het zonder problemen. Remmen zijn zoals Renault ze ook in de nieuwe aflevert. Ze zijn bijterig al bij lichte voetdruk, heel prettig. Het voordeel van wat oudere auto-ontwerpen is dat het rondomzicht goed is. Bij de Alpine is dat gelukkig ook zo. Een van de mooie zaken van het ontwerp is dat wanneer je in de zijspiegels kijkt de mooie welvingen van de uitgebouwde achterspatborden ziet. Echt spannend.
Omdat in Duitsland en Frankrijk bedrijven zitten, die zich gespecialiseerd hebben in Alpine onderdelen heb ik nog geen problemen gehad met de vervanging van onderdelen. Als je zoals ik niet de kennis en handigheid bezit om zelf te sleutelen is een deskundige garagist een vereiste. Gelukkig heb ik een goed adres en dan blijft het ook fijn rijden met die Alpine.
Een echte aanrader, ook als vermogensinvestering. De mijne tenminste wel.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.