AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Peugeot 5008 GT 1.6 THP (2011)

autoreview

Peugeot 5008 GT 1.6 THP (2011)

Signalement

Uitvoering5008 GT 1.6 THP
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf27 km
KM-stand laatst213.400 km
Lezerswaardering: 83%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

bepaald geen straf om in te rijden

  • 8.500 km

Sinds januari in het bezit van de meest luxe uitvoering (GT) van de peugeot 5008. Het is een fijn rijdende auto met een goede zit en lekkere brede stoelen. Veel van zijn concurrenten hebben van die smalle sportstoeltjes en dat zit echt niet lekker als je wat forser bent. De auto rijdt comfortabel maar is zeker niet te zacht geveerd. Ik heb er inmiddels enkele maanden en 8500 km in gereden en mijn ervaringen zijn overwegend positief maar ik heb toch ook de nodige negatieve aspecten ontdekt.

positief:
- zeer compleet uitgerust, veel gadgets
- veilig, veel airbags en de auto belt zelf Peugeot alarmcentrale als hij een botsing detecteert en geeft ook GPS coördinaten door.
- head up display is heel fijn, ik kijk bijna niet meer op de kilometerteller op het dashboard.
- 1.6 THP motor rijdt soepel en stil
- Goede brede stoelen en comfortabele zit.
- veel ruimte en comfort op tweede zitrij, klaptafeltjes ,zonneschermpjes en eigen regelbare ventilatie.
- weinig lawaai in auto, cockpit is heerlijk ruimtelijk en licht met panoramadak open.
- opklapscherm voor navigatie is mooi centraal bovenop dashboard gepositioneerd zodat je op de weg kunt blijven kijken en ook navigatie volgen.
- mooie vormgeving

negatief:
- weinig bergruimte voor dingen als pechset, startkabels, afneembare trekhaak. ze passen echter wel in de beenruimte voor de derde zitrij als de stoelen zijn ingeklapt. Met stoelen uitgeklapt is er bergruimte onder de stoelen waar je dan wel je spullen naartoe moet verplaatsen.
- bij uitklappen derde zitrij moet je eerst bagage afdekscherm verplaatsen, maar daarna kun je de afdekplaten van de stoelen niet meer openklappen. Er is maar één handige volgorde van handelingen maar die is onlogisch.
- Instappen naar derde zitrij gaat goed door opklappende zitting van stoelen op tweede zitrij. Bij weer terug zetten van stoelen zitten de gordels echter achter de rugleuning. hier moet je echt aan denken bij terugschuiven stoelen.
- geen praktische bekerhouder.
- Voor kinderen vergt het vrij veel oefening om zelf de gordel om te doen vanuit een kinderzitje.
- navigatie is wat archaïsch, verouderde kaarten en invoeren extra poi's is onmogelijk. Er zitten bijv. geen campings in, erg onhandig. flitspalen kun je wel updaten via peugeot5008club forum. Bij 2D view staat je huidige locatie op de kaart in het midden, dat is jammer want daardoor kun je maar op een half scherm zien waar je heen rijd.
- Op fora lees je veel over problemen met 1.6 THP motor die kunnen ontstaan vanaf ca 20000km. ik hoop dat dit mij bespaart blijft.
- Vanuit bijna stilstand optrekken in 2e versnelling gaat wat moeizaam. Vermoedelijk omdat turbo niet werkt bij erg lage toeren.
- Stuur trilt lichtjes bij 130 km/h ook na perfect balanceren. demo auto's van dealer vertonen zelfde trillingen. blijkbaar is dit een ontwerpfoutje in de 5008. Het is niet heel storend maar zou niet moeten kunnen in een auto van >30k.
- stuurbekrachtigingspomp geeft lichte fluittoon hoorbaar bij lage snelheden.
- bandenspanningssensoren bij je winterbanden kosten een vermogen (ca 280 euro) ik heb daarom winterbanden zonder sensoren. Sensoren kunnen door dealer in en uitgeschakeld worden maar is omslachtig en moet op meerdere plaatsen in boordcomputer.
- geen usb aansluiting op de radio. mp3 cd's werkt gelukkig wel goed.
- benzineverbruik valt tegen.
- om mij nog steeds onduidelijke redenen werden er geen slotbouten geleverd bij de lichtmetalen velgen.
- incidenteel valt het geluid van de radio uit. dan is reset nodig door contact van de auto helemaal uit te schakelen. vermoedelijk een bug in de software maar ik heb dit probleem ook nog gehad met meest recente software.
- parkeersensoren geven nogal eens vals alarm, dit probleem is bekend bij Peugeot en wordt nog opgelost met nieuwe parkeersensoren voor.
- verholpen storingen: Banden herhaaldelijk opnieuw balanceren ( de auto is extreem gevoelig voor trillend stuur) te laag afgestelde dimlichten en mistlampen, bandenspanningscontrole niet goed geactiveerd na bandenwissel, parkeersensoren schakelden niet uit bij aansluiten aanhanger


Ik heb met deze auto in enkele maanden nu al meer issues gehad dan met mijn Toyota Picnic in de voorgaande 7 jaar. Voor een groot deel waren het echter kleine foutjes van de dealer die probleemloos zijn hersteld. Ik vind het nog steeds een heerlijke auto om in te rijden maar heb wel wat twijfel over de betrouwbaarheid.

bepaald geen straf...tot je harder gaat dan 120

  • 14.500 km

Inmiddels zit er een half jaar en 14500 km op met de Peugeot. Het blijft een fijne auto, maar op de snelweg wordt het toch minder. In mijn vorige ervaring meldde ik al dat na drie keer balanceren door de dealer er nog steeds lichte trillingen bleven in het stuur. Deze trillingen zijn echter weer toegenomen. Bij lange snelwegritten heb ik een groot deel van de rit last van een zichtbaar en voelbaar trillend stuur. Opmerkelijk is dat het probleem niet altijd in dezelfde mate optreed. Soms is het stuur ook bij 130 km/h helemaal trillingsvrij.

Mijn dealer heeft de auto aangemeld voor een beoordeling door peugeot-NL. Ik veronderstelde dat die na een half jaar eindelijk het probleem zouden gaan oplossen, maar helaas: De trillingen zijn binnen de norm volgens Peugeot. Ik leg me hier zeker nog niet bij neer maar Peugeot maakt het wel lastig zo.

Kortom ik stel mijn oordeel naar beneden bij. Met de kennis van nu zou ik deze auto NIET gekocht hebben.

Ik heb gelukkig ook nog wat positiefs te melden, het brandstofverbruik is afgenomen naar ca. 8 tot 8,5 l/100km. Blijkbaar is de motor nu wat meer ingereden en loopt alles wat soepeler. Tevens heeft mijn dealer besloten om alsnog kosteloos slotbouten te leveren bij de lichtmetalen velgen.

maandagochtend auto?

  • 58.000 km

Inmiddels 58.000 km gereden.
Mankementen:
- ratel bij koude motor (=begin THP motorprobleem), door dealer weer op tijd gezet, maar distributie niet vervangen. Nu incidenteel toch ratel bij start en binnenkort loopt garantie af (is maar 2 jaar bij Peugeot).
- Trillend stuur is begin 2012 verdwenen door vervangen draagarmrubbers. Echter trilling eigenlijk niet weg, maar manifesteert zich nu in hele auto i.p.v. stuur. Dit moet je weten om het te voelen en is niet irritant. Nu na bijna 25K met nieuwe rubbers komt trilling in stuur weer af en toe terug. (slijtage draagarmrubbers?)
- Ook lichte trilling in stuur bij remmen met hoge snelheid, vermoedelijk licht kromme remschijven.
- Roffelgeluid in aandrijflijn bij warme motor en forse belasting. Dealer heeft alle lagers vervangen, hielp niet, bleek versnellingsbak te zijn. Nu hebben ze de aluminium ophangbeugel van de aandrijfas vervangen door een gietijzeren exemplaar en is geluid veel minder, maar is mijn versnellingsbak nu aan het overlijden of is er niets aan de hand? dealer zegt niets aan de hand. ik hoop het maar.
- stuur bekleding liet los, stuur vervangen, maar bij het nieuwe stuur begint bekleding weer los te raken bij de duimhoekjes
-afgelopen najaar bij tussentijdse check, olielekkage bij druksensor (= bekend Peugeot probleem) vervangen door gewijzigd exemplaar. Bij eerdere onderhoudsbeurt is ook al lekkend olieslangetje vervangen.
- radiogeluid viel af en toe weg, softwarebug, verholpen met nieuwe software. Nu valt af en toe radioverlichting uit.

Maar hij rijd wel lekker.

kortom, fijne auto om in te rijden, maar onbetrouwbaar en veel te korte garantie. Ik stel betrouwbaarheid weer naar beneden bij, maar handhaaf 1 ster omdat ik nog nooit gestrand ben met de auto.
comfort gaat weer een ster omhoog omdat trillend stuur (helaas tijdelijk) verholpen is, auto rijd weer comfortabel.

gelukkig coulante dealer

  • 78.000 km

Inmiddels 78000 km gereden en de auto rijd nog steeds fijn. Ik heb wel weer wat issues gehad:

- trillend stuur blijft zoals het nu is, heel af en toe wat trillinkjes maar zeker acceptabel zo. De gewijzigde draagarmrubbers blijven hun werk doen.

- ratel in motor bleef incidenteel voorkomen bij koude start. Deze is nu eindelijk ook gehoord door de garage. kettingspanner is vervangen, probleem is opgelost.

- Motor bleek verontreinigd, lijkt ook kwaaltje van THP-motor te zijn, garage heeft hem schoongemaakt.

- Bandenspanningssensorencomputer (leuk voor scrabble) bleek defect. Was waarschijnlijk al meer dan een jaar zo en auto geeft gewoon "Bandenspanning OK" (Schandalig dat dit kan Peugeot, dit is ronduit onveilig) Hij is nu vervangen en alles werkt weer.

Kortom de auto is weer in orde, maar nog wel vage roffel uit versnellingsbak en af en toe vals alarm op de parkeersensoren. Nu maar hopen dat hij in orde blijft.

De Garage heeft uiteindelijk alles in orde gemaakt, Maar dat duurde wel even. Met name met de bandenspanningssensoren zijn ze dagen zoet geweest. Wel slordig dat ze mij twee keer op weg hebben gestuurd met een auto die wel zei dat alles OK was maar wat dus niet klopte.

De dealer heeft wel 100% coulance toegepast dus ik heb alleen de zomerbandenwissel betaald. Toen het langer ging duren kreeg ik een 208 mee als leenauto, ook gratis.

kortom de auto rijd fijn, de techniek is matig en de dealer doet zijn best maar de elektronica in Peugeots lijkt zelfs Peugeot Frankrijk niet helemaal te snappen.

conclusie: alleen kopen als je bereid bent in te leveren op de betrouwbaarheid in ruil voor het rijplezier. Dus voor leaserijders prima auto, helaas heb ik hem zelf betaald, dus ik hoop dat alle mankementen er nu eindelijk uit zijn en blijven.

Duur onderhoud

  • 212.000 km

Inmiddels is de auto bijna 9 jaar oud en is er €12.500,- gespendeerd aan onderhoud. Zonder coulance van de dealer was dat bedrag nog veel hoger geweest. De auto heeft alle THP problemen gehad en inmiddels is de distributieketting 2 x vervangen, de motor is 2 x gereinigd, er zijn 5 olielekkages verholpen waarvan 3x dezelfde voedingsslang van de turbo. De airco is vernieuwd (2x) er zit een nieuwe turbo in. En ook 1 koplamp en het achteruitrijlicht zijn vervangen evenals de schokbrekers en hitteschilden van de uitlaat en dan vergeet ik vast nog het een en ander. Daarnaast natuurlijk nog het reguliere onderhoud (accu, remmen, banden, filters, olie, vloeistoffen etc.).

Kortom een echte Franse auto, duur in het onderhoud, maar het rijd heerlijk. Hij haalt nog 180 km/u op de autobahn en het blijft een comfortabele reisauto. Wel nog wat mankementjes: hij loopt soms onregelmatig stationair, volgens de boordcomputer vanwege de HD brandstofpomp, maar dit is al meer dan 2 jaar zo en word niet erger dus ik vind het wel prima. Ook valt af en toe het navigatiescherm uit vanwege een rot contactje. Een klap op het dashboard verhelpt dit weer. Ook wil de motor om de paar duizend km een litertje 0w30 olie hebben.

Deze auto staat met recht op plaats 1 van de minst betrouwbare auto’s volgens de Consumentenbond. Toch heeft hij mij maar 1 keer onderweg in de steek gelaten (poolcorrosie op de accu waardoor hij ineens in Italië niet meer startte), maar dat kon ik zelf verhelpen door met een mesje de accupool weer schoon te krabben.

Nadat er vorig jaar kort na elkaar voor 5000 euro aan reparaties moest worden gespendeerd ben ik mij op vervanging gaan oriënteren. Had ik dat vantevoren geweten dan was deze auto natuurlijk de deur uit gegaan. Ik investeer nu alleen nog maar om hem rijdend en veilig te houden en hoop dat hij de 10 jaar nog haalt.

(O ja, Peugeot vraag criminele bedragen voor een navigatie update (ca. 150 euro) die bij aanschaf ook al 2 jaar over datum is. Gelukkig zijn er gehackte versies te vinden op internet. Eigenlijk is illegaal downloaden een vorm van diefstal, maar dit valt m.i. in de categorie Robin Hood.)

Ingeruild voor een toyota

  • 213.400 km

Ik had mij voorgenomen dat ik de lekkende turbo olieleiding nog liet repareren en daarna zou doorrijden tot het volgende grote mankement zich zou aandienen. Na deze dure reparatie, want de complete turbo moest gedemonteerd om de leiding te kunnen veravngen, hoopte ik geluk te hebben en nog zeker 1 of 2 jaar te kunnen rijden met deze Peugeot.
Dat werd dus maar 1 maand vanwege lekkage koelvloeistof. Het mocht niet zo zijn, ik heb nog even getwijfeld om dit toch weer te laten repareren, maar genoeg is genoeg. Deze auto maakte mij duidelijk dat hij een nieuw baasje wilde, dus ik heb hem ingeruild.
Toch jammer, deze auto reed nog steeds heerlijk en bestond uit een heleboel nieuwe onderdelen (turbo, aircopomp, airco condensor, schokdempers, remmen, distributieketting, olieleidingen, accu, redelijk jonge banden etc.) maar helaas nog genoeg oude onderdelen die stuk konden en hij begon qua mankementen in herhaling te vallen.

Erg leuke en luxe auto voor een handige klusser, maar als je commercieel garage tarief moet betalen werd hij te duur.

4,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Peugeot 5008

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (21)

Reageren