Peugeot 5008 Blue Lease 1.6 VTi 7P (2011)

autoreview

Peugeot 5008 Blue Lease 1.6 VTi 7P (2011)

Signalement

Uitvoering5008 Blue Lease 1.6 VTi 7P
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf100.450 km
KM-stand laatst156.130 km
Lezerswaardering: 65%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een Peugeot??? Nou succes ermee....

  • 100.450 km

Een Peugeot??? Nou, succes ermee... Ik had nog even verder gezocht....
Dit waren zo'n beetje de reacties op mijn trotse bericht een andere auto te hebben gekocht.
Onze vorige heilige koe was een degelijke, ietwat saaie, groene (het kenteken had het zelf over Stellar Silver) Mazda 5. Handige schuifdeuren voor de kinderen. Achteraf gemonteerde extra's zoals een cruise control en een derde zitrij.
Omdat ons kilometrage per jaar toch aardig richting de 30.000 kilometer opliep zou een diesel misschien een voordeliger optie zijn ipv de benzine waar de 5 op reed. Bovendien begon hij om de 3 à 4 duizend kilometer om een liter olie te vragen, dus werd het tijd voor iets nieuws.
Ik had mijn zinnen gezet op een Nissan Qashqai +2. Echter deze lag net iets boven budget maar her en der stond wel een leuke import aangeboden. In de zoektocht naar 7-zitters vielen de o.a. Toyota Verso (te klein), Ford S-max (te duur) en Zafira (te Duits) af.
Dus wij op een doordeweekse zaterdag de autoboulevard van Tilburg af. Het aanbod 7-zitters was wel erg beperkt, maar toch stond daar een Peugeot 5008 HDi automaat.
Die zag er toch wel gelikt uit. Niet eens zo slecht. Zit goed, mooi interieur en 7 zit plaatsen meldde de verkoper van het mega occasion centrum mij met een nogal verbaasde blik en zweethandjes toen bleek dat we samen naar 2 riante opbergvakken keken waar volgens het kenteken de stoelen zouden hebben moeten zitten.... Bedankt voor de moeite, verder zoeken.
Toch bloeide er een kleine liefde op voor de Peus dus begon ik via de nodige websites te zoeken naar mijn droomzevenzitter.
En daar stond hij, bij Alphabet Occasions. Direct uit de lease, goed onderhouden, ton op de teller en, voor een 7 zitter vrij zeldzaam, op LPG. Gesteund door de goede ervaringen van mijn vader over het rijden op LPG een proefrit aangevraagd. De zaterdag daarop naar het troosteloze industrieterrein van Amsterdam Sloterdijk Noord.
Potverdikkeme, wat een prettige wagen. Zoveel knopjes, toeters en bellen. Wat een verschil met de Mazda 5. Groot panoramadak, handige opbergvakjes. Dit zou hem worden.
Na wat onderhandelen zou de Peus afgeleverd worden met een beurt en APK, 2 nieuwe banden en nieuwe remblokken zonder meerprijs. En als extra's kregen we een setje winterbanden erbij een in plaats van een half jaar een jaar garantie. Wat achteraf geen onverstandige keuze is geweest.
Ik was vanaf die week daarna de trotse bezitter van een Peugeot 5008! Wat zullen mijn ouders trots zijn...

oh oh...

  • 102.041 km

De eerste kilometers met mijn nieuwe bolide verliepen vlekkeloos. De drie meiden achterin genoten van de extra ruimte van drie losse zetels (de Mazda 5 had er 2 en een raar opklapbankje in het midden) en het uitzicht naar boven.
Het tanken van LPG was een financiële verademing. Voor twee tientjes een volle tank. Deze was dan weer leeg bij ongeveer 400 kilometer, maar hé, dat mag de pret bij het afrekenen niet drukken!
Totdat ineens na 2000 km er ineens een waarschuwing verscheen. 'Vul olieniveau bij'. Pardon? Ik rij er net 2 weken mee! Dat is de monteur vast vergeten bij de beurt. Gauw naar Hans Lammers in Alphen aan den Rijn.
Onder garantie werd het blokje bijgevuld met de mededeling dat deze 1.6 VTi motortjes toch best wel een slokje lusten. Een van de redenen waarom de 5 de deur uit moest.

anderhalve liter olie en een lpg-stofkapje

  • 107.777 km

Daar kan ik kort over zijn. Beide zijn weer aangevuld. Van de stofkap van de LPG nippel moest ik even aan wennen dat deze niet meer in het vulpistol past tijdens het tanken(zo handig om zelf niet te hoeven knijpen). 6 euro voor een nieuw kapje en we zijn weer vrij van troep in de vulopening.
Wel weer even langs Hans Lammers om weer bij te vullen. Het zou toch niet weer...? Er werd besloten om het verbruik te monitoren en ook deze keer is onder garantie de olie bijgevuld.
We rijden weer!

over tocht en nattigheid

  • 108.623 km

Ik hoorde een beetje windgeruis. Wat ik niet had gezien was dat mijn vorige eigenaar door veelvuldig in en uitstappen het portierrubber tot op de sponning had weten af te slijten. Van de vorige eigenaar weet ik inmiddels de naam, functie en woonplaats. Deze info bleek gewoon nog in alle boekjes te staan en ook alle adressen bleken nog in het navigatie menu opgeslagen te staan.
Het portierrubber werd ook wederom onder garantie vervangen. Gelukkig geen natte kleren meer langs het portier.

Slow down brother, slow down!

  • 111.814 km

Einde werkdag, snel naar huis! Maar na het nemen van de eerste bocht was alle power uit mijn bolide verdwenen en kon ik alleen nog maar onder luid gepiep van waarschuwingssignalen naar de vluchtstrook.
De ANWB boodt hulp en na lang zoeken werd ik toch maar met de autoambulance afgevoerd naar het servicestation van de ANWB. Halverwege de avond reed ik weer opgelucht weg met een nieuwe bobine, geheel onder garantie vervangen.

dure olie

  • 113.878 km

Het olieverbruik was normaal bevonden en deze 1,5 liter was voor eigen rekening. Tijd voor een MyPeugeot Card waarmee ik onbeperkt mag bijvullen.
En door....

winterbanden eronder

  • 117.728 km

Via een online leverancier 4 stalen velgen besteld en mijn 4 meegekregen winterbandjes van Vredestein eronder laten leggen. Veilig de winter in! Het rijgedrag op winterbanden wordt nauwelijks veranderd hierdoor en geeft een veilig gevoel. De banden zijn nauwelijks hoorbaar dus de radio hoeft nauwelijks harder gezet te worden.
Iets wat overigens niet altijd prettig is want deze RNEG navigatie combi heeft af en toe moeite de zender te vinden. Radio 2 komt meer dan eens storend de auto binnen.
Verder zijn ook de kaarten nog van 2011. Gratis updates doet Peugeot niet aan. Gelukkig hebben we de smartphone nog.

De eerste APK is een feit

  • 120.339 km

Hij is er weer door voor een jaar. De APK stond eigenlijk voor april, maar kom, die kan tijdens de winterbeurt gratis uitgevoerd worden. Vooruit dan maar. Helaas bleken de remschijven voor op en gingen de winterbanden niet meer door voor winterband wegens gebrek aan profiel. Over kat in de zak gesproken.
Goed, twee nieuwe bandjes en schijven eronder en we kunnen veilig op wintersport.

spannend...

  • 127.097 km

De maand maart stond in het teken van de wintersport. De Peus werd goed afgeladen. Het werd nog even spannend of een glasdak wel een flinke dakkoffer kan houden maar ook dit ging zonder piepen en kraken. Het tanken in het buitenland ging goed en het verbruik met volle belading lag op ca. 1 op 7. Ietwat hoog, maar niks om druk over te maken. Pas op de wintersportlokatie bleek bij het rijden van een besneeuwde bergweg hoe je aan vermogen inlevert. Van de 120 Pk op benzine op papier zal er op LPG niet meer dan 108 overblijven minus wat PK'tjes die hij als gevolg van slijtage zal hebben ingeleverd. In zijn tweede versnelling was amper de berg op te komen. Dan maar in de eerste versnelling en zo een file aan ongeduldige locals met 4WD's achter me latend...
De vrieskou zorgde er wel voor dat mijn benzinemeter het niet meer deed. De voorraad van 100% was ineens geslonken naar 0. Geen lekkage te bekennen. Geen paniek! En tijdens de terugweg liep het metertje gelukkig weer op.
Eenmaal thuisgekomen besloot ik zelf de bandjes te wisselen naar zomerbanden. Tijdens het wisselen bleek er achter de multiriem bij de spanrol een behoorlijke lekkage te zitten. Hallo Hans Lammers, daar zijn we weer.
Ja meneer, dat is een modificatie geweest aan de spanrol en afdichtring, maar kennelijk hebben ze die bij u nooit uitgevoerd. Gelukkig, een week voor het verstrijken van de garantie werden de spanrol en ring vervangen. Weliswaar onder protest van de verkoper, maar goed, 1 jaar garantie is 1 jaar! En gelijk de olie maar weer bijgevuld. Het olieverbruik blijft hangen op ca. 1,5 liter op 4000 kilometer. Ik vind het veel, Peugeot acceptabel.
Op naar de zomer.

zomerinspectie

  • 136.630 km

Geen noemenswaardige problemen. Ook de spanrol bleef zonder lekkage op zijn plaats zitten. De achterbanden zijn aan vervanging toe en ook de remblokken achter worden minder. Valt onder normale slijtage. Olieverbruik constant 1,5 op 4000 km. LPG verbruik gemiddeld 1 op 10 en met een volle benzinetank leg ik ca. 8000 kilometer af. Het valt me wel op dat de motor 's ochtends er lang door rijdt op benzine. 5 kilometer is geen uitzondering.
Met nieuw rubber op weg naar de zomervakantie!
Wederom volgepakt, fietsen mee achterop. Bagagebox op het dak. Het valt dan best tegen dat je vlak onder Maastricht in de Ardennen met een gangetje van maximaal 70 de heuvel op moet. En dat op de snelweg... Het is niet anders en op vakantie hebben we geen haast.

warm, koud, warm, koud

  • 148.762 km

Na een relatief rustige herfst, met dankbaar gebruik van de Peugeot Card voor het herhaaldelijk afvullen van de olievoorraad gaan we de winter in.
Het viel me al langere tijd op dat de temperatuur van de motor voor het stoplicht, dus bij stationair draaien. ineen zakt naar 70 graden. Daarbij blaast de kachel vrijwel gelijk koude lucht de auto in. Niet zo prettig als het buiten ook koud is.
Volgens de dealer zou dit vrijwel zeker aan het thermostaathuis liggen. Kosten minimaal € 370,00. Vroeger haalde je bij Brezan voor 25 euro nog wel eens een thermostaat die je met twee M6 boutjes kon vervangen, maar dit schijnt een halve dag werk te zijn.
Na inspectie op de brug bleek er een koelleiding kapot vaar het LPG systeem. Viel alweer mee. Afspraak gemaakt voor de 2e APK. Fijne kerstdagen allemaal

Er kan nog méééér bij!

  • 150.192 km

op vrijdagochtend stalde ik mijn voiture weer bij de bekende dealer. Deze bracht mij netjes naar het werk en ik kon in alle rust afwachten tot het telefoontje dat de auto weer voor zijn Cito-test geslaagd zou zijn.
Daar ging de telefoon. Of ik even wilde meekijken met de zaken die zij gevonden hebben. Nou kom maar op, ik zit....
De lekkage naar het LPG systeem is verholpen, maar de temperatuurschommeling blijft. We adviseren toch om het thermostaathuis te vervangen. Verder hebben we een trillende kachelmotor ontdekt (daar rijd ik eigenlijk al een jaar mee rond, je went eraan). De remblokken achter waren op en konden à 194,00 vervangen worden. Verder was de accu nog maar 50% (in mijn ogen dus op de helft van zijn levensduur). Daarbij was er een lekkage ontdekt van de aandrijfaskeerring bij de versnellingsbak. De koppeling vertoonde een tik bij het intrappen van het pedaal waar men niet helemaal gerust op was (reparatie niet minder dan € 1000,00). Het dagrijlampje was kapot en bij het afrijden van de brug vond men de schokbrekers achter ook een verdacht geluid maken. Ik heb het gehouden op alleen het vervangen van het dagrijlampje (€ 29,00!!). Eigenlijk allemaal zaken die ik in mijn rijhistorie met Japanners nog nooit was tegen gekomen. Was er dan nog iets positiefs? Jawel, de Peus was keurig gewassen en gezogen. Wat ik dan ook weer een correct stukje service vind. Maar of ik alle reparaties laat uitvoeren weet ik nog niet. De auto rijdt heerlijk, maar het moet wel leuk blijven natuurlijk. Mijn vooraf berekende besparing voor het rijden op LPG komt nu wel heel erg in het nauw te zitten met de extra reparatiekosten.

De piep show....

  • 154.518 km

Goed, de Peus heeft zijn winterbeurtje gehad. Er staan de nodige onderhoudskosten aan te komen (remmen, accu, kachelmotor, thermostaat), maar goed, dat schuiven we nog even op. La voiture is klaar voor de wintersport. Volledig ingepakt, skiboxen op het dak en gaan.
Op vakantie met LPG is plannen en vooruit zien. Nog voordat ik de grens over bent begint er al weer een rood indicatielampje te branden dat mijn tankje leeg is. Een gemiddeld verbruik van 1 op 7. Moet kunnen, het is vakantie en LPG is niet duur. Als de tank leeg gereden is klinkt er een hard piep signaal. Helaas begon dit signaal ook ineens toen de tank nog voor 3/4 gevuld was. Erg vreemd en lastig want je zit continu op je LPG schakelaar te drukken om de toevoer om te zetten. Na verloop van tijd bleef hij netjes zonder storing op LPG.
Helaas, op de terugweg, keurig 120 over de Autobahn (harder mag niet van de skibox en ook het verbruik laat dit niet toe), wederom piepsignalen. Om de 5 kilometer wordt er teruggeschakeld naar benzine. Wel gunstig: het verbruik op LPG zakte hierdoor naar 1 op 12. Mijn benzine tank raakte wel heel snel leeg.
Nu thuis geen LPG storing meer, ik laat het nog maar even zolang de boel werkt. Heb e.e.a. uitgezocht, het zou een verstopt filtertje kunnen zijn waardoor de toevoer niet optimaal is. We zullen zien.

na kantoortijd

  • 156.130 km

Een weekje aan het werk. Zojuist weer de gastank gevuld en op naar huis voor het weekend. Er staan diverse uitstapjes gepland dus volgooien die tank.
Halverwege ineens weer een piep en deze keer niet het LPG systeem.
In het beeldscherm verschijnt de veelzeggende melding: Storing in motor: Laat dit verhelpen.
Ja, lekker op vrijdagmiddag na 17:00 uur. Daar kan je wat mee. En dankzij ons Franse product kunnen we onze weekend planning maar weer omgooien.
Later meer....

PRIVATE LEASE Peugeot 5008

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens