Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Renault
  • 5

Renault 5 Campus (1993)

autoreview

1
Renault 5 Campus (1993)
Anoniem
  • Gebruikersreview
20 februari 2008 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

Uitvoering5 Campus
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1993
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf90.200 km
KM-stand laatst106.740 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 106.740 km
  • 19 februari 2008

Begin januari toch maar eens een auto gekocht, om niet steeds de auto van mijn ouders te hoeven gebruiken. Op dit moment wilde ik een auto die goedkoop in aanschaf was en vervolgens ook goedkoop in gebruik. Het merk Renault heeft altijd mijn voorkeur gehad, en ook door vroegere ervaringen van mijn ouders met de R5, besloot ik naar zo’n auto op zoek te gaan. Vrij snel een exemplaar gevonden: een R5 1.4 TR Five. Dit zou een actiemodel zijn, vergelijkbaar met de Campus. Voordeel: goedkoop, nadeel: erg kaal.
Voor €800 gekocht met 90300 km op de teller en verse APK: tot nu toe alleen plezier van gehad.

Het rijden op regionale wegen gaat vanzelfsprekend prima, in de stad is het ook een geweldig ding (parkeren!) maar ook op de snelweg valt het me mee.
Eens per week moet ik naar Tilburg (vanuit Zeeland) en dat betekend een stuk A58. Ondanks het kleine motortje met 60 pk valt het rijgedrag me dan erg mee. Nadeel op / rond 130 km/u is natuurlijk lawaai, maar snelheidswisselingen (inhalen, afremmen en weer optrekken) zijn vaak vlot afgerond. De verbruiksmeter deed me daarbij het ergste vermoeden, maar het blijkt dat die meter niet in nauwkeurigheid uitblinkt. Inmiddels heel wat tankjes verder, rijdt mijn R5 ongeveer 1:14 tot 1:16 (inclusief snelweg gebruik). Bij snelweggebruik komt er automatisch een luchtstroom het interieur in, de roosterafsluiters werken niet voldoende.
De topsnelheid heb ik niet getest, maar de snelheidsmeter houdt het op 140 km/u voor gezien. Hoger gaat hij gewoon niet, en ook bij afremmen blijft hij soms een tijdje nog op de hoge snelheid staan, om vervolgens ineens naar de huidige snelheid te zakken. Niet echt een probleem, soms wat vervelend. De meter geeft eigenlijk 10 km/u meer aan dan het navigatiesysteem meedeelt.

Het comfort vind ik op zich prima, de stoelen zitten best lekker en kunnen ver genoeg naar achteren versteld worden. Zoals gemeld is deze uitvoering erg kaal, ik heb me laten vertellen dat dit model als ’koopje’ onder de (toen al verschenen) Clio is verkocht. Het dashboard is erg lelijk, want het is het exemplaar uit de Express. Waarschijnlijk een kostentechnische beslissing. Nadeel is dat de verwarming / ventilatieknoppen achter het stuur zitten. Met je hand moet je dus om het stuur heen, terug naar de tellerbehuizing. Dit werkt niet handig, ik weet dat het echte R5 dashboard deze knoppen gewoon in het midden heeft. Daarbij kent het ventilatiemotortje een kapot lager waardoor een geratel het rijden onaangenaam maakt. Op dit moment staat de ventilatie altijd uit, een nieuw motortje krijg ik nog van het bedrijf waar ik hem gekocht heb.
Inmiddels heb ik het dash voorzien van een origineel R5 klokje (zonder is soms lastig) waar helaas plaats voor gepland was achter de stuurrand (voorbereid en wel). Het aflezen vereist dus dat je even naar voren moet buigen en door het stuur heen moet kijken. Ook een 12V plug was niet voorzien (ook al voorbereid) maar voor navigatiedoeleinden zit die er nu ook in.

Helaas kent deze R5 wat roestplekjes, in de achterklep (onder de ruitverwarming) en onder het rechterzijruitje. Ik moet nog eens bekijken wat ik hier aan ga doen, maar heb al begrepen dat de roest aan de zijkant vaak verder is dan dat je aan de buiten- en binnenzijde kunt zien. Dit zou dan laswerk of een nieuw scherm betekenen. Waarschijnlijk kost dit dan een groot gedeelte van de huidige waarde van het autootje, dus ik wacht eerst eens af of hij volgend jaar nog een jaartje mee mag.
De deuren moeten met kracht gesloten worden, anders pakt het slot net niet zodat je met meer windgeruis zit. Overigens zijn ze dan niet open te duwen, toch de ontgrendeling is dan nodig.

PROBLEMEN

  • 106.740 km
  • 19 februari 2008

Eigenlijk ben ik nog niets tegengekomen, dus zet ik hier mijn kleine kritiekpuntjes neer:

- Snelheidsmeter blijft hangen, en wijkt 10 km/u naar boven af.
- Ventilatiebediening zit verstopt achter het stuur, lastig bedienen.
- Ventilatormotortje heeft een kapot lager -> herrie.
- Klokje zit verstopt achter het stuur.
- Roestplekjes in achterklep en onder zijruit.
- Deuren moeten met enige aandrang gesloten worden (ophanging lijkt iets verzakt).

**update**
- Snelheidsmeter \'gerepareerd\', het bleek een licht verbogen tellernaald te zijn: teruggebogen.
- Ventilatiemotortje is vervangen, en dit exemplaar is _iets_ stiller (maar ja, rammeltjes horen bij deze auto en dat heet dan weer \'charme\').
- Roest is niet verdwenen ondanks mijn vurige wens, maar komt steeds duidelijker tevoorschijn (toch eens iets aan laten doen, zelf niet kundig op dit gebied).
- Koelingsproblemen opgelost door het vervangen van thermocontact en thermostaat (€30).
- Op dit moment sproeit de wasinstallatie achter niet (pompje kapot) en is de uitlaat lek: nog even fixen voor de APK. Verder verwacht ik hierbij geen problemen.

Heerlijk zo\'n wagen waar je eigenlijk alles zo\'n beetje zelf op kan lossen! (met dank aan clubcinq.nl)

Het verbruik kan ik iets zuiniger bijstellen: gemiddeld 1:16.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    3
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
  • Rijd je zelf met een Renault 5? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Renault 5
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Uitgelicht aanbod

    Renault 5 1.4 Cosmopolitan

    Renault 5 1.4 Cosmopolitan

    • 1990
    • 93.440 km

    € 2.199

    Renault 5 oasis NIEUWSTAAT ORIGINEEL! ROEST VRIJ!

    Renault 5 oasis NIEUWSTAAT ORIGINEEL! ROEST VRIJ!

    • 1990
    • 57.000 km

    € 5.500

    Renault 5 1.4 Five met Nieuwe Apk

    Renault 5 1.4 Five met Nieuwe Apk

    • 1993
    • 160.829 km

    € 2.450

Meer Renault 5 occasions

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Renault 5 specificaties
  • Renault 5 occasions
  • Renault 5 video's
Advies en informatie
  • Renault 5 tests
  • Renault 5 gebruikersreviews
  • Renault 5 index
PREMIUM
Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen Polo - Triotest

Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen Polo - Triotest

De Ford Fiesta is misschien wel de leukst rijdende auto van zijn segment, maar de concurrentie...

Lees meer
 

Renault 5 reviews

  • Gebruikersreview
    Renault 5 TR (1990)

    Renault 5 TR (1990)

    3
    • 5 juni 2009
  • Gebruikersreview
    Renault 5 TR (1988)

    Renault 5 TR (1988)

    • 29 mei 2009
  • Gebruikersreview
    Renault 5 SL (1989)

    Renault 5 SL (1989)

    7
    • 25 maart 2009
  • Gebruikersreview
    Renault 5 GT Turbo (1987)

    Renault 5 GT Turbo (1987)

    19
    • 4 februari 2009
  • Gebruikersreview
    Renault 5 GT Turbo (1990)

    Renault 5 GT Turbo (1990)

    13
    • 5 mei 2008
  • Gebruikersreview
    Renault 5 Campus (1993)

    Renault 5 Campus (1993)

    1
    • 19 februari 2008
  • Gebruikersreview
    Renault 5 GTX (1987)

    Renault 5 GTX (1987)

    6
    • 23 januari 2008
meer reviews
Dubbeltest Peugeot 205 GTi 1.9 - Renault 5 GT Turbo

Dubbeltest Peugeot 205 GTi 1.9 - Renault 5 GT Turbo

77

Een dubbeltest die ons terugbrengt naar de mooie jaren tachtig van de vorige eeuw. We zetten...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Renault 5 (1985) - Liefhebber Gezocht

    Renault 5 (1985) - Liefhebber Gezocht

    29
    • 13 april 2022
  • Nieuws
    Alpine bevestigt: 'Werken aan sportieve R5'

    Alpine bevestigt: 'Werken aan sportieve...

    18
    • 1 februari 2022
  • Achtergrond
    Renault 5 is 50 jaar: terug naar het begin

    Renault 5 is 50 jaar: terug naar het begin

    71
    • 28 januari 2022
  • Nieuws
    Nissan Micra-opvolger wordt broertje van elektrische Renault 5

    Nissan Micra-opvolger wordt broertje van...

    27
    • 27 januari 2022
  • Nieuws
    Renault 5 (1990) - In het Wild

    Renault 5 (1990) - In het Wild

    39
    • 25 januari 2022
  • Nieuws
    Elektrische Renault 5 in 2024 te koop

    Elektrische Renault 5 in 2024 te koop

    51
    • 21 september 2021
  • Nieuws
    Renault Turbo 3 is stoere restomod

    Renault Turbo 3 is stoere restomod

    25
    • 27 juli 2021
Merk
Merk
  • Achtergrond
    Renault Clio 'Williams' (1992) - Liefhebber Gezocht

    Renault Clio 'Williams' (1992) - Liefhebber...

    19
    • 16 mei 2022
  • Nieuws
    Officieel: Renault verkoopt belang in Russische AvtoVaz

    Officieel: Renault verkoopt belang in Russische...

    30
    • 16 mei 2022
  • Nieuws
    Renault 21 - Facelift Friday

    Renault 21 - Facelift Friday

    68
    • 13 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Renault Twingo Electric Intens (2021)

    Renault Twingo Electric Intens (2021)

    • 12 mei 2022
  • Nieuws
    Renault verkoopt groot aandeel Zuid-Koreaanse tak aan Geely

    Renault verkoopt groot aandeel Zuid-Koreaanse...

    23
    • 10 mei 2022
  • PREMIUM
    Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen Polo - Triotest

    Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen...

    • 10 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Renault Scénic 1.6 16V Expression Luxe (2006)

    Renault Scénic 1.6 16V Expression Luxe...

    2
    • 1 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden