Renault 5 GT Turbo (1986)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 5 GT Turbo |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1986 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand laatst | 2.000 km |
Renovatie
- 2.000 km
Deze auto in 2007 gekocht als fun-auto naast m'n reguliere wagen. Hij is inmiddels flink aangepast en opnieuw gespoten. Er staat 20.000 km op de klok, maar er is nog maar 2000 km gereden met het nieuwe blok.
Aanpassingen tot nu toe:
Nieuwe geimporteerd Phase 1 C1JS7881 R5 GT Turbo motor
Nieuwe geimporteerde JB3S04 versnellingsbak.
Racekoppelingset (incl. drukgroep) van Sachs® (tot 250Nm)
Vliegwiel afgedraaid tot zo'n 5 kilo.
Turbo (Garrett/Honeywell® T2) vervangen door een nieuwe
Dumpvalve op turbo
Openair luchtfilter
Gevlochten RVS turbo olieleiding
Blauwe SFS® siliconen slangen
RVS 'lobster' op carburateur
Turbodruk van 0,67 bar opgevoerd naar 0,9 bar
Cup-circuit turbo (meteen volle druk)
Interieur gestript (achterbank,dempingsmatten etc eruit)
Sparco® Pro 2000 stoelen met 3 punts gordels
Externe Mocal® oliekoeler (onder nummerbord)
Magnecor® bougiekabels
Halve rolkooi
Enkele ruitenwisser conversie
Olietemperatuursensor in carter
RVS uitlaat zonder demper
Bodemplaat doorgelast
Opengewerkte voorbumper met gaas
Het mooiste is dat de Renault 5 GTT standaard eigenlijk weinig snelheid uit straalt. Als je de auto onder de motorkap ietwat aanpast, dan kom je voor leuke tafferelen te staan. Zo heb ik bijvoorbeeld wel eens een bestuurder van een Porche 911 bij het optrekken naar links zien kijken, zoals normaal alleen een konijntje in je koplampen kijkt. Je verliest het uiteindelijk natuurlijk wel, maar het is toch leuk dat je een aantal meters mee kunt komen en een duimpje omhoog krijgt. Vervang je daarbij je standaard rookpijpje met een RVS sportuitlaat, dan word het echt lachen. Een BMW die even gas geeft terwijl 'ie links staat, laat spontaan het gas los en sluit achteraan aan, als JIJ de rook eens flink uit een demperloze RVS uitlaat laat rochelen. Plaats er een dumpvalve en power filter op en de meesten houden het op het geluid afgaand al voor gezien.
Helaas moet je wel flink met wat €'s smijten, wil je bovenstaande meemaken (zeg maar zo'n 9000 flappen). Maar als je eenmaal in zo'n GTT-tje gereden hebt wil je nooit meer wat anders. Niets is leuker dan een nietsvermoedende patser je achterlichten te laten zien, terwijl je 'm in de verte druk schakelend ziet verdwijnen. De ervaring van de schop in je rug die je krijgt als je de turbo gebruikt, Het rally-gesis van de dumpvalve tijdens het schakelen. Het laat je bij elk stoplicht met een zieke glimlach achter het stuur wachten op het groene licht.
R5GTT rijden is super, maar w€€t waar je aan begint :)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Renault 5
