Peugeot 605 SV 3.0 (1997)

autoreview

Peugeot 605 SV 3.0 (1997)
Peugeot 605 SV 3.0 (1997)Peugeot 605 SV 3.0 (1997)Peugeot 605 SV 3.0 (1997)Peugeot 605 SV 3.0 (1997)Peugeot 605 SV 3.0 (1997)Peugeot 605 SV 3.0 (1997)Peugeot 605 SV 3.0 (1997)Peugeot 605 SV 3.0 (1997)Peugeot 605 SV 3.0 (1997)

Signalement

Uitvoering605 SV 3.0
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar1997
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf118.000 km
KM-stand laatst118.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

605 gered

  • 118.000 km

Hierbij dan eindelijk een review over mijn youngtimer. Een Peugeot 605 SV 3.0 van 1997 en met bij aanschaf slechts 118.000km op de klok. De auto is van eerste eigenaar en door mij van Nederland naar Duitsland geëxporteerd. Vervolgens heb ik de auto grondig laten restaureren waarbij onder meer roestplekjes (vooral onderhuids - achter de voorste spatborden, achteras en onderzijde portieren), de dakhemel en de airco zijn hersteld. In totaal heeft de auto een half jaar bij een restaurateur gestaan.
Ik heb er inmiddels zo’n duizend kilometer mee gereden. Wat een heerlijke automobiel is dit. Electronische dempers, stoelverwarming, goede audio-installatie, koplampsproeiers, lederen bekleding, het zit er allemaal op en aan. En alles functioneert.

Van de 605 zijn in Nederland ooit 11.000 exemplaren verkocht (1989-1999) echter daarvan zijn er vandaag de dag nog maar 150 over. Ongeveer eenderde daarvan heeft een V6 blok onder de kap met 12 dan wel 24 kleppen. Mijn Phase 2 is 1 van de allerlaatste met de befaamde PRV motor (12V, 170pk). Eerdere versies van dit blok lagen in onder meer de Renault 25 en 30, Alpine, de Lancia Thema, diverse Volvo’s en zelfs in de Delorean.
1998 was het laatste productiejaar van dit blok. De 605 kreeg toen de modernere 24-kleps V6.
De 12-kleps motor in de mijne was qua concept reeds eind jaren 90 verouderd, maar is wel “gewoon” bulletproof. Onderweg zoef je heerlijk voort maar een rauwe brom van tijd tot tijd is wel hoorbaar. Verder is het natuurlijk geen stoplichtsprinter. Vooral in de stad lust hij een flinke slok (1 op 6?) maar gecombineerd met lange stukken is gemiddeld een verbruik van 1 op 9 tot 10 haalbaar.

Ik zal de review snel uitbreiden.

Meer info over de PRV motor is te vinden in volgende AutoWeek artikel:
“DE V6 VAN PEUGEOT, RENAULT EN VOLVO GING LANGER MEE DAN GEDACHT”.

Zie verder de review van mijn andere auto, een Lexus GS 450h van 2011.

3,8
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens