Peugeot 5008 GT 2.0 HDi 5P (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 5008 GT 2.0 HDi 5P |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 115.455 km |
KM-stand laatst | 205.270 km |
1e indrukken
- 120.433 km
Na 5 1/2 jaar in een C5 Ph 2 heeft het dashboard van de P5008 niet zoveel geheimen, alleen de navigatie in de RNEG is nieuw. Ook het headup display werkt wel prettig. Auto rijdt prettig, wel even wennen aan de iets hogere zit, ook ietwat zijwindgevoeliger. Ik ben blij met dit donkergrijs metallic, de keuze in 2ltr dsl die niet zwart zijn is beperkt. Verbruik tot nu toe rond de 6,4 ltr, niet slechter dan de C5.In het voorjaar nog een trekhaak (afneembaar) laten monteren, dan kan de caravan weer mee.
Na 1.5 jaar
- 152.344 km
Vanaf het begin bevalt de P5008 heel goed, hoewel er wat op en aanmerkingen zijn Zo vind ik de wielophanging erg bonkerig en is er onder garantie de schokbreker RV vervangen. Het klapperen blijft. Ook constateerde ik een jankend/fluitend geluid. Zelf dacht ik aan de turbo omdat het geluid rond de 105-110 sterk opkwam. Blijkt na uitgebreid testen en proefrijden van/door de (garantie)garage dat het de versnellingsbak is. Nu hoor ik het ook in lagere (4-5) versnellingen bij dezelfde snelheden, ws een lager in het differentieel. Vermoedelijk een product eigenschap want de P208 die ik als vervangauto meekreeg (18K km) genereerde dezelfde fluit bij 100 kmh. Voor de rest geen opmerkingen, verbruik zit rond de 6-6.5 L/100 km, met de caravan gaat het omhoog naar 9-9.5 L/100km. De combinatie van volbeladen auto met 1400 Kg caravan (treingewicht 3350Kg) is zeer goed, motor kan het goed aan, moet me regelmatig inhouden want 105Kmh is zo bereikt.
Paar minpuntjes: de regensensor vertoont ADHD gedrag, maar dat is niet nieuw, had de C5 ook al last van. Jammer is dat de blokkering van de ruitbediening door/voor de achterpassagiers gecombineerd is met de kinderbeveiliging van de achterportieren. De blokkeerknop is per ongeluk zo ingedrukt en dan gaan achterpassagiers als wilden aan de deuropener rukken.
Bij de 150K beurt zijn de remblokken achter vervangen en de remvloeistof. Verder geen bijzonderheden.
Update
- 205.270 km
De afgelopen jaren 2015 tot mei 2018 probleemloos verlopen, APK en beurten, een paar keer DRL lampen , zijn erg duur voor een 21 W halogeen, 40 Euro/s en ook nog zelf monteren. Eolys, banden (Hankook Ventus V12). Eigenlijk geen gekke dingen, tot juni 2018.Onderweg met buitentemp tegen de 30 graden doet de aanjager het niet meer, dus ook geen airco. Balen. Is de kachelmotor, ik vrees voor een kostenpost van 1500 euro (dashboard eruit?) maar valt heel erg mee, 400 Euro incl montage. Kan vanuit de voetenruimte.
Dan vrijdag de 13e Juli 2018: net onderweg om onze dochter een fijne vakantie te wensen, begint de motor in te houden, lijkt op noodloop. Bij verkeerslicht uitgezet, opnieuw gestart maar geen verbetering. Op parkeerplaats de ANWB gebeld, komt na een uur. Diagnose: EGR klep/unit. De grote slang naar de inlaat wordt helemaal vacuum gezogen.
Krijgen een Ford Focus Stw mee, rijdt erg fijn voor een 3 cil. 125PK.
Huisgarage vermoedt ook EGR, kan ook nog verstopt roetfilter zijn. Na 2 weken toch EGR, +/- 950 Euro.
Krijg de auto mee, maar er zit een erge brom in , auto trilt helemaal. Blijkt dat er op beide achterbanden een grote slijtplek zit, doordat de auto met een dolly vervoerd is en men vergeten is dat er een electrische handrem op zit. Ik krijg van de transporteur Logicx twee nieuwe achterbanden.
Eind 2018/begin 2019 begint de auto meer te verbruiken, meer dan normaal in de winter. Hij stinkt ook naar diesel. Is een lekkende verstuiverpakking, a 468 euro. 5 weken erna weer stank, is een andere verstuiverpakking. Ook de andere 2 pakkingen laten vervangen, blijkt de eolystank ook te lekken. totaal 930 Euro.
Op vakantie in Zweden geeft de accu er de brui aan, kan na 9 jaar. Zelf vervangen met hulp van Youtube, 105 euro.
Voor de zomervakantie nog 2 nieuwe banden ( de andere 2 vorig jaar al nieuw), weer Hankook Ventus K125.
In September komt de nieuwe APK, met gezien de kmstand 236k ook nog distributie en mogelijk een vol roetfilter. Moeilijke keuze, doorrijden of andere auto maar na lang beraad gekozen voor een jongere auto. Moet nu wel 7 a 8 jaar meegaan. Keus is gevallen op een Citroen C4 GP met 2 ltr Diesel ivm caravan.
All in All: de 5008 heeft zeker goed voldaan, mis nu wel de ruimte.
EGR malheur en de verstuiverpakkingen helaas niet te voorkomen.
- Betrouwbaarheid0
- Prestaties0
- Comfort0
- Kosten0
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Peugeot 5008
Uitgelicht aanbod

Peugeot 5008 1.6 THP ST 5p./Automaat/Pano.Dak/Navi/PDC/NAP
- 2010
- 192.190 km

Peugeot 5008 1.6 THP Blue Lease Executive 7p. 128Dkm.NAP, A/C, HUD, CC, PDV v/a, Pano, Zonw, LM, nw. APK – Inruil Mogelijk –
- 2012
- 128.054 km

Peugeot 5008 1.6 THP ST 7p. ECC / PANO / NAVI / TREKHAAK
- 2011
- 198.772 km