Renault 5 GT Turbo (1986)

autoreview

Renault 5 GT Turbo (1986)

Signalement

Uitvoering5 GT Turbo
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1986
Jaar van aanschaf2007
KM-stand laatst2.000 km
Lezerswaardering: 62%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Renovatie

  • 2.000 km

Deze auto in 2007 gekocht als fun-auto naast m'n reguliere wagen. Hij is inmiddels flink aangepast en opnieuw gespoten. Er staat 20.000 km op de klok, maar er is nog maar 2000 km gereden met het nieuwe blok.

Aanpassingen tot nu toe:

Nieuwe geimporteerd Phase 1 C1JS7881 R5 GT Turbo motor
Nieuwe geimporteerde JB3S04 versnellingsbak.
Racekoppelingset (incl. drukgroep) van Sachs® (tot 250Nm)
Vliegwiel afgedraaid tot zo'n 5 kilo.
Turbo (Garrett/Honeywell® T2) vervangen door een nieuwe
Dumpvalve op turbo
Openair luchtfilter
Gevlochten RVS turbo olieleiding
Blauwe SFS® siliconen slangen
RVS 'lobster' op carburateur
Turbodruk van 0,67 bar opgevoerd naar 0,9 bar
Cup-circuit turbo (meteen volle druk)
Interieur gestript (achterbank,dempingsmatten etc eruit)
Sparco® Pro 2000 stoelen met 3 punts gordels
Externe Mocal® oliekoeler (onder nummerbord)
Magnecor® bougiekabels
Halve rolkooi
Enkele ruitenwisser conversie
Olietemperatuursensor in carter
RVS uitlaat zonder demper
Bodemplaat doorgelast
Opengewerkte voorbumper met gaas


Het mooiste is dat de Renault 5 GTT standaard eigenlijk weinig snelheid uit straalt. Als je de auto onder de motorkap ietwat aanpast, dan kom je voor leuke tafferelen te staan. Zo heb ik bijvoorbeeld wel eens een bestuurder van een Porche 911 bij het optrekken naar links zien kijken, zoals normaal alleen een konijntje in je koplampen kijkt. Je verliest het uiteindelijk natuurlijk wel, maar het is toch leuk dat je een aantal meters mee kunt komen en een duimpje omhoog krijgt. Vervang je daarbij je standaard rookpijpje met een RVS sportuitlaat, dan word het echt lachen. Een BMW die even gas geeft terwijl 'ie links staat, laat spontaan het gas los en sluit achteraan aan, als JIJ de rook eens flink uit een demperloze RVS uitlaat laat rochelen. Plaats er een dumpvalve en power filter op en de meesten houden het op het geluid afgaand al voor gezien.

Helaas moet je wel flink met wat €'s smijten, wil je bovenstaande meemaken (zeg maar zo'n 9000 flappen). Maar als je eenmaal in zo'n GTT-tje gereden hebt wil je nooit meer wat anders. Niets is leuker dan een nietsvermoedende patser je achterlichten te laten zien, terwijl je 'm in de verte druk schakelend ziet verdwijnen. De ervaring van de schop in je rug die je krijgt als je de turbo gebruikt, Het rally-gesis van de dumpvalve tijdens het schakelen. Het laat je bij elk stoplicht met een zieke glimlach achter het stuur wachten op het groene licht.

R5GTT rijden is super, maar w€€t waar je aan begint :)

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault 5

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (15)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.