Peugeot 806 STdt 2.1 (1997)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 806 STdt 2.1 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1997 |
Jaar van aanschaf | 2003 |
KM-stand bij aanschaf | 179.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Dit is onze 5e peugeot. Na een 309 diesel een 306 break diesel gehad. Vervolgens een 605 (bijna afgeschreven 3.0 v6), een 405 break (benzine), een 406 sedan (g3 gas) en nu een 806. Nooit problemen met dit merk gehad. De leus ’je voelt je prettiger in een peugeot’ kon ik me altijd goed in vinden maar niet bij dit model. Het is beslist een goed wagen maar een MPV is niet mijn type auto.
Enorm veel ruimte. Wij hebben de versie met 7 stoelen. Het kunnen verwijderen per stoel en naar voren/achter plaatsen biedt veel flexibiliteit voor inrichting. Ook met 7 stoelen (kinderen acherin) kan er nog aardig wat bagage in.
Rijeigenschappen:
- Motor heeft enorm veel trekkracht. Onderstel heeft het hier moeilijk mee in de eerste twee versnellingen (goede banden erg belangrijk).
- Versnellingspook op dashboard is handig.
- Erg stil. Geen hinderlijke geluiden (brom)
- Relatief zuinig. Gemiddeld 1 op 10.5 bij stevig doorrijden (150). 1 op 14 gemiddeld goed mogelijk bij wat rustiger rijden (max snelheid incl. file rijden). Niet verbazingwekkend. De 806 heeft is zwaar en heeft de stroomlijn van een zeecontainer.
- Zeer fijne stoelen.
- Alhoewel hij behoorlijk vast op de weg licht heeft hij de rijeigenschappen van een busje (over hellen, hobbelen over drempels). Op slecht wegdek niet erg comfortabel.
- Erg onhandig met parkeren (draaicircel, breedte, onoverzichtelijk voor en achterkant)
- Te weinig (of eigenlijk geen) aflegvakken voorin.
- Op snelweg prima vervoer middel.
Onderhoud:
- Onderdelen zijn duur. Ook arbeidsloon loopt vanwege vaak slechte toegankelijkheid snel op.
- Onderdelen zijn kwalitatief gelukkig wel goed.
- Betrouwbare auto. Kwaliteit is goed in orde. Wel wat kleinere (typisch peugeot) dingetjes, zoals een schakelaartje of dashboardlampje dat stuk gaat)
- Onderhoudskosten zijn voor deze klasse zeker niet ongunstig voor een MPV. Als je goedkoop wilt rijden kun je beter een break kopen.
Kwaliteit:
Auto (bekleding, stoelen, lak etc) nog steeds netjes. Auto lijkt de tand des tijds goed te doorstaan. Gevoelsmatig lijkt de auto gemakkelijk hoge km standen te kunnen halen. Zilver en zwart metallic zijn de beste kleuren voor dit model.
PROBLEMEN
- Uitlaat op na 189.000 km (klein gaatje). Geheel laten vervangen (700EUR)
- Stuurkogel bij 189k
- Diverse kleinere dingen
- aircopomp lek na 230k. Kosten 900EUR (nog niet laten repareren).
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren