Porsche 944 S2 Cabriolet (1991)

autoreview

Porsche 944 S2 Cabriolet (1991)

Signalement

Uitvoering944 S2 Cabriolet
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1991
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf187.000 km
KM-stand laatst219.000 km
Lezerswaardering: 57%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Dit is altijd mijn droomauto geweest. Een vriend van mijn vader had in 1990 een 944S coupé en ik mocht eens mee rijden. Nou dat had indruk op mij gemaakt. Heb jaren lang gespaard voor een 944. Ben begonnen met een 944 coupé type II (vanaf aug. 1985). Die was al met de Porsche motor en niet de oude Audi motor. 163pk vondt ik toen al genoeg en ondanks dat de auto al meer als 170.000km gereden had, heb ik nooit problemen gehad. Toen volgde mijn eerst 944S2 cabriolet (rood). Altijd de 944 cabrio als een van de mooiste auto’s gezien. Mijn oudste zoon heeft het virus ook al te pakken en vindt dat de moderne cabrio’s er niet aan kunnen tippen, en gelijk heeft ie wat mij betreft.
De gehele auto is perfect in balans qua vorm, maar ook qua techniek. Het transaxle effect is duidelijk merkbaar door de neutrale wegligging in bochten, op droog wegdek is de limiet goed aan te voelen, en deze komt echt laat kan ik u vertellen. Op nat is het natuurlijk minder, maar door een goede bandenkeus kan al veel terug gewonnen worden. Op dit moment heb ik er verkeerde onder zitten (goedkoop is dus toch duurkoop), maar de Continentals die er eerst onder zaten waren echt perfect.
De motor is een juweeltje, veel trekkracht, relatief laag verbruik (tijdens gemengd parcour ca 1 op 9) en vanaf 4000 touren helemaal in zijn sas. Ook schakellui rijden is perfect mogelijk, een bochtje in zijn 3 geen probleem.

Veel mensen schrijven dat het onderhoud aan de hoge kant is, echter dit waag ik tegen te spreken. De reden: alle onderdelen gaan gewoon langer mee als bij een andere auto. De uitlaat, de remmen, de ophanging, echt alles. Banden kunnen ook lang meegaan (Continental ging bijna 60.000km mee), ik rijdt misschien niet super sportief, maar rij ook niet als een zondagsrijder.
De beurten laat ik altijd bij een Porsche dealer in Duitsland uitvoeren, zij hebben toch meer know how als de nederlandse en hun service is gewoon perfect. Bij de laatste 20.000km beurt hebben ze een half uur met mij aan tafel gezeten om alles voor de beurt door te nemen (na een testrit door monteur), na de beurt nog eens alle tijd genomen om alles door te spreken. En wat dacht je

PROBLEMEN

Veel mensen schrijven dat het onderhoud aan de hoge kant is, echter dit waag ik tegen te spreken. De reden: alle onderdelen gaan gewoon langer mee als bij een andere auto. De uitlaat, de remmen, de ophanging, echt alles. Banden kunnen ook lang meegaan (Continental ging bijna 60.000km mee), ik rijdt misschien niet super sportief, maar rij ook niet als een zondagsrijder.
De beurten laat ik altijd bij een Porsche dealer in Duitsland uitvoeren, zij hebben toch meer know how als de Nederlandse en hun service is gewoon perfect. Bij de laatste 20.000km (€ 500)beurt hebben ze een half uur met mij aan tafel gezeten om alles voor de beurt door te nemen (na een testrit door monteur), na de beurt nog eens alle tijd genomen om alles door te spreken. En wat dacht je van een Porsche Boxster als vervangauto voor € 50 per dag, incl. 200km of een Cayenne voor € 75 p.d. incl. de 200km. Gewoon erg lage prijzen voor dit soort autos (vraag maar eens een verhuurbedrijf.

Nou komen natuurlijk wat reperaties aan, de koppeling moet vervangen worden en ik wil de versnellingsbak reviseren. Geschatte kosten € 2.500 voor beide nieuw te maken. Natuurlijk is dit een groot bedrag, maar bedenk dat dit pas na 190.000km gebeurt en na 16 jaar. (historie is mij namelijk geheel bekend), dus € 156,25 per jaar plus iedere 20.000km € 500. De uitlaat is nog de eerste en ook nog steeds in orde. Dus de onderdelen gaan echt langer mee.

UPDATE
Begin mei nieuwe koppeling, remschijven en remblokken laten vervangen en een hoop kleine zaken, door Porsche Wolfs, een specialist in 4 cylinders van Porsche. Auto rijdt weer als nieuw, kan er weer voor een hele tijd tegenaan. 27 Mei gaan we met Wolfs naar de Porsche days of Francorchamps, met andere liefhebbers. Is de 1e keer voor mij, maar lijkt me gezellig. Ik ga regelmatig naar dit circuit, trouwens in het weekend van 10 juni test de F1 hier, denk dat ik eens ga kijken. Denk dat het een stuk goedkoper is dan naar een race te gaan.

Update

  • 211.000 km

de koppeling is vervangen, de remklauwen en nog wat kleine zaken. Nu heb ik alleen problemen met de injectoren en dit komt door gebruik van goedkope benzine bij een "witte pomp" in België. Goedkoop werd hierdoor duurkoop. Moet er nieuwe in laten zetten en die moeten weer speciaal door Bosch gemaakt worden, Kosten ca. € 1.400. Maar ja, voor je liefde ga je door het vuur. Wacht nu al enige maanden op firma Bosch, maar auto staat nu bij de specialist Wolffs en voor de winter is dat niet zo heel erg. Ik blijf ervan genieten

als nieuwe

  • 215.000 km

De injectoren zijn vervangen, enige moeite heeft dit wel gekost. De firma Wolffs heeft 3 sets terug gestuurd omdat zij niet tevreden waren met het resultaat. Ze zijn zo vakkundig op het gebied van 4 cylinders Porsches, gewoon geweldig. Toen ik hem weer voor de eerste keer starte, wist ik niet wat mij overkwam, gewoon geweldig. Dan rijden: hij loopt als het spreekwoordelijke naaimachientje, nog nooit heeft hij zo goed gelopen. Een grote pluim voor Wolffs. Ik heb er nog niet veel mee gereden, maar gevoelsmatig verbruikt hij nu nog minder, ik schat 1 op 12 in dagelijks gebruik. Het blijft mijn grote liefde en ik ben een tevreden mens.

kleine update

  • 219.000 km

Het verbruik is inderdaad iets gezakt. De banden die ik erop had gelegd (heel goedkoop eigen merk bij autobanden.nl) vond ik vanaf het begin al niet lekker rijden. Achter lagen er 245/40/16 op. Op aanraden van Wolfs weer originele maat erop gelegd Continental Sport Contact 225 breed. Vandaag de auto opgehaald en ik moet zeggen een wereld van verschil. Hoe gek het ook klingt, maar de wegligging is beter, het comfort is iets verhoogd en het bochtenwerk is met stukken vooruit gegaan, veel meer grip. De banden waren natuurlijk duurder, maar iedere cent waard. Hier geldt dus wel degelijk, goedkoop is duurkoop.
Nog even het dak opnieuw laten instellen, werkt nu ook weer beter.

Het is en blijft mijn favouriete auto en hij zal er altijd zijn. Ik denk er nog aan om een Porsche 944 Turbo S met 250pk aan te schaffen, of deze de huidige gaat vervangen of er gewoon bijkomt weet ik nog niet. Mijn vriendin vindt het ook de lekkerste auto van ons wagenpark en "steelt" hem regelmatig voor mijn neus weg, dus misschien wordt de Turbo S een extra lid. De BMW E30 325i zal dan worden afgemeld en gestalt worden voor de volgende generatie, maar die azen nu ook al op de Porsche.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.