Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Renault
  • 5

Renault 5 GT Turbo (1986)

autoreview

15
Renault 5 GT Turbo (1986)
Anoniem
  • Gebruikersreview
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

Uitvoering5 GT Turbo
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1986
Jaar van aanschaf2007
KM-stand laatst2.000 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Renovatie

  • 2.000 km
  • 19 juli 2009

Deze auto in 2007 gekocht als fun-auto naast m'n reguliere wagen. Hij is inmiddels flink aangepast en opnieuw gespoten. Er staat 20.000 km op de klok, maar er is nog maar 2000 km gereden met het nieuwe blok.

Aanpassingen tot nu toe:

Nieuwe geimporteerd Phase 1 C1JS7881 R5 GT Turbo motor
Nieuwe geimporteerde JB3S04 versnellingsbak.
Racekoppelingset (incl. drukgroep) van Sachs® (tot 250Nm)
Vliegwiel afgedraaid tot zo'n 5 kilo.
Turbo (Garrett/Honeywell® T2) vervangen door een nieuwe
Dumpvalve op turbo
Openair luchtfilter
Gevlochten RVS turbo olieleiding
Blauwe SFS® siliconen slangen
RVS 'lobster' op carburateur
Turbodruk van 0,67 bar opgevoerd naar 0,9 bar
Cup-circuit turbo (meteen volle druk)
Interieur gestript (achterbank,dempingsmatten etc eruit)
Sparco® Pro 2000 stoelen met 3 punts gordels
Externe Mocal® oliekoeler (onder nummerbord)
Magnecor® bougiekabels
Halve rolkooi
Enkele ruitenwisser conversie
Olietemperatuursensor in carter
RVS uitlaat zonder demper
Bodemplaat doorgelast
Opengewerkte voorbumper met gaas


Het mooiste is dat de Renault 5 GTT standaard eigenlijk weinig snelheid uit straalt. Als je de auto onder de motorkap ietwat aanpast, dan kom je voor leuke tafferelen te staan. Zo heb ik bijvoorbeeld wel eens een bestuurder van een Porche 911 bij het optrekken naar links zien kijken, zoals normaal alleen een konijntje in je koplampen kijkt. Je verliest het uiteindelijk natuurlijk wel, maar het is toch leuk dat je een aantal meters mee kunt komen en een duimpje omhoog krijgt. Vervang je daarbij je standaard rookpijpje met een RVS sportuitlaat, dan word het echt lachen. Een BMW die even gas geeft terwijl 'ie links staat, laat spontaan het gas los en sluit achteraan aan, als JIJ de rook eens flink uit een demperloze RVS uitlaat laat rochelen. Plaats er een dumpvalve en power filter op en de meesten houden het op het geluid afgaand al voor gezien.

Helaas moet je wel flink met wat €'s smijten, wil je bovenstaande meemaken (zeg maar zo'n 9000 flappen). Maar als je eenmaal in zo'n GTT-tje gereden hebt wil je nooit meer wat anders. Niets is leuker dan een nietsvermoedende patser je achterlichten te laten zien, terwijl je 'm in de verte druk schakelend ziet verdwijnen. De ervaring van de schop in je rug die je krijgt als je de turbo gebruikt, Het rally-gesis van de dumpvalve tijdens het schakelen. Het laat je bij elk stoplicht met een zieke glimlach achter het stuur wachten op het groene licht.

R5GTT rijden is super, maar w€€t waar je aan begint :)

3,8
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    3
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
  • Rijd je zelf met een Renault 5? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Renault 5
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Uitgelicht aanbod

    Renault 5 R 5 TC

    Renault 5 R 5 TC

    • 1985
    • 53.515 km

    € 2.950

    Renault 5 R 5 GTL

    Renault 5 R 5 GTL

    • 1986
    • 82.300 km

    € 3.000

    Renault 5 R 5 Alpine Turbo

    Renault 5 R 5 Alpine Turbo

    • 1984
    • 140.200 km

    € 52.950

Meer Renault 5 occasions

Lezersreacties (15)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Renault 5 specificaties
  • Renault 5 occasions
  • Renault 5 video's
Advies en informatie
  • Renault 5 tests
  • Renault 5 gebruikersreviews
  • Renault 5 index
PREMIUM
Renault Megane E-Tech Electric vs. Volkswagen ID3 - Dubbeltest

Renault Megane E-Tech Electric vs. Volkswagen ID3 - Dubbeltest

De nieuwe Renault Megane E-Tech is in alles een directe rivaal voor de Volkswagen ID.3, maar...

Lees meer
 

Renault 5 reviews

  • Gebruikersreview
    Renault 5 TL (1986)

    Renault 5 TL (1986)

    1
    • 30 december 2009
  • Gebruikersreview
    Renault 5 GT Turbo (1986)

    Renault 5 GT Turbo (1986)

    15
    • 19 juli 2009
  • Gebruikersreview
    Renault 5 GT Turbo (1987)

    Renault 5 GT Turbo (1987)

    4
    • 2 februari 2009
  • Gebruikersreview
    Renault 5 C (1985)

    Renault 5 C (1985)

    3
    • 28 oktober 2007
  • Gebruikersreview
    Renault 5 TL (1985)

    Renault 5 TL (1985)

    21
    • 17 december 2006
  • Gebruikersreview
    Renault 5 TL (1986)

    Renault 5 TL (1986)

    1
    • 22 november 2006
  • Gebruikersreview
    Renault 5 TL (1985)

    Renault 5 TL (1985)

    • 11 oktober 2006
meer reviews
Op de rollenbank - Renault 5 Alpine Turbo

Op de rollenbank - Renault 5 Alpine Turbo

62

De hete hatchback is van alle tijden. De turbo, die in dit segment in de vroege jaren ’80...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Renault 5 (1985) - Liefhebber Gezocht

    Renault 5 (1985) - Liefhebber Gezocht

    29
    • 13 april 2022
  • Nieuws
    Alpine bevestigt: 'Werken aan sportieve R5'

    Alpine bevestigt: 'Werken aan sportieve...

    18
    • 1 februari 2022
  • Achtergrond
    Renault 5 is 50 jaar: terug naar het begin

    Renault 5 is 50 jaar: terug naar het begin

    71
    • 28 januari 2022
  • Nieuws
    Nissan Micra-opvolger wordt broertje van elektrische Renault 5

    Nissan Micra-opvolger wordt broertje van...

    27
    • 27 januari 2022
  • Nieuws
    Renault 5 (1990) - In het Wild

    Renault 5 (1990) - In het Wild

    39
    • 25 januari 2022
  • Nieuws
    Elektrische Renault 5 in 2024 te koop

    Elektrische Renault 5 in 2024 te koop

    51
    • 21 september 2021
  • Nieuws
    Renault Turbo 3 is stoere restomod

    Renault Turbo 3 is stoere restomod

    25
    • 27 juli 2021
Merk
Merk
  • Gebruikersreview
    Renault Kadjar Energy dCi 110 Intens (2015)

    Renault Kadjar Energy dCi 110 Intens (2015)

    1
    • 24 juni 2022
  • Nieuws
    Renault Laguna III - Facelift Friday

    Renault Laguna III - Facelift Friday

    48
    • 24 juni 2022
  • Achtergrond
    Een refurbished Renault: fabrikanten ontdekken tweedehands markt

    Een refurbished Renault: fabrikanten ontdekken...

    95
    • 18 juni 2022
  • Nieuws
    Kleine update voor Renault Zoe

    Kleine update voor Renault Zoe

    23
    • 17 juni 2022
  • Nieuws
    Prijzen elektrische Renault Master E-Tech Electric bekend

    Prijzen elektrische Renault Master E-Tech...

    101
    • 14 juni 2022
  • PREMIUM
    Renault Megane E-Tech Electric vs. Volkswagen ID3 - Dubbeltest

    Renault Megane E-Tech Electric vs. Volkswagen...

    • 14 juni 2022
  • Nieuws
    Renault 15 GTL (1978) - Liefhebber Gezocht

    Renault 15 GTL (1978) - Liefhebber Gezocht

    38
    • 8 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden