Peugeot e-208 Allure Pack EV 50kWh 136 (2022) #2

autoreview

Peugeot e-208
Peugeot e-208Peugeot e-208Peugeot e-208Peugeot e-208Peugeot e-208Peugeot e-208Peugeot e-208Peugeot e-208Peugeot e-208Peugeot e-208Peugeot e-208Peugeot e-208Peugeot e-208Peugeot e-208Peugeot e-208Peugeot e-208Peugeot e-208Peugeot e-208Peugeot e-208Peugeot e-208Peugeot e-208Peugeot e-208Peugeot e-208Peugeot e-208Peugeot e-208

Signalement

Uitvoeringe-208 Allure Pack EV 50kWh 136
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2022
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf6 km
KM-stand laatst14.773 km
Lezerswaardering: 80%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Voordelig autorijden

  • 14.773 km

Nadat ik in 2021 trotse bezitter ben geworden van een Porsche Cayman S uit 2006 ben ik opzoek gegaan naar een dagelijkse auto waarmee ik naar het werk kan rijden. Ik moet voor werk een behoorlijke afstand rijden zo'n 200km per dag 3 dagen in de week en dat vond ik zonde om te doen met de Porsche. Deze auto heb ik immers gekocht om lang te houden en de leuke ritjes mee te rijden.

Anyway er moest dus een dagelijkse auto komen. Voordat ik de Peugeot kreeg reed ik met een Golf 4 uit 2003 mijn km'ers, maar ik was met de vele km'ers die ik maak toe aan een nieuwere auto met meer comfort en betrouwbaarheid. Daarom ben ik in oktober 2021 verschillende opties gaan overwegen: kleine diesel, nieuwere benzine, auto op LPG of toch private leasen?

Nadat ik de kosten op een rijtje had gezet werd de optie om te gaan leasen toch wel interessant. In eerste instantie dacht ik dat elektrisch leasen veel te duur zou zijn in verhouding tot het rijden van een ''oude'' Golf 4 op benzine bleek dat erg mee te vallen. Voor iets meer per maand kon ik een nieuwe auto rijden! (voor het berekenen van de maandelijkse kosten heb ik alle factoren meegenomen dus: banden, onderhoud, wegenbelasting, verzekering etc.)

Op dat moment was de Peugeot e-208 naar mijn mening de beste auto voor het geld wat je ervoor maandelijks moest betalen. De auto heeft een redelijke accucapaciteit, voldoende vermogen en is groot genoeg voor mijn gebruik en ziet er natuurlijk leuk uit.

Na een proefrit gemaakt te hebben en alles nog eens goed onder elkaar te hebben gezet heb ik de knoop doorgehakt en heb ik in oktober 2021 de auto besteld. Dit bleek achteraf een super timing geweest te zijn, omdat zoals iedereen weet in begin 2022 de oorlog in Oekraïne is begonnen. Daardoor waren er ook leveringsproblemen bij Peugeot waardoor uiteindelijk mijn auto geleverd werd in mei 2022. Ongeveer 1.5 maand later dan beloofd. Het voordeel van het lange wachten is wel dat dit de geüpdatete versie betreft met de efficiëntere warmtepomp, waardoor de actieradius beter zou moeten zijn. Door alle stijgende prijzen van tegenwoordig heb ik ook nog financieel een goede deal gedaan.

---Mijn auto---
Ik heb gekozen voor de e208 Allure Pack in het geel. Deze heeft wat mij betreft alle opties die je wilt hebben op deze auto waaronder: Led verlichting, 3D instrumentarium, lichtmetalen velgen, uitgebreider sound system en nog wel een aantal andere dingen die leuk zijn om te hebben. Ik heb niet gekozen voor het grotere navigatiescherm, omdat dit maandelijks een behoorlijk wat duurder was. Mijn auto staat overigens op all-seasons toch wel wat voordeliger was dan een set zomerbanden en winterbanden. De verminderde actieradius nam ik op de koop toe.

---Rijgedrag---
De auto rijd verassend fijn voor een stadsauto met een zwaar accupakket. Het rijd comfortabel en de auto is vanbinnen relatief stil. Door het relatief hoge vermogen en koppel accelereert de auto vlot en vooral rond de 100 km/u is dit erg fijn. De auto ligt niet mega strak op de weg en het stuurgevoel is een beetje vaag. Daarnaast stuurt de auto heel licht, wat sommige mensen prettig zullen vinden maar mijn voorkeur heeft het niet. Daarnaast is het rempedaal ook relatief licht ten opzichte van andere auto's waarin ik gereden heb. Je merkt wel bij drempels dat achterin de zware accu's liggen. Maar naar een tijdje wen je hier wel aan.

Al met al is het een comfortabele auto om dagelijks in te rijden en presteert de auto prima. Het blijft een Peugeot dus verwacht geen hele sportieve auto ondanks het koppel en vermogen.

---Interieur---
Een van de leuke dingen aan de Peugeot is dat het interieur erg speels is en er goed uit ziet. De kwaliteit is over het algemeen goed. Alles wat je aanraakt zoals knoppen en hendels voelen solide aan. Peugeot heeft hier en daar wel goedkoop plastic gebruikt, bijvoorbeeld op de deuren maar heel storend is het niet. Daarnaast zijn er geen kraakjes te horen tijdens het rijden.

De zitpositie voelt wat hoog aan en het is natuurlijk wennen voor niet Peugeot rijders aan het kleine stuur. Maar hier valt goed mee te leven. De stoelen zitten prima ook als je langere tijd in de auto zit. De achterbank ruimte is redelijk maar je wilt niet met 3 volwassenen op de achterbank zitten. De bagage ruimte is prima, helaas is er geen mooi opbergvakje voor de laadkabel.

---Digitaal display/infotainment---
Zoals al gezegd heb ik gekozen voor de I-Cockpit wat een leuke gimmick is. Het display is goed leesbaar en heeft een goede resolutie. Als je de weergave veranderd (dus kiest voor andere tellers) is de reactie wat traag. Maar ach in praktijk wissel je dit zelden.

Het infotainment display (in het midden) zit op een prima plek en is goed leesbaar. De resolutie valt wat tegen en de bediening is redelijk. De reactietijd is soms wat traag en ik heb heel af en toe gehad dat het display vastloopt. Meestal verbind ik mijn iPhone met Apple carplay en dat werkt prima. Ik ben benieuwd of dit beter is bij het grotere navigatie display. Het geluid is erg goed te noemen voor dit type auto en hier ben ik uitermate tevreden over. Als het volume hoger wordt gezet vervormt het geluid niet en er zit een goede bass in.

---Verbruik---
Jaja we zijn aangekomen bij het verbruik, waar iedereen natuurlijk heel nieuwsgierig naar is. Laat ik meteen maar met de deur in huis vallen, die 360 km actieradius die Peugeot ''beloofd'' ga je never nooit redden. Maar goed dat wisten we eigenlijk al wel. In de praktijk haal ik meestal rond de 260-280 km'er. Daarbij moet ik wel een kanttekening plaatsen dat ik voor mijn werk op een dag 200 km'er rij. Daarvan is ongeveer zo'n 140 km'er snelweg en zo'n 60 km provincialeweg. Al met al valt me dit niet tegen. Nou ben ik niet de meest zuinige rijder die er bestaat dus het zou nog beter moeten kunnen. Voor woon-werk verkeer is dit hartstikke prima en als je een keer wat langer moet rijden parkeer je de auto bij een lader en als je terugkomt van een dagje shoppen dan is je auto weer vol genoeg om naar huis te gaan. Omdat ik thuis het geluk heb om over een lader te beschikken laad ik eigenlijk nooit langs de snelweg dus over de snelheid daarvan kan ik helaas niks zinnigs zeggen. Al zal dit in theorie met 100 kW snelladen niet tegen vallen.

Als ik moet werken stel ik de auto in op voorverwarmen waardoor de auto warm is als ik in de ochtend instap, met als bijkomend voordeel dat hij ook alvast de accu's etc. opwarmt voordat ik ga rijden. En dit gaat dan niet ten koste van mijn actieradius.

Het is geen auto om mee naar Zuid-Frankrijk mee te rijden want daarvoor is de actieradius gewoonweg te klein of je moet heel erg van koffie en croissantjes houden om te eten tijdens de vele laadpauzes.

Mijn berekende gemiddelde verbruik is 0.192 kWh per km wat neerkomt op 19.2 kW per 100 km'er. Dit klinkt veel maar dit is dus met behoorlijk wat snelweg km'ers.

Het thuisladen gaat prima met gemiddeld zo'n 11 kW per uur en dat haalt de auto meestal ook wel. Dat betekend dat de accu meestal in zo'n 5.5 uur vol is. Gratis tip: koop een laadpaal met een vaste laadkabel. Zo hoef je niet elke keer die kabel achter uit de auto te pakken en vervolgens weer in dat tasje te proppen.

---Peugeot app---
Een van de dingen die ik een leuke toevoeging vind van een nieuwe auto is de app op de telefoon die bij de auto zit. Daarmee kan je de auto voorverwarmen/koelen en je kan er bijvoorbeeld ook je laadsessies mee plannen. Nooit mee krabben! (Hoop ik, heb het nog niet kunnen testen :) Daarnaast geeft de app aan wanneer er onderhoud gepleegd moet worden. Hoewel het een leuke toevoeging is ben ik gematigd tevreden over de app. De app loopt vaak vast en het duurt lang om een opdracht door te sturen. En regelmatig mislukt dit ook. Als je eenmaal alles hebt ingesteld werkt het oké. Maar dit zou echt nog wat beter kunnen. Hopelijk gaan ze dit nog verbeteren in de toekomst! Want dit kan echt beter!

---Betrouwbaarheid---
Franse auto's en betrouwbaarheid het is altijd een dingetje. Helaas ook bij deze auto. Bij ongeveer de 11.000 km'er wou ik in mijn auto stappen echter toen ik de auto wilde openen deed de auto niks. Het was nog vroeg dus ik checkte nog even of ik de goede sleutel had gepakt, maar hij deed echt niks. Vervolgens heb ik de auto manueel open gemaakt en na het drukken op de startknop deed hij nog steeds niks. Was de accu soms leeg? Dat zou wel raar zijn, want de auto stond immers gewoon aan de laadpaal. Omwille van tijd toch de Porsche meegenomen naar werk en de volgende dag de garage gebeld. Deze kwamen na een half uur langs en met een starterpack op de 12v accu werkte de auto weer. Maar, omdat de oorzaak van het probleem niet duidelijk was hebben ze de auto toch maar meegenomen. Na een halve dag zoeken waren ze er uit. Door een software update was de 12v accu leeggelopen en daardoor kon de auto niet gestart te worden. (De auto heeft de 12v accu nodig om de hoge spanning systemen en dergelijke op te starten) Door een SOFTWARE update! Hoe is het mogelijk. Nogal stomme reden waarom de auto het niet deed. Nou is dit niet echt een betrouwbaarheid's dingetje maar knullig is het wel. Gelukkig had ik de beschikking over een andere auto. Algoed tot nu toe mag ik niet klagen wat voor de rest heeft de auto het prima gedaan.

---Conclusie---
Ik heb de auto nu een half jaar en ben zo'n 15.000 km'er verder en ik ben zeer tevreden over de auto. Het is een leuke auto om te zien en rijdt prima voor dagelijks verbruik. De actieradius is redelijk en voldoende voor mijn gebruik. Ik ben tot nu toe geen grote minpunten tegengekomen behalve dan de app en ben blij dat ik toen de keuze heb gemaakt. Belangrijk om mee te nemen in de overweging is waarvoor je de auto gaat gebruiken. Wil ik er mee op vakantie? Rijd ik grote afstanden? Heb ik de beschikking over een laadpaal? Zet alles goed onder elkaar en maak dan de keuze of deze auto wat voor je is. Deze auto biedt acceptabele prestaties tegen een scherpe prijs ten opzichte van de concurrentie.

Binnenkort ga ik wisselen van werkgever en zal ik ook minder km'ers gaan maken op de snelweg. Ik hoop over een tijdje een goed beeld te hebben van het verbruik op de Provincialeweg.


4,0
  • Betrouwbaarheid
    3
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Peugeot 208

DirectLease
Peugeot 208 Active 1.2 PureTech 75 (5D/5H)
€ 359
 
Peugeot
Peugeot 208 Active 1.2 PureTech 75 (5D/5H)
€ 417
 
Alphabet
Peugeot 208 Active 1.2 PureTech 75 (5D/5H)
€ 419
 
Arval
Peugeot 208 Active Pack 1.2 PureTech 75 (5D/5H)
€ 444
 

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens