Porsche 944 S2 Cabriolet (1990) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | 944 S2 Cabriolet |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1990 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 206.000 km |
KM-stand laatst | 245.000 km |
ERVARINGEN
- 230.000 km
Dit is mijn tweede 944 S2 Cabrio. De vorige te snel verkocht. Deze is uit Zwitserland afkomstig, in 2007 in Duitsland aangeschaft en nu op Tsjechisch kenteken gezet (geen BPM!). De prijs die ik betaalde voor deze auto was laag, maar ik heb een hoop werk laten uitvoeren aan de auto (zie onder). De 944 S2 cabrio spreekt mij erg aan vanwege het ontwerp, de stoere ’looks’, de jongensdroom klapkoplampen, de fantastisch mooie loop van de viercylinder met balansassen en de ongeloofelijke goede wegligging. Het is onmiskenbaar een ontwerp dat dateert uit de 70-er en 80-er jaren. Dit is niet zomaar een sportwagen opgebouwd uit standaard onderdelen van 1 of andere produktie sedan. Toegegeven: de deurhandvaten en zijknipperlichten zijn afkomstig uit de VW Golf, en vast hier en daar nog wat andere onderdelen. Maar zodra je in de auto plaatsneemt voel dat dit een Porsche pur-sang is waar de ontwerpers compromisloos een auto getekend hebben die de beste prestaties moest leveren op het gebied van wegligging,remmen, motorkoppel, comfort en puur rijplezier. De motor produceert zijn eigen geluid of je nu start, laag in de toeren rijdt of het gaspedaal diep intrapt en de motor tot het maximum toerental doortrekt. de uitlaat produceert een diepe brom en bij hoge toerentalen maakt het blok een hoge fluittoon. Het fijnste rijdt de auto met de kap open op bochtige tweebaanswegen in Duitsland of de Alpen. De vlakke koppelkromme van ’s wereld’s grootste productie-viercylinder zestien klepper zorgt ervoor dat er altijd ruimschoots trekkracht voorhanden is. De ideale gewichts verdeling zorgt voor een achtbaan-achtige wegligging en die menig passagier bij de eerste bochten doet schrikken. Gemiddeld verbruik (buiten de stad) 1 op 11. In de stad op slecht wegdek is de auto erg stug en rammelt er hier en daar wat mee. Het comfort is goed, maar een hele dag met de auto op stap is best vermoeiend. Al met al een ondergewaardeerde sportwagen van top-formaat. Oh, hoor ik u zeggen, de 944 geen echte Porsche? Mmm, ik bezit ook nog een 911 Carrera 4. Ik kan u verzekeren, de 944 doet er niet voor onder, op geen enkel gebied.
Ik raadt de 944 ieder van harte aan en als je er een koopt, geef dan wat meer geld uit voor een goed exemplaar.
PROBLEMEN
- 230.000 km
De auto was bij aanschaf in matige staat (daar was de prijs naar), hoewel de basis zonder meer goed te noemen was en de wagen goed reed. Werk dat ik aan de auto heb laten uitvoeren:
Koppeling vervangen
Krukas Keerring achterzijde blok vervangen
Distributie riemen en spanrollen vervangen
Auto geheel laten overspuiten
Plastic achterruit kap laten vervangen
Alle filters vervangen
Olie vervangen
Versnellingsbakolie verversd
Koelwatertemperatuurmeter laten repareren
Airco laten bijvullen
Achterbanden vervangen
Centrale deurvergrendeling laten repareren
Voorruit was fout gemonteerd, rubber laten vervangen
Uitlijnen en balanceren
In 2008 heb ik de radiator laten vervangen. Die begon te lekken. Verder bleek er een remleiding te lekken, die is inmiddels ook vervangen. Er was wat olieverbruik, maar dat is nu gezakt tot een zeer laag niveau, 1 liter per 8000 km (waarschijnlijk had de auto lang stil gestaan). In 2009 heb ik de schokbrekers laten vervangen, geen rode koni's maar de orginele dempers, ik wilde nog een enigszinds soepele vering, daar de wegen in Tsjechie vaak slecht zijn. Inmiddels heb ik een gebruikte kap (compleet) gevonden die word binnenkort gemonteerd. Helaas bij de laatste trip in Frankrijk voorscherm en verstraler besschadigd door een lage stoeprand. Dat wordt natuurlijk weer gerepareerd. Veel reparaties, misschien meer dan verwacht, maar ik heb in anderhalf jaar 25.000km met de auto gestuurd... Dat mag ook wel wat kosten.
Nog meer rijplezier en onderhoud
- 240.000 km
Afgelopen jaar ongeveer 10.000km met de auto gereden. Waaronder een vakantie in Zuid-Frankrijk.Heerlijk open toeren in de Ardeche.Het fijnste is en blijft open rijden op tweebaanswegen met de kap naar beneden.
Onderweg het nieuwe Porsche Museum in Stuttgart aangedaan. Leuk, maar er staat maar 1 944. En ook merkwaardig genoeg lijkt de tweedewereldoorlog vrijwel geheel aan de familie Porsche voorbij gegaan te zijn en contacten met de Nationaal Socialisten lijkt de familie niet gehad te hebben, sterker, Nationaal Socialisten bestonden niet eens! Ook de contacten met "de grote Leider" blijken niet plaatsgevonden te hebben. Maar dit terzijde.Hoogtepunt voor mij waren de Porsche nr1 en de Gmund coupes.
De auto rijdt prima. De lichte schade van de stoeprand is perfect gerepareerd. De enige problemen dit jaar waren een lekkende pakking van de benzinetank waardoor er een bezinelucht in de auto hing en een draad naar de linker koplamp die slecht contact maakte. De "nieuwe" gebruikte kap is inmiddels geinstalleerd. Lekt wat doordat de sloten niet strak genoeg staan afgesteld. Onderhoudskosten buiten de gebruikte kap (1300 euro) waren dit jaar minimaal.
Op het onderhouds programma voor het volgende jaar staan onder meer:
Bekijken of het onderstel wat strakker gemaakt kan worden. Vooral de achtervering is te zacht.
Diverse rammels en geluiden aanpakken
Distributie riemen en waterpomp vervangen
Afstellen kap zodat het lekken ophoudt(lekt alleen als de auto stil staat)
Centrale vergrendeling heeft opnieuw de geest gegeven
Velgen opknappen
Stuur spuiten (dit blijkt te kunnen en kost de helft van opnieuw laten bekleden)
Ik reken op 2000 euro kosten
Als de financieen het toelaten wellicht de kap opnieuw laten bekleden hoewel ik hoop dit nog 1 of 2 jaar uit te stellen.
Nog steeds een heerlijke auto en ik kijk uit naar het volgende seizoen!
Nadert perfectie
- 245.000 km
Dit jaar wederom op vakantie geweest met de 944. Zwitserland en Frankrijk. Twee weken op pad met de 944 staat altijd garant voor rijplezier. Kap naar beneden als het kan en omhoog als het regent of gewoon puffe heet is. In dat geval komt de airco goed van pas.
Voor het het eerst onderhoud laten uitvoeren bij een garage in Praag (www.supercars.cz). Deze garage is gespecialiseerd in de 911 GT-3, Ferrari en andere exoten en heeft vooral klanten die met de auto's racen (de plaatselijke nouveau-riche). Ik had wederom een waslijst van zaken die gerepareerd moesten worden (allemaal kleine zaken). Rammels, lampjes die het niet deden, centrale deurvergrendeling die het niet deed etc. etc, een brandstofleiding die lekte. Ok, men vind mij bij de garage een perfectionist.... De garage had er wel lol in om aan zo'n klassieke Porsche te werken (de 944 is nooit nieuw in Tsjechie verkocht). Ik ben zeer tevreden over de kwaliteit van het werk.
Ik heb ook de velgen laten spuiten, waar de auto optisch zeer van is opgeknapt.
En dan de kap. Omdat men te weinig stallingsruimte had, heeft de garage de auto een nacht buiten laten staan. Dat was een slechte beslissing. De volgende ochtend vond men de auto terug met een paar flinke messteken in het dak. De garage erkende haar fout en het dak is vrijwel geheel op kosten van de garage vervangen. Hierna is het in de auto met de kap omhoog veel stiller geworden. En het werk is perfect uitgevoerd.
In Duitsland heb ik op vakantie de achterschokbrekers nogmaals laten vervangen.Misschien was het oude voorraad, of misschien imitatie wat er door Alpo, Haarlem twee jaar geleden geleverd werd, maar ze deden helemaal niets meer). Nu rijd de auto superstrak zoals het een Porsche betaamt.Genieten! Nogmaals, een 944 in goede staat doet niet onder voor een 911.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.