Peugeot 5008 Première 1.6 THP (2010)

Peugeot 5008
Peugeot 5008Peugeot 5008Peugeot 5008Peugeot 5008Peugeot 5008Peugeot 5008Peugeot 5008Peugeot 5008Peugeot 5008Peugeot 5008Peugeot 5008Peugeot 5008Peugeot 5008Peugeot 5008Peugeot 5008Peugeot 5008Peugeot 5008Peugeot 5008Peugeot 5008Peugeot 5008Peugeot 5008Peugeot 5008Peugeot 5008Peugeot 5008Peugeot 5008

Uitvoering5008 Première 1.6 THP
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010

Eerste duizend kilometer

Enige tijd geleden heb ik een bestelling gedaan voor mijn lease auto. Dit zou een seat altea worden in verband met de zeer lage maandlasten. Helaas werd deze bestelling afgewezen door mijn werkgever. Daarom moest ik een huur auto gaan rijden. Ik heb toen wel bedongen dat ik daar dan op zijn minst (met mijn 2.00 mtr) in zou moeten passen. En daar is nu gehoor aan gegeven.

Ik heb afgelopen vrijdag mijn tijdelijke opel insignia ingewisseld voor de 5008. Ik had gelijk een mooi ritje om de auto te proberen, daar ik vanuit Utrecht naar Amersfoort moest voor werk en vervolgens voor recreatie door ging naar Friesland.

Tijdens deze eerste rit heb ik de souplesse van de motor geprobeerd. En wat maakt die motor de auto prettig om te rijden. Vanaf 1400 toeren is ie echt bij de les. Vanaf 4000 toeren is hij voor mijn gevoel zelfs snel.
Schakelen gaat gemakkelijk. Maar de slagen die je moet maken lijken wat aan de lange kant. Niet dat dit heel erg hinderlijk is, maar omdat ik wat ver naar achter zit, moet ik soms wat reiken.
De versnellingen laten zich verder makkelijk inleggen en de verhouding zijn zodanig dat 120 ca 3000 toeren oplevert.
Op die snelheid valt het mij op hoe stil de auto is. Ik hoor in de verte wel wat lucht langs de antenne suizen, maar daar blijft het wel bij. En dat met een panoramadak.
Qua veercomfort is de peugeot in mijn ogen perfect. Hij is niet zo strak sturend als de Touran die ik ook een tijd heb gereden. Maar zeker niet zo zweverig als een C4 Grand Picasso, hoewel zij het onderstel delen.

De stoelen zitten zeer goed. Ik heb ook een proefrit gemaakt met een grand scenic en had na 10 minuten al last van mijn rug. De stoelen van de peugeot vind ik significant beter. Daarbij is de zit lekker actief.

Qua electronica zit bijna alles er op. Wat mij nu wel opvalt is dat in de file de parkeersensor aan de voorkant kuren heeft.
Wat ik typisch vind aangezien ik dit nog nooit gehad heb. Het is wel erg storend. Is dit nu zo'n typisch franse kwaal?

Het navigatie systeem laat zich éénvoudig bedienen en het geluid en de bediening zijn prima voor elkaar. De full map navigatie werkt perfect en heeft 40 landen (waaronder eu) in het geheugen stan. Veel beter dan bij VAG waar je voor iedere kaart flink in de buidel mag tasten.

De flexibiliteit van de 7-stoelen is fantastisch. Ik had nooit gedacht het nodig te hebben, totdat we met zijn zessen naar de kroeg moesten in Langweer. Kwamen die uitklap stoelen ineens goed van pas. Het ging heel gemakkelijk allemaal. En de motor kan dat gewicht met gemak hebben.

Het verbruik valt mij wel erg tegen. Nu moet ik er bij zeggen dat ik de eerste dagen vooral op koppel heb gereden, omdat ik moest wennen aan de kracht van de motor in vergelijking tot de 1.6 atmosferische 4pitter uit de opel. Maar op dit moment probeer ik het nije rijden vol te houden. Dat resulteert in mijn geval tot nog toe tot een 9ltr/100km. Daar zitten nog wel wat sprintjes bij. Ik kan het soms gewoon niet laten ;-)

Het panoramadak vond ik niet zo nodig, maar het laat zich wel gemakkelijk bedienen. Mijn dochter kijkt achterin nu haar ogen uit. En als het teveel in de ogen schijnt, doe ik hem snel weer dicht.

Al met al is het een zeer fijne auto waar je moeiteloos veel kilometers mee kan maken. In het buitenland zal dit vermoedelijk wel vergezeld gaan van een regelmatig bezoek aan de pomp. Wil je dat voorkomen, zul je moeten gaan dieselen.
De 150pk zijn voldoende om de auto makkelijk te laten meekomen. Het karakter van de motor nodigt uit tot rustig cruisen. Maar even snel ergens naartoe speren gaat met groots gemak.

Wanner ik volgend jaar mijn definitieve auto kan gaan bestellen zal de 5008 een serieuze overweging gaan worden. Tot die tijd zal ik mijn verdere bevindingen hier gaan bijhouden (o.a. tripje Italië) en tripje Alp d'huez. Beiden met volle bepakking.

Bij voldoende belangstelling zal ik hier later nog de foto's van de auto aan toe voegen.

3,5

PRIVATE LEASE Peugeot 5008