Peugeot e-208 Active EV 50kWh 136 (2022)

autoreview

Peugeot e-208
Peugeot e-208Peugeot e-208Peugeot e-208Peugeot e-208Peugeot e-208Peugeot e-208Peugeot e-208Peugeot e-208Peugeot e-208Peugeot e-208Peugeot e-208Peugeot e-208Peugeot e-208Peugeot e-208Peugeot e-208Peugeot e-208Peugeot e-208Peugeot e-208Peugeot e-208Peugeot e-208Peugeot e-208Peugeot e-208Peugeot e-208Peugeot e-208Peugeot e-208

Signalement

Uitvoeringe-208 Active EV 50kWh 136
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2022
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf4 km
KM-stand laatst110.000 km
Lezerswaardering: 81%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste paar duizend km zit er op

  • 4.000 km

Begin mei kregen we de sleutel van onze Peugeot E-208. Inmiddels hebben we ruim 4000km gereden - en dat bevalt heel erg goed. Ik begin met de minpunten, daarna ga ik naar de pluspunten.

Het minpunt, of een aantal minpuntjes: er zit standaard vrijwel niets op de auto. Dat wisten we natuurlijk voordat we goedkoopste uitvoering kozen. Zo hebben we geen navigatiesysteem, parkeersensoren of elektrische ramen achter. Allemaal geen probleem. Tenminste...Als Android Auto of Carplay fatsoenlijk zou werken.
Android Auto werkt helemaal niet (en dat was zo ongeveer het enige wat wél werkte in onze vorige auto, een Zoé). Carplay werkt soms.

Zo. Dat was het enige nadeeltje. Nu de pluspunten.
Het is een pocket-rocket. 0-100 in 8 seconden is behoorlijk snel, en ook het bochtengedrag is prima. Je voelt wel dat de auto zwaar is, maar desondanks is de wegligging stukken beter dan die van de meeste vorige auto's die we gehad hebben. Alleen de Audi A3 was beter (met S-line pakket). Geen schande dus!

Wat Peugeot erg goed gedaan heeft: een bruikbare ECO-stand programmeren. In deze stand is de auto ruimschoots snel genoeg om met het verkeer mee te komen en de airco is nauwelijks merkbaar beperkt. Ook de topsnelheid is niet gelimiteerd in eco-stand (waar dit bij de Zoé wel zo is).

De ruimte op de achterbank is prima: die is slechts 2cm smaller dan die van de Niro en is voor de 3 (kleine) kinderen prima bruikbaar. Zelf zitten we ook wel eens achterin en ondanks onze lengte (190 & 178cm) is dat geen probleem.

Dan het verbruik: de E-208 is erg zuinig. Nu in 4000km is ons gemiddelde verbruik op de boardcomputer 15.7kwh/100km. Daarmee komen we op een realistische actieradius die rond de 340km ligt. Uiteraard wel in het warme seizoen. Maar dat is voor zijn categorie zeer prima.
Het snelladen gaat fantasisch - in deze categorie 101KW kunnen snelladen is meer dan prima.

Als afsluiter het laatste en grootste pluspunt. De auto is ongelooflijk stil. Natuurlijk is dat bij de meeste EV's zo. Maar de Peugeot is ook uitstekend geïsoleerd tegen geluiden van banden en rijwind. Het is gewoon vrijwel volledig stil in de auto.
Aanrader? Absoluut!

Beroerde USB-poorten

  • 17.500 km

Inmiddels aanzienlijk afstanden afgelegd in de auto. 290km (1x per week) en 3 dagen per week 180km retour. Het verbruik is laag: 15.1kWh per 100km, met 90-95% snelwegkilometers op all-weather banden.
Doorgaans haal ik een actieradius van iets boven de 300km, met als record 370km. Niet slecht en aanzienlijk beter dan de Zoë die ik hiervoor reed.

Waar ik minder tevreden over ben:
1. USB-poorten. Die geven de ene keer wel stroom, de andere keer niet. Dan weer weinig, dan weer meer. Valt geen peil op te trekken.
2. Bijgevolg werkt Android Auto vaker niet dan wel.
3. Storing: "storing in het aandrijfsysteem, raadpleeg het instructieboekje".
Blijkt nu? De auto houdt er niet van als de laadpaal besluit te stoppen met laden. Dat wil de auto zelf bepalen. Na handmatig de laadsessie te resetten (op mijn eigen paal) was de storing opgelost.
4. Ontwaseming van/met de airco is slecht.

Al met al nog wel tevreden over de auto, maar "typische Franse kwaaltjes".

Typische "motorstoringen"

  • 23.000 km

Inmiddels heel wat afstand verder.
Mensen die klagen over de range, begrijp ik niet: ik haal altijd minimaal 300km. Het record is iets voorbij de officiële opgave. Ik rij vrijwel altijd in ECO-stand. De andere standen zijn simpelweg te snel en volstrekt onnodig.

De auto bevalt nog steeds prima en is onze primaire kilometervreter met het gezin. Op vakantie doen we met de andere auto omdat die een trekhaak heeft. Maar verder is alles prima te doen met deze auto.

Een klein (groot) minpunt: motorstoringen. Als ik de laadpaal op een laadschema programmeer en de auto niet vol is voordat de laadpaal de sessie beëindigt, krijg je een storing. Maar niet zomaar een storing: rode lampjes, uitroeptekens: motorstoring, parkeer de auto en bel de de dealer. Daar komt het op neer. Echter, na opnieuw inpluggen en de laadsessie handmatig beëindigen lost deze "storing" op...

De ontwaseming is verder nog altijd ronduit beroerd, evenals de connectie met het entertainment-systeem die in 95% van de gevallen je USB niet kan connecten, soms gewoon niet laadt etc.

Nog steeds "mixed feelings"

  • 80.000 km

Het blijft een leuk autootje om te zien. Bepaalde kuren heeft deze auto ook nog steeds. Soms valt het beeldscherm (waar je vrijwel alles mee doet) opeens uit. En Carplay werkt (meestal), androidauto niet. Ondanks de specificaties.
Verder rijdt het nog altijd prima en heb ik van batterijdegradatie nog niets gemerkt. Een dikke 80.000 staat op de teller en helaas de banden allemaal al moeten laten vervangen vanwege hinderlijke cupping. En de volgende keer voel (hoor) ik alweer aankomen.
Desalniettemin is dit veruit de goedkoopste manier van autorijden met ons aantal kilometers en een eigen laadpaal. Met 15kwh per 100km is het aanzienlijk beter dan op benzine.

Winterrange & bevroren klepjes

  • 110.000 km

We zijn weer 30.000km verder. Op zich rijdt de auto prima, maar de reikwijdte is helaas behoorlijk achteruit gehold. In de winter halen we nu maximaal 200km. Op zich is dit geen verrassing, immers we hadden er al ervaring mee en ook onze vorige EV had een verminderde range bij kou. Logisch - maar het verschil bij de E-208 is wel erg groot.
Sowieso heb ik het idee dat de batterij-degradatie groter is dan bij onze Zoe die we hiervoor hadden.

En nog steeds valt af en toe een scherm uit en is de ontwaseming beperkt. Ook na herhaaldelijk garagebezoek.

Een ander dingetje wat ik nog niet had meegemaakt is het vastvriezen van de afsluitende klep van de laadaansluiting. Die kreeg ik in het weekend gewoon niet open, waardoor opladen erg lastig werd. Makkelijk te verhelpen uiteindelijk: direct bij thuiskomst even het klepje openzetten, zodat deze niet meer vast kan vriezen.

Gemiddeld verbruik ligt nu rond de 16kwh/100km in de winter.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Peugeot 208

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.