Peugeot 5008 Active 2.0 HDi 5P (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 5008 Active 2.0 HDi 5P |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand laatst | 125.000 km |
Het enige nadeel is de wegenbelasting
- 125.000 km
Dit is mijn derde Peugeot. De auto's van mijn vrouw reken ik niet mee?. Het is een echte gezinsauto. De jongens hebben ieder hun eigen plek op de achterstoelen en kunnen hun eigen airco zelfstandig instellen. Ook ideaal op vakanties. Heel veel laadruimte voor bagage.
Als ik alleen weg ga dan schuif ik met gemak mijn MTB achterin zonder deze uit elkaar te hoeven halen. Met de achterklep omhoog heb je ook een fijn dak boven je hoofd zodat je je ook op regenachtige dagen om kan kleden en droge kleren aan kunt trekken na het fietsen of het hardlopen.
Het verbruik voor deze zware auto 1550kg is heel netjes op de langere afstanden. Je kunt 1:20 halen maar dan moet je op de 100km per uur blijven. Voor de kortere afstanden zoals woon-werk verkeer is 1:16 gebruikelijk.
Vanwege het vermogen voor deze gechiptunede versie met 180pk en 403Nm kan je goed mee met het verkeer. Rijdt hij heerlijk in de bergen. Ook met eventuele aanhanger. Het is een diesel en dat merk je aan de trekkracht bij lage toeren. Een heerlijk rustige auto met ruimte. Zoals aan de kilometerstand te zien is, rijd ik niet heel veel met de auto. Zeker niet voor een diesel. Net 18.000 km per jaar. De onderhoudskosten zijn tot op heden volgens het boekje. Gewoon de reguliere beurten en verder nog geen gebreken gehad.
De keuze voor deze auto was destijds de kinderen en de ruimte. Dit was de enige betaalbare auto met regelbare airco achterin die ongeveer op knie hoogte was en niet onder bv de stoelen waardoor de airco was afgeschermd als er net een tas voor stond. Ook de vorige gezinsauto was een Peugeot met een 2.0 HDI dieselmotor. Dat was een 306. Je wist altijd dat je minimaal 1000 km op een tank kon rijden. Endan was de tank nog zeker niet leeg.
Deze 5008 is mede vanwege zijn gewicht en vorm minder zuinig, hoewel dat voor de lange afstanden niet veel scheelt. Het enige nadeel is de wegenbelasting. Elke maand ruim €150 is toch wel een dingetje en gezien het aantal km dat ik maak naar mijn gevoel onredelijk. Ik ben erg voor het principe de vervuiler betaalt. Voor woon-werk verkeer gebruik ik in 50% van week de fiets, behalve in de winter en dagen met hevige regen.
De wegenbelasting zou in de toekomst de reden kunnen worden om met 1 auto volledig electrisch te gaan rijden en de andere auto, vanwege de actieradius, op benzine of hybride. Er komen wat nieuwe Peugeot modellen aan zoals de e-208 en de hybride 3008, dus wie weet...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.