Peugeot 605 SV 24 (1995)

autoreview

Peugeot 605 SV 24 (1995)

Signalement

Uitvoering605 SV 24
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1995
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf164.000 km
KM-stand laatst167.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 167.000 km

Na mijn 2.0 liter 16 klepper uit 95\'werd het toch echt een keer tijd om een V6 te kopen. Gelukkig was ik al twee jaar lang aan het zoeken op de wel bekende sites voor een mooie V6 met weinig KM\'ers en een Phase II (na 1994). Vooral de phaseII omdat de Phase I toch nog wel wat kinderziektes onder de leden heeft. (na 1991 al wel een stuk beter, maar toch).
Op een dag was ik dus weer aan het zoeken en wat ik toen tegen kwam was echt fantastisch. Een 605 SV24 v6 24kklepper met 200Paarden onder de motorkap. EN met een KM-stand van 160.000!!! En de prijs was ook prima te noemen.
Meteen bellen en een week later langs gegaan om hem op te halen. Het ging om een oud echtpaar waarvan de man aan parkinson leed en dus niet meer in de auto mag. Vrouwlief had een Ford KA en die vond dat wel prima. Dus moest de 605 de deur uit. Na 10 jaar trouwe dienst. (de auto was van de broer van een dealerschap en is na 2 jaar als 2ehand verkocht aan het echtpaar).

Wat een HEERLIJKE auto is dit zeg. Met de 200PK maakt het een lekkere vlotte auto. En een wolf in schaapskleren. Wie verwacht namelijk dat een 605 in de 8 sec op de 100km per uur zit. Of op de Duitse autobaan een 740d van de linker baan wil drukken. Sorry, maar ik ging toch echt sneller. Een lekkere 240 km per uur zit er namelijk wel in.

De uitrusting van mijn sv24 is werkelijk waar perfect. Clima controle, cruise controle, snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging, alles elektrisch (ook de stoelen), zelfs elektrisch verstelbare vering. (sport stand). 10 speakers voor een perfect geluid. En later toegevoegd een Becker navigatie systeem met handsfree. (ideaal moet ik zeggen).

Wel is de sv24 een stuk harder geveerd en is het comfort wel iets minder dan de 16V die ik hiervoor had. Echter gaat er niets boven de V6 met plus 5000rpm!

Het verbruik van de auto ligt op een 1 op 9 gecombineerd. Niet echt zuinig maar dat wist ik van te voren. En op de snelweg met 4 man erin airco aan 30 graden buiten is met 130km per uur nog een 1 op 10 te halen. (prima dus).

Het bijzondere aan deze auto is toch wel dat het een ZJP4 motor bevat, en een phase II is. De ZPJ4 motor had in de begin fase veel kinderziektes waarvan de belangrijkste was dat de nokkenassen te weinig olie kregen. Echter is dit bij mijn blok geheel opgelost. Ook maakt de motor gebruik van een distributie ketting wat betekend dat het lekker onderhoudsarm is.

De nieuw prijs van de auto bedroeg in 1995 een slordige 115.000 gulden! 51.500euro dus. Waanzinnig veel voor een 605, als je nagaat dat de \"normale\"v6 een 10.000 euro minder moest kosten. Ook met de KM stand die laag is te noemen al met al een hele vondst. Ben ook actief op het peugeot klassieker forum, en mocht zelfs in de kalender van franse limousines mijn 605 ten toon stellen.

PROBLEMEN

  • 167.000 km

Het bekende probleem van de stuurbekrachtiging die het soms (heel soms) laat afweten. In de binnenstad van Amsterdam met 4 man in de auto niet echt handig. Maar gelukkig heb ik voldoende armspier om het op te vangen!
Onderhoud gebeurd door mijzelf, want bij de dealer is groot onderhoud niet te betalen. Gelukkig helpt de Peugeot dealer in Hengelo mij een heel eind op weg. Vooral advies over bepaalde dingen is namelijk erg handig. (er is heel weinig over de sv24 te vinden qua documentatie).
Zelf heb ik het volgende gedaan.
Alles filter, Alle vloeistoffen en remmen zijn gecontroleerd. Ook moet mijn middendemper vervangen worden. (zoog valse lucht aan). Even bij de dealer gechecked wat de middendemper moest kosten. 940 euro excl. BTW!!!! Gelukkig ben ik redelijk goed in het opzoeken van onderdelen op het internet en kwam ik een imitatie middendemper en eind demper tegen voor 200 euro incl. verzendkosten. Deze gekocht en er onder gehangen. heb zelfs 2 jaar garantie op beide delen. En het paste perfect.
Nu nog de bougies en bougiekabels. Deze moeten vervangen worden door de dealer omdat het blok in 90graden van elkaar staat, en je dus bij de achterste bank niet voldoende bij kan. (het inlaatspruitstuk moet er zelfs uit volgens mij).

Al met al een grote beurt gehad voor een euro\'tje of 600 euro (incl. demper) Best goed te doen. Heb trouwens ook maar alles remonderdelen aangeschaft, want met 1475kg ledig remmen van 200 naar 120 vergt toch nog wel wat van de remblokken. Deze zitten ook bij die 600 euro in.

4,3
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens