Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Porsche
  • Boxster

Porsche Boxster (1998)

Porsche power

Porsche Boxster (1998)
  • Autotest
17 mei 2000 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Aan welke eisen moet een sportwagen voldoen? Snel moet hij zijn, natuurlijk. Een flitsende acceleratie is belangrijk, en - ondanks alle snelheidsbeperkingen - toch ook een hoge top. Zoals bijvoorbeeld de Porsche Boxster.

Bij het ontwerp van de Boxster keek Porsche vooral terug naar de Spyder 550, een racesportwagen uit de jaren vijftig. Z'n naam verwijst rechtstreeks naar het soort krachtbron die we midscheeps vinden. Dat is namelijk een - zescilinderboxer. En natuurlijk drijft die de achterwielen aan. Met behulp van een hoge compressie van 11,0:1 perst hij uit 2480 cc het niet kinderachtige vermogen van 150 kW/204 pk en een knap koppel van 245 Nm. Modern als hij is, beschikt de boxer over verstelbare assen van de inlaatnokken. Die zorgen voor souplesse en laten de machine bij 1750 tpm al 200 Nm produceren. Dezelfde hoeveelheid newtonmeters is ook bij 6400 krukasomwentelingen nog voorhanden.
In het interieur is duidelijk gestreefd naar aansluiting bij de Porsche-traditie. Je ziet het aan de plaatsing van het contactslot, links naast het stuur. Je ziet het ook aan de manier waarop de instrumenten gegroepeerd zijn. De toeren-teller prominent in het midden, met links daarvan de snelheidsmeter. De Boxster is voorzien van dunne stoelen die zonder duidelijk sportief gevormd te zijn toch goede steun opzij geven. Ook bieden ze de gebruikelijke verstelmogelijk-heden. De zithoogte is elektrisch te regelen en ook de rugleuningen laten zich elektrisch verstellen. Het stuurwiel is in lengterichting verschuifbaar.
Na het omdraaien van de contactsleutel toch iets van teleurstelling. Van achter de rugleuningen klinkt niet meteen een spectaculair geluid op. De moderne tijd stelt nu eenmaal z'n eisen aan de geluidsproductie. De koppeling gaat zwaar en voor het verzetten van de pook is een ferme hand nodig. De besturing is weliswaar bekrachtigd, maar vraagt toch een stevige inspanning van de armspieren. De bestuurder van de Boxster moet echt werken. Vindt 'ie vast niet erg. De Porsche stuurt strak en zeker. Ook bij het snellere bochtenwerk. Z'n middenmotor geeft hem een heel fraaie gewichtsverdeling, waarbij de platte boxer ook nog eens voor een laag zwaartepunt zorgt. Dat levert heel lang een prachtig neutraal bochtgedrag op. Maar pas op. Breekt een wagen met middenmotor eenmaal uit, dan is er een knappe chauffeur nodig om hem weer onder controle te krijgen. Dan is traction control dat het doorslippen van de wielen tegengaat zo gek nog niet. Kost wel extra. Maar houden we het even bij rechtuit rijden. Accelereren van 0-100 bijvoorbeeld. Dan zit de traction control alleen maar is de weg. Er moet een chauffeur met een gedecideerde maar ook beheerste gasvoet en een snelle hand van schakelen aan te pas komen, maar dan maakt de Boxster de belofte van zijn fabrikant ook waar en bereikt in zo'n zeven seconden de 100 km-limiet. Als bonus trakteert hij zijn bestuurder bij 5000 tot 5500 toeren op een opwindend turbinegeluid. Alleen al om dat te horen zou je telkens weer met de Boxster willen wegspurten. Een paar tussensprintjes (80-120) dan maar. Die vallen in 'vier' en 'vijf', met 8,9 en 13,4 seconden, een beetje tegen. Maar wacht eens, je kunt ook terug naar 'drie'. En dan knalt de Porsche ineens in 5,8 s van 80 naar 120.

Stevig geluidje
Een beetje motor en rijgeluiden, daar is de Porsche-rijder niet bang van. En het zal hem dan ook niet storen dat - met de kap dicht - het geluidsniveau in het interieur bij 100 constant al 73,5 dB bedraagt en bij 120 tot 74,5 oploopt. Ook niet erg vindt hij dat de harde vering, die voor een direct contact met de weg zorgt, weinig van het comfort overlaat wanneer de bestrating er belabberd bij ligt. Een Porsche is immers een echte sportwagen. En bij sport hoort een beetje afzien. Maar dat afzien betreft niet de stijfheid van de Boxster-koets, want daar is niks mis mee.
De Boxster heeft niet eens een handschoenenkastje - op die plaats zit de tweede airbag - en voor een middenconsole moet worden bijbetaald. De, voor een sportwagen, niet eens zo klein uitgevallen bagageruimte, deels vóór, deels achter, blijft even groot of de kap nu open is of dicht. Die kap opent en sluit - elektrisch - in slechts 12 s. Met een prijs van zo'n f 130.000 is de Porsche
Boxster stevig geprijsd. Zeker gezien de uitrusting. Maar ja, voor zo'n fantastisch rijdende auto mag dat...

Signalement

Merk Porsche
Model Boxster
Carrosserie 2-deurs, cabrio
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving achterwielaandrijving
Prijs € 56.700

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 6-cil. boxer
Cilinderinhoud 2.480 cc
Maximaal vermogen 150 kW / 204 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 245 Nm bij 4.500 tpm
Inhoud brandstoftank 57 l
Lengte / breedte / hoogte 4.315 mm / 1.780 mm / 1.290 mm
Wielbasis 2.415 mm
Massa leeg 1.250 kg
Laadvermogen 310 kg
Banden voor205/55ZR16Prijzen
Banden achter225/50ZR16Prijzen
Topsnelheid 240 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 7,1 s (fabrieksopgave: 6,9 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 8,9 s / 13,4 s
Brandstofverbruik 9,7 l/100km
CO2-uitstoot 232 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Porsche Boxster
Porsche Porsche Boxster

Uitgelicht aanbod

    Porsche Boxster 2.7 Handgeschakeld | Historie aanwezig | Xenon verlichting | Lederen interieur | Elek. Kap | Keurige staat |

    Porsche Boxster 2.7 Handgeschakeld | Historie aanwezig | Xenon verlichting | Lederen interieur | Elek. Kap | Keurige staat |

    • 2000
    • 199.885 km

    € 12.445

    Porsche Boxster 2.5 cabrio Youngtimer

    Porsche Boxster 2.5 cabrio Youngtimer

    • 1998
    • 157.351 km

    € 13.750

    Porsche Boxster 3.2 S 250pk Handgeschakeld CABRIOLET Facelift #FUN

    Porsche Boxster 3.2 S 250pk Handgeschakeld CABRIOLET Facelift #FUN

    • 2001
    • 178.901 km

    € 17.950

Meer Porsche Boxster occasions
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Porsche Boxster specificaties
  • Porsche Boxster occasions
  • Porsche Boxster video's
Advies en informatie
  • Porsche Boxster tests
  • Porsche Boxster gebruikersreviews
  • Porsche Boxster index
PREMIUM
Nissan 350Z - Porsche Boxster S

Nissan 350Z - Porsche Boxster S

Iedere rechtgeaarde autoliefhebber droomt wel eens van een snelle, scherp sturende auto. In...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Porsche Boxster S (2012)

    Porsche Boxster S (2012)

    8
    • 2 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Porsche Boxster (2011)

    Porsche Boxster (2011)

    7
    • 3 november 2021
  • Gebruikersreview
    Porsche Boxster S (2009)

    Porsche Boxster S (2009)

    • 1 juni 2021
  • Gebruikersreview
    Porsche Boxster (2008)

    Porsche Boxster (2008)

    4
    • 31 december 2020
  • Gebruikersreview
    Porsche Boxster S (2000)

    Porsche Boxster S (2000)

    10
    • 11 oktober 2019
  • Gebruikersreview
    Porsche Boxster S (2001)

    Porsche Boxster S (2001)

    7
    • 23 december 2018
  • Gebruikersreview
    Porsche Boxster (2014)

    Porsche Boxster (2014)

    6
    • 13 juli 2018
meer reviews
Porsche Cayenne S – 2004 – 431.556 km - Klokje Rond

Porsche Cayenne S – 2004 – 431.556 km - Klokje Rond

Achttien jaar geleden kocht Gerrit Gijsbertsen zijn Porsche Cayenne S. Bij de dealer maakte...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Op zoek naar een Porsche tussen de 20.000 en 25.000 euro

    Op zoek naar een Porsche tussen de 20.000...

    54
    • 29 januari 2022
  • Occasion koopadvies
    Occasion koopadvies: Betaalbare Porsche 911,  Boxster of Cayman

    Occasion koopadvies: Betaalbare Porsche...

    20
    • 4 februari 2021
  • Nieuws
    Porsche viert Boxster-jubileum met Boxster 25 Years

    Porsche viert Boxster-jubileum met Boxster...

    12
    • 12 januari 2021
  • Rij-impressie - Porsche Boxster Spyder

    Rij-impressie - Porsche Boxster Spyder

    52
    • 30 oktober 2015
  • Nieuws
    Gefacelifte Porsche Boxster rolt voorbij

    Gefacelifte Porsche Boxster rolt voorbij

    33
    • 6 augustus 2015
  • Nieuws
    Details nieuwe motoren Boxster en Cayman bekend

    Details nieuwe motoren Boxster en Cayman...

    40
    • 30 juli 2015
  • Nieuws
    Porsche Boxster facelift gespot

    Porsche Boxster facelift gespot

    27
    • 26 mei 2015
Merk
Merk
  • Nieuws
    Porsche 963 is nieuwe Le Mans-strijdwapen

    Porsche 963 is nieuwe Le Mans-strijdwapen

    7
    • 27 juni 2022
  • Nieuws
    Beursgang Porsche wordt wat concreter

    Beursgang Porsche wordt wat concreter

    14
    • 23 juni 2022
  • Nieuws
    Porsche 911 GT3 RS bijna plakkerloos

    Porsche 911 GT3 RS bijna plakkerloos

    19
    • 21 juni 2022
  • Nieuws
    Porsche gaat met 911 Turbo S voor record

    Porsche gaat met 911 Turbo S voor record

    14
    • 20 juni 2022
  • Porsche Cayenne S – 2004 – 431.556 km - Klokje Rond

    Porsche Cayenne S – 2004 – 431.556 km -...

    • 13 juni 2022
  • Nieuws
    Porsche Cayenne blaast 20 kaarsjes uit

    Porsche Cayenne blaast 20 kaarsjes uit

    29
    • 10 juni 2022
  • Achtergrond
    Porsche 968 - Rijtest - Uit de Oude Doos

    Porsche 968 - Rijtest - Uit de Oude Doos

    11
    • 8 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden