Peugeot 5008 Blue Lease 1.6 HDiF (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 5008 Blue Lease 1.6 HDiF |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 9 km |
KM-stand laatst | 55.000 km |
Still going strong
- 37.000 km
Op 19 maart 2010 werd mijn 5008 aan mij afgeleverd. Ik had toen ruim een half jaar in een VW Touran 2.0 TDI 140 pk gereden (van 20.000 tot 40.000), een vrijwel nieuwe voorloopauto. Toen ik mijn eigen auto bij de leasemaatschappij mocht kiezen kwam de Peugeot 5008 net uit. Ik ben weliswaar Peugeot-minded, maar heb mij breed georiënteerd. Ik kon de Touran ook houden maar heb daar niet voor gekozen. Ik was op zoek naar een ruime gezinsauto i.v.m. 2 kleine kinderen en alle aanverwante artikelen die je dan doorgaan meesleept. Resteerde dus een stationwagon of een mpv. Met de hoogte van de mpv als voordeel, want je staat dagelijks vele keren voorover gebukt bij het knevelen van je kinderen in die rotkinderzitjes. Ogenschijnlijk futiele zaken als grootte va de deuropening en openingshoek achterportier worden dan ineens van eminent belang. Na verschillende proefritten (waaronder ook Passat Bluemotion) kwam ik erachter dat de 5008 er met kop en schouders bovenuit stak. Pluspunten voor mij waren bij de keuze: hoge mpv, maar geen 'busje, noch qua zitpositie noch qua 'look and feel'. Waanzinnig fijne HDI-motoren die muisstil, zuinig en toch heel levendig zijn. De TDI van VW vond ik echt een onbehouwen rauwdouwer: ongelijkmatige koppelopbouw, veel en lelijke herrie, dorstig en onrustig.
Qua koersvastheid en stuurgedrag zijn de Touran en 5008 gewaagd aan elkaar: beiden strak en koersvast, waarbij de 5008 wat gewilliger de bocht door gaat. Het zijn natuurlijk bedien zware jongens.
Verdere pluspunten: veel luxe voor relatief weinig geld en een ontzettend hoogwaardige afwerking van zowel interieur als exterieur. Peugeot begint Audi en VW links en rechts in te halen (mocht ook wel eens). De 5008 is in elk geval beter afgewerkt dan mijn Touran. Mooiere materialen, strakkere passing en smallere naden. Daarbij volledig kraakvrij. Verder is de koets van de 5008 stijver dan van de Touran, je merkt dit goed als je dagelijks hetzelfde bochtje van de oprit pakt: de Touran begon dan luidruchtig te wringen in de portiersponningen. De 5008 heeft minder torsie.
De 1.6 HDi bleek bij de proefrit al een fijne metgezel. Ik vind hem prettiger dan een 1.6 THP (benzine). De koppelopbouw is veel geleidelijker en een diesel levert z'n max vermogen bij een lager toerental en daarmee spreek je die dus eerder aan, zonder dat je het in de gaten hebt. Zo'n THP moet je daarvoor flink in de toeren jagen, en dat doe je doorgaans niet, want dan maakt het alsnog meer lawaai dan je wilt. Qua sound heb je bij de 5008 HDi zelfs het gevoel alsof er een 5 cilinder in het vooronder ligt. Heb eerder een Mercedes-Bens E-klasse met de 5 cilinder gehad en daar heeft het veel van weg. Alles heeft te maken met de fraaie loopcultuur van deze 4 cilinder. Mijn verbruik over de eerste 37.000 km is 6,2 liter per 100 km en ik ben een stevige door-/ linksrijder. Mijn Touran had bijna 1,5 liter meer nodig!
Verder nog wat praktische zaken die fijn zijn: veel ruimte en opbergvakken (die niet te veel in het zicht zitten), mogelijkheid een betaalbaar leerpakket achteraf (BPM-vrij) in te laten bouwen: bijna niemand weet het en heeft het: cognac-kleurig leer zoals je veel in de premium en topklasse ziet, zeer goed afgewerkt. Dat in combinatie met de kleur 'Gris Shark' maakt het tot een zeer sjieke auto.De stoelen zijn sowieso van zeer goede kwaliteit. Om te beginnen fors gedimensioneerd ipv die kleine stoelen die je vaak in mpv's ziet en zijn bedoeld om de auto groter te laten lijken. Zoals in de Touran: dat vond ik echt waardeloze en vormloze kerkbanken. Ik kon er mijn draai niet in vinden. Ik rijd voor mij werk regelmatig even een retourtje van 500 km en zit 500 km gerieflijk zonder te draaikonten. En stap weer vief uit de auto. Op zo'n rit helpt het dat het ontzettend stil blijft (winterbanden maken iets meer geluid). De 5008 heeft hermetische dubbele rubbers, dus windgeruis is er domweg niet. De motor is fluisterstil, dus resteert er wat donker geruis van het wegcontact, daar ontkom je nooit helemaal aan.
Terug naar zitcomfort: achterin is heel veel beenruimte, veel meer dan bijvoorbeeld in een 3008, viel mij op. Maar ook veel meer dan in de Touran. Daarbij zijn de 3 lossen stoelen op de 2e rij erg goed verstelbaar en prachtig wegklapbaar als je wil. Ik heb een 5-zitter omdat ik geen 5 kinderen heb en de extra bagageruimte onder de laadvloer graag erbij wilde hebben. Daar zitten 2 hele grote praktische bakken, waar veel in kan (ruim 60 liter). Ideaal op vakantie en door het jaar heen voor je boordspulletjes.
Hrt glazen dak geeft in een groot deel van het jaar dat extra licht dat je in de sombere maanden te kort komt en wetenschappelijk is bewezen dat je daar vrolijker van word. Een 5008-bestuurder neemt daarmee dus bij voorbaat wat gezelliger deel aan het verkeer. Wel zo veilig.
Prettig dat het glazen dak traploos in elke stand kan worden afgeschermd tegen overvloedig zonlicht. Minpuntje: de climate control moet stevig werken om het klimaat zowel in de winter als de zomer op niveau te houden en het aanjagersysteem maakt relatief veel lawaai. T.o.v. de rest is dat domweg jammer.
Laten we dan gelijk maar even verder gaan met zeuren, waarbij mijn kritiek aansluit bij wat je meer hoort van 5008-rijders:
-automatische ruitenwissers werken suboptimaal en te willekeurig
-navigatie krijg je verouderd afgeleverd, stuurt je vaak de verkeerde kant op en is qua bediening echt ondermaats. Wij hebben ook nog een Toyota Corolla Verso met touchscreen navigatie en die is veel adequater.
-ruitensproeiers zijn beslist ondermaats, zeker in de winter. Hij reinigt alleen de onderste ruithelft (ruitenwisser daarentegen weer subliem, vele malen beter dan het armoedige systeem op de Touran).
-P-sensoren zijn hypergevoelig en reageren op veel andere auto's met P-sensoren, m.n. van het PSA-concern.
-er zit een speling in het stuurhuis (zie verderop in deze review)
Terwijl ik dit schrijf zou ik inmiddels van de roze wolk af moeten zijn, want de teller staat bijna op 40.000. Toch geniet ik nog elke km van deze prachtig uitgebalanceerde auto. Daarbij heb ik op een fabricagefout in mijn stuurhuis (daardoor kleine speling, wordt nog opgelost vanuit Peugeot Nederland) geen enkel technisch probleem of storing gehad. Zorgeloos autorijden dus.
Hoewel de nieuwe 508 misschien straks een goede kandidaat is als mijn kinderen wat ouder zijn, zou ik ook zomaar weer in een 5008 kunnen stappen. De tijd zal het leren!
Trouw en comfortabel werkpaard
- 49.000 km
Laatste maanden heel veel km's onder de 5008 zien doorgaan, veel (filevrije!) Nederlandse snelweg, maar bochtige departementale bergwegen in Zuid-Franrkijk wegens vakantie.
Hierbij handhaaft deze 5008 zich als bovengemiddeld comfortabele (stil!!) en betrouwbare reisgenoot. En daarbij toch ook een uitstekende bochtenridder.
Problemen:
Ik heb eerder al geschreven dat er speling in de stuurinrichting zit. Deze constateerde ik al bij enkele duizend km's. Daar is is 2010 onderzoek naar gedaan en uit gekomen dat er inderdaad speling zit in het stuurhuis. Je kunt discussieren over de vraag of dit een producteigenschap is of een tekortkoming, feit was dat het in 2010 nog geen zin had om een nieuw stuurhuis te monteren, omdat er nog gene productmodificatie had plaatsgevonden en ik dan hetzelfde stuurhuis zou hebben gekregen. We hebben dus afgesproken dat ik zou doorrijden tot dat er een serie verbeterde stuurhuizen zou zijn. Die is er inmiddels, en ik merk dan ook verschil met 5008's van 2011. Het goede nieuws: volgende week wordt er onder garantie een nieuw stuurhuis in mijn 5008 gemonteerd. Inmiddels ook echt nodig, want op drempels, snelwegrichels en onregelmatige wegdekken klappert mijn voortrein nu echt. Overigens lees je dat in meer reviews, en dat zijn 5008's van het eerste modeljaar. Volgens mij werkt het op 'piepsysteem': de klant die zich bij de dealer meldt, krijgt een ander stuurhuis. Mijn collega heeft een 5008 van dezelfde bouwmaand en heeft zich met dezelfde klachten bij zijn dealer gemeld. Deze problemen worden dus opgelost.
Andere problemen:
Het komt nu en dan voor dat na het verbreken van een telefoonverbinding de navigatie stopt met zijn opdracht. Je moet dan opnieuw de navigatie starten. Verder stopt de voice-begeleiding tijdens een telefoongesprek. Dat is jammer. Bij onze (oudere) Toyota Corolla Verso hebben ze dit bijvoorbeeld beter opgelost.
Overall: comfortabel en betrouwbae auto die mij nog nooit heeft laten staan. Daarbij uitermate zuinig, ondanks een gewichtige rechtervoet.
Nog altijd een storingvrije trouwe metgezel
- 55.000 km
Hierboven schreef ik over een lichte speling in het stuurhuis. Deze is inmiddels opgelost. Aanvankelijk leek de speling zich in het stuurhuis te bevinden. Deze is vernieuwd, maar dat leverde geen enkel verschil op. Nadere analyse leverde op dat de speling veel hoger in de stuurinrichting zat: t.h.v. de bovenste knie-koppeling van de stuurkolom. ook deze heeft een nieuw onderdeelnummer gekregen t.o.v. 2010 en is geheel vervangen (stuurkolom is 1 onderdeel, compleet met stangen en naven. En daarmee was de speling meteen geheel opgelost en stuurt mijn 5008 fijner dan menig ander! Zeker een auto die zo strak stuurt als een 5008 verdient het dat ieder onderdeel in de hele keten even strak functioneert, en dat maakt het tot een auto die ook door de fijnproevers hooggewaardeerd kan worden.
Elke kilometer die ik ermee afleg is een waar genot en ik blijf me verbazen over de soeplesse van de 1.6 HDi, waardoor ik altijd het gevoel heb met meer vermogen en koppel onderweg te zijn. Daarbij is het gewoon een ontzettend stille auto, ondanks zijn hoogte. Gecombineerd verbruik blijft steevast 6,2 liter/ 100 km.
Iedereen die mijn auto va binnen ziet slaakt een kreet van verbazing: is dit een Peugeot? Het cognackleurig lederen interieur in combinatie met het hoogwaardige design en materiaalkeuze maken dat de auto een zeer voorname ambiance uitstraalt.
Op naar de 100.000 km!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Peugeot 5008
Had je deze auto's al gezien?

Peugeot 5008 1.6 THP GT 5p. Automaat Panoramadak Navigatie Leder interieur Airco Trekhaak
- 2010
- 194.356 km

Peugeot 5008 1.6 THP GT 5p. | Panoramadak | Trekhaak | Climate control | Parkeersensoren | Cruise control
- 2012
- 152.066 km

Peugeot 5008 1.6 THP GT 7p. Trekhaak Full Pano NLauto Youngtimer
- 2010
- 200.421 km