Peugeot 5008 Blue Lease Executive 1.6 THP Automaat (2010)

autoreview

Peugeot 5008
Peugeot 5008Peugeot 5008Peugeot 5008Peugeot 5008Peugeot 5008Peugeot 5008Peugeot 5008Peugeot 5008Peugeot 5008Peugeot 5008Peugeot 5008Peugeot 5008Peugeot 5008Peugeot 5008Peugeot 5008Peugeot 5008Peugeot 5008Peugeot 5008Peugeot 5008Peugeot 5008Peugeot 5008Peugeot 5008Peugeot 5008Peugeot 5008Peugeot 5008

Signalement

Uitvoering5008 Blue Lease Executive 1.6 THP Automaat
Versnellingen6, Automaat
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf2 km
KM-stand laatst69.300 km
Lezerswaardering: 81%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een heerlijke auto

  • 6.800 km

Op 13 januari werd mijn Peugeot 5008 Blue Lease Executive 1.6 THP automaat vanuit Eindhoven bij mij thuis in Leiden afgeleverd.
Inmiddels heeft ie er bijna 7.000 kilometer op zitten en vind ik het tijd om eens wat te schrijven.
Toen ik voor het eerst de snelweg op draaide voelde ik mijzelf echt even “king of the road”. Wat een lekkere zit heeft deze auto. En hij zoeft zo lekker weg.
Wellicht kwam dat ook omdat ik vóór de 5008 een Citroën C1 reed. Dan is het verschil natuurlijk wel zeer groot.
Vóór de C1 heb ik een Peugeot 307 SW 1.6 automaat gehad. Aangezien ik ging leasen heb ik de 307 ingeruild voor de C1.

Wat mij als eerst opviel was de automaat. Wat een enorm verschil met de automaat uit de 307. Die laatste was een 4-traps terwijl de 5008 een 6-traps is. De 6-traps schakelt heerlijk rustig en snel. Al met 50KMh zit je in z’n 5. Zelf schakelen doe ik alleen met een koude motor. Dan blijft de automaat te lang in z’n 1 hangen en schakel ik hem zelf naar z’n 2. Verder heb ik nog geen behoefte gehad om zelf te schakelen.

Wat ook opvalt is het geluid, of eigenlijk het gebrek er aan. Binnen in de auto is het heerlijk stil, ook bij hogere snelheden.

Natuurlijk heeft de auto ook wat minpunten.
Net als in de 307 zitten de zonneschermen er meer voor de sier. Ze dekken de ruit en dus ook de zon nog volledig af, waardoor het felle licht soms plotseling vol in je gezicht schijnt.
De kleppen in de 5008 hebben echter een nog veel irritanter nadeel. Ze blijven vaak niet staan in de stand die ik wil hebben. Het is of helemaal omhoog of helemaal naar beneden. Een stand ertussen blijft gewoon weg niet zitten.
Ook vind ik de opbergruimte in de middenconsole niet handig. Soms is ie te groot en verdwalen de spullen die ik erin stop. Een andere keer is weer te klein en kan ik een flesje water niet rechtop (ivm lekken) neerzetten.
Verder hebben de parkeercensoren wat kuren. Dan vliegt er blijkbaar ineens een mug voorbij, waardoor het ineens gek wordt van het gepiep. Gelukkig kun je ze ook uitzetten (moet je niet vergeten, anders zit je tijdens het inparkeren op een paaltje).
De navigatie was even wennen. Met name het feit dat ie alleen een noord georiënteerd is.
Wat ik ook jammer vind is dat er geen usb-aansluiting in zit.

Verder is het een heerlijke auto. We gaan er van de zomer mee naar Spanje. Ik kan niet wachten tot het zo ver is.

Vakantieervaringen

  • 14.000 km

Zoals gezegd ben ik met mijn gezin (vrouw en kind) naar Benidorm gereden.
Ik wilde er zowel heen als terug twee dagen doen om op de eindbestemming te komen.
Totaal zou het om ongeveer 4.000 km gaan, dus kon ik flink gaan genieten van m'n 5008.
Het begon als goed ;-(
Nadat we rond 20:30 waren vertrokken en we net voorbij Rotterdam waren, werd ik dmv een piepsignaal en een boodschap op het scherm gewezen op een probleem met het koelvloeistof niveau.
Even langs de kant gezet om eens te kijken wat er aan de hand was. Voorzichtig de dop opengedraaid en de boel laten afkoelen. Niets vreemds te zien, dus alles weer dichtgedaan en weer verder gereden.
Tot ver in Frankrijk geen last meer gehad, maar tegen de ochtend kwam er weer een piep en een boodschap. Aangezien het toch ontbijttijd was, ben ik gestopt bij een tankstation. Na een uurtje afkoelen bleek het niveau flink gezakt, maar volgens mij niet verontrustend laag. Ik heb er toch maar wat water bij gegooid en vervolgens onze reis weer vervolgd.
Verder tijdens de reis heb ik geen problemen gehad.
Na een paar dagen in Benidorm heb ik het koelvloeistofniveau gecontroleerd en toen bleek dat het niveau net op of net onder het minimum zat. In de supermarkt wat gedestilleerd water gekocht en het niveau aangevuld tot de juiste waarde.
In Spanje en tijdens de terugreis geen problemen meer gehad.

Tot zover de “problemen”, nu het positieve.

Wat blijft het toch een heerlijke auto. En zoveel power.
Op de heen reis heb ik het nog een beetje rustig aangedaan. Enerzijds vanwege het koelvloeistof probleem en anderzijds vanwege de vele wegwerkzaamheden.
Op de terugreis heb ik lekker door kunnen rijden. Ik had de cruisecontrole meestal op 145 staan en het maakte niet uit of ik nu berg op of berg af ging, op mijn head-up display bleef gewoon 145 staan.
Op de heenreis ben ik tot Girona gereden en op de terugreis tot Vittel. Beide zijn zo’n 1400-1500 km rijden. Natuurlijk was ik moe, maar het viel mij alleszins mee.

Probleempje met schakelen

  • 15.000 km

Voor en tijdens de vakantie was het me al een beetje opgevallen, maar nu wil ik het toch even melden.
Als ik 's morgens wegrijd, dan schakelt de automaat niet direct door naar de 2de versnelling. Gelukkig kun je met deze automaat ook zelf schakelen en dus duw ik hem handmatig naar z’n 2. Daarna schakelt de automaat weer zelf.
Soms heb ik hier ook last van als ik ’s middag van m’n werk weer naar huis rijd.
Het lijkt erop dat het zich voordoet als de motor (of de bak) koud is.
Ik zal eens contact opnemen met de dealer.

Update: De dealer heeft niks kunnen vinden. Ze hebben alleen een reinigingsmiddel bij de brandstof gegooid. hielp natuurlijk niets.
In diverse fora kreeg ik als antwoord dat ik gewoon gas moet blijven geven, omdat het te maken heeft met het verbranden van achtergebleven resten.
Ik heb er maar mee leren leven. Als het niet te veel overlast voor mijn omgeving geeft, dan geef ik maar een flinke dot gas. En anders schakel ik handmatig naar zijn 2.

Distributieketting vervangen

  • 69.300 km

Even ter verduidelijking: het gaat hier om een benzine versie. Al enige tijd leek het echter wel of ik met een ouderwetse diesel op pad ging. De motor ratelde dat het een lieve lust was.
Tijdens een gratis winterbeurt had men al het vermoeden dat het om de distributieketting ging. Inmiddels had ik ook maar eens een vraag gesteld aan de Autoweek experts. Van Dirk-Jan Beumer kreeg ik het volgende zorgwekkende bericht: "Dit ratelend geluid kan worden veroorzaakt door de distributieketting, de kettingspanner en/ of het nokkenastandwiel. Het is absoluut afte raden om hier mee door te rijden, Breng de auto voor diagnose en reparatie naar de dealer. Als er iets mankeert aan de kettingspanner en de kleptiming verloopt, kan dit tot grote inwendige motorschade leiden".
Vervolgens maar snel een afspraak gemaakt bij de Peugeot garage waar ze de distributieketting hebben vervangen.
Het motortje doet nu weer vrijwel onhoorbaar zijn werk.

PRIVATE LEASE Peugeot 5008

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.