Peugeot 407 Coupé Référence 2.2-16V (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 407 Coupé Référence 2.2-16V |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 80.000 km |
KM-stand laatst | 100.591 km |
Ophalen en overpeinzingen
- 80.000 km
We halen de auto op uit Heerlen. Hij ziet er prachtig uit en ook mijn vrouw houdt dan wel niet van zilvergrijs, maar vind dit een prachtige auto. Ik tank hem vol benzine en ga er van uit dat dit de laatste keer is, want ik heb al een afspraak gemaakt voor het inbouwen van LPG. We rijden naar huis en "het fluitje in de bak" irriteert mij. De auto is als nieuw en in een nieuwe auto hoort geen fluitje.....Ik tracht muziek in de auto te krijgen maar omdat ik niet weet wat "source" betekent is het fluitje in de bak het enige geluid wat ik extra heb. De auto is groot, groter dan de 406. Het gekke is dat je denkt dat een 407 gewoon een nieuwere 406 is. Dat is echt niet het geval, het is echt een andere auto. Het rijden gaat prima en de zit is goed. Ik vond een zesbak niet nodig, maar het toerental is bij 100 km/u lager dan bij de 406. De verkoper had grappig genoeg hiervoor ook een 406 Coupe gehad en vond deze auto zo stil. Ook in de tests die ik heb gelezen was men aardig enthousiast. Voorlopig deel ik dit enthousiasme nog niet. Wat me wel opvalt is dat deze auto echt kleeft in de bochten en op hoge snelheid een klaverblad nemen doet hij moeiteloos. Ondanks dat de auto min of meer hetzelfde motorblok heeft reageert het toch anders De 2.2 van de 406 levert 158 PK en is fel. De 163 Pk van de 407 gromt meer en vind ik minder fel. Feit is wel dat deze auto ook 150 kg zwaarder is. Het is nog meer een Gran-Turismo dan de 406 Coupe vind ik. Een lekkere reiswagen voor lange afstanden. Dat past wel, want dat doen we ook meestal. Thuisgekomen pas ik de source aan. De CD-wisselaar koppel ik weer aan en nu doen alle 6 Dire-Straits CD's het, wat de auto ineens veel aantrekkelijker maakt. Ik demonteer het halve dashboard waardoor ik onze eigen navigatie boven het Grote scherm kan plaatsen en het microfoontje voor de telefoon kan verwijderen. Stond wel stoer, maar bellen in de auto doe ik toch niet en liefst houd ik dan het dasboard zo origineel mogelijk. Voorlopig rijden we nog in onze 406 en kijk ik vooral naar de 407. Ook plaats ik een
LPG-vulnippel in het "grilletje" van de achterbumper. Ik had een 407 gezien waarbij de gasinbouwer gekozen had voor de zijkant van de achterbumper. Wat ZONDE. Ik besloot het zekere voor het onzekere te nemen en het zelf te doen. Dat kost veel tijd, maar dat heb ik wel en dan kan ik verder zolang ik de auto heb, genieten van een passende oplossing en dat is mij veel waard. Ik wacht het telefoontje van Johan Autogas af en breng de auto dan naar Assen.
Klein en zuinig?
- 80.000 km
Ik zocht een andere auto. Als Peugeot rijder kom je dan al snel weer bij een.....Peugeot. Nu reden wij volledig naar tevredenheid in een 406 Coupe, maar met 367.000km op de teller dacht ik beter af te zijn met een jongere auto met wat minder kilometers. Als ik dan toch iets nieuws zoek, dan maar wat kleiner en zuiniger. Via de Peugeot 108 die mijn vrouw echt te klein vond naar een 208 gekeken die ik echt te duur vond. Als ik dan toch echt geld moet uitgeven liever een 2008 want dat vond ik altijd al een leuke auto. ik heb er meerdere gezien waaronder echt een hele mooie met 123000km. Hij verbruikt wel olie, zei de verkoper. Hoeveel? Niet te zeggen, maar ik zet het wel op de verkoopnota. Navraag leverde mij op dat ze "allemaal" olie verbruiken en dat een 1.2 Pure Tech niet echt een fijn motortje is. Mijn vrouw was er al klaar mee, hield ook niet van 3 cilinders en miste wat vermogen. Tsja, dat snap ik wel, maar dat was toch de opzet? Na een half jaar zoeken zegt ze tegen mij: waarom koop je niet gewoon een auto die je leuk vindt? Tsja, dan kom je natuurlijk bij een heel andere auto terecht.......
De 406 Coupe vond ik en vind ik een fantastische auto. we hebben hem nu bijna 13 jaar en het is de fijnste auto die ik ooit had. Met 367.000 km. ervaring ook een hele goede auto en als je uitrekent wat je per jaar kwijt bent aan zo'n auto lach je echt iedereen uit. Hoewel ik de 406 Coupe altijd mooier vond dan de 407 Coupe, leek een 407 toch een logische opvolger. Ze zijn er genoeg en ook mooie en goed onderhouden exemplaren. Luxe en minder luxe, 4 cilinders, 6 cilinders op diesel en op benzine. Onze 406 reed op LPG en dat was perfect. Dat gaan we bij de 407 dus ook weer doen. Een auto kopen op LPG is natuurlijk het beste, maar die hebben vaak wel veel kilometers gelopen en dat wil ik deze keer eigenlijk niet. Ik zoek dus een mooie 407 Coupe met weinig kilometers in een nette goed onderhouden staat in een leuk kleurtje. dat laatste is lastig want de helft is zilvergrijs en bijna de andere helft zwart. Die paar die overblijven hebben dan mazzel en zijn blauw of rood en die wil ik natuurlijk. Het is even zoeken en al snel wordt het mij duidelijk dat ik niet kan vinden wat ik zoek, of dat mogelijk mijn eisen te hoog zijn. Op marktplaats vind ik wel een advertentie die mij triggert omdat het een mooie auto is met 80.000 km. dealeronderhouden en met een aantal extra's zoals zo'n stoer navigatiescherm en parkeersensoren. Dat laatste is een must bij deze auto, want hij is groot en de hoeken kun je niet zien. Helaas staat hij 3,5 uur rijden verderop en dat weerhoud mij om te gaan kijken. Na 2 weken wachten investeer ik een zondag en omdat ik 7.00 in de auto zit kom ik netjes om 10.30 voorrijden. Leuke mensen, leuke auto, maar hij is grijs en groot. De proefrit valt niet tegen alleen de versnellingsbak heeft een fluitje. Het kleurverschil in de lak valt mij niet op omdat het regent en ik stel vast dat de auto er keurig en strak uitziet en de eigenaar verzekerd mij dat hij schadevrij is en dat hij destijds ook een strakke 407 zocht en die in Nederland niet kon vinden zodat het deze Duitse is geworden. Ik rijd naar huis en laat alles nog eens in mij omgaan......
Ik neem mij voor dat ik naar mijn vrouw toe volledig opening van zaken geef, mijn twijfels aangeef en dan moet zij maar beslissen. Nou, dat is gauw klaar. Hoewel ze eigenlijk maar 1 eis heeft; ik wil geen zilvergrijze auto, is ze snel overtuigd: Doen!
APK
- 82.217 km
De auto is aan een keuring toe en hoewel ik mij niet veel zorgen maak is het toch altijd afwachten. Kort geleden moest hij een LPG-keuring ondergaan en toen was er niets geks. Nu ook niet, de enige opmerking was een witte vlek in het rechter zijruit ter hoogte van de spiegel. Het is vocht wat tussen het gelaagde glas komt en deze witte kleur veroorzaakt. Ik had al getracht een nieuw ruit te zoeken maar behalve een prijs van ongeveer
€ 800,- was er niets te vinden op glasgebied. Ik ben benieuwd of alle 407 Coupe modellen deze problemen hebben. Op internet wel deuren gevonden met raam....ik moet het nog maar eens overwegen, de auto werd er niet op afgekeurd, het is een keuringseis dat je in de rechterspiegel kunt kijken na 2010. Het feit dat de auto zomaar door de APK rolt maakt hem aantrekkelijker. Zeker nu de 406 Coupe tot nader order weer in de stalling staat en deze auto ons dagelijks vervoer verzorgt worden wij maatjes. De lak is in zodanig mooie staat dat het een genot is om even te poetsen of nat af te nemen na een regenbui. Er zat wat vocht in de achterlichten, maar met 2 vleugelmoertjes verwijder je de hele unit eenvoudig en met een stofzuiger in een gat van een lamp en de haardroger van mijn vrouw aan de buitenkant om de condens tijdelijk op te warmen heb je zomaar weer mooie achterlichten. Op LPG rijden doet de auto fantastisch en vullen is een genot. Ik ben blij met mijn vuller achteraan en tanken voor € 28,- blijft prettig. Het fluitje in de bak is er nog en ik vraag mij af hoe ik daar over een half jaar over denk. Ik had de versnellingsbak olie ververst en het viel mij op dat de oude olie niet vies was. "Slijpsel" zat er ook niet in, het was alleen veel te weinig. er hoort 2,6 ltr in en ik haalde er 1,7 liter uit. Wellicht heeft de bak te lang met te weinig olie gedraaid. Ik doe er verse olie in en tevens een toevoeging van Rislone. Dat wil nog wel eens helpen en ik geloof dat het probleem ook iets minder duidelijk is dan voorheen. Toch kijk ik stiekem op Marktplaats wel naar een andere bak. Hoewel mij bij de verkoop verzekerd werd dat dit een bekend probleem was bij de 6-bak kan ik hier niets over vinden.
Temperatuurvoeler
- 95.843 km
Er is iets raars met de auto. Hij rijd prima, komt goed op temperatuur, maar na een paar kilometer rijden vliegt ineens de temperatuurmeter naar het rode veld. Ook waarschuwt de auto dat ik direct moet stoppen. Dat doe ik, maar ik kan eigenlijk niets vreemds ontdekken. Ik kijk naar de plaats van de temperatuurvoeler en voel aan het thermostaathuis, het voelt eigenlijk allemaal normaal aan en er zit ook geen druk in het koelsysteem. Is het nu de temperatuur of is het de aanduiding? vraag ik mij af. Om geen risico te nemen bestel ik een nieuwe thermostaat en een voelertje. Doe je daar ook een nieuwe pakking bij, vraag ik bij de Peugeot-dealer. Zit erbij, zegt de man die eigenlijk meer verstand heeft van andere dingen. 2 dagen later kan ik mijn onderdelen ophalen en het verbaasd mij niet dat het ringetje er niet bij is. De Dealer; toen ik vroeger zelf bij een dealer sleutelde had ik toch een soort van vaktrots dat ik alles wist van mijn merk en dat ik service verleende. Goed, ik monteer de voeler met de oude afdichtring die ik in de vaseline had gedoopt en ik boor een gaatje in de thermostaat, dan heb ik tenminste altijd circulatie en kan een klein luchtbelletje ook nog ontsnappen zonder dat je motor heet wordt en je een koppakking lek rijdt. Het probleem zat in het voelertje, het is namelijk zonder dat de monteur van onze dealer het wist wél een bekend probleem.
een Ton
- 100.391 km
Het is al weer even geleden, maar de auto moest voor de APK. Vorig jaar mankeerde er niets aan, maar dit maal had ik een klacht. Bij de inrit van ons woonerf zit er een hobbeltje in de weg. Als ik daar overheen rijd hoor ik iets onder de auto aan de voorzijde. Het klinkt als het geluid van ruimte op een kogel. Bij de garage kijkt Cor het na en heeft slecht nieuws: Fusees. Geen punt denk ik, nieuwe kogel eronder en het is klaar. Niet waar corrigeert hij mij; er moeten nieuwe lagers is. Fuseelagers kende ik niet, maar hij kende ze wel. Tis een hoop werk, liet hij mij zien en verstandig om beide kanten aan te pakken. Nu sleutel ik veel zelf, maar dit zag er niet uit dat ik dit handig met een krik op de oprit zou kunnen doen. Ik had er geen zin in, maar Cor had er ook geen zin in en liet het zijn broer doen.
Toen ik de auto ophaalde was de broer van Cor erg bezweet en gaf aan dat het een dikke klus was geweest. Hij had direct ook de versnellingsbak ververst en een homokineethoes vervangen. Tsja, alles met elkaar moest ik € 772,50 afrekenen. Veel geld, maar met de gedachte in mijn achterhoofd dat alles nu weer klaar was ging ik tevreden op pad en was blij dat ik het niet zelf had gedaan. Cor had de oude lagers bewaard en het verbaasde mij dat ik hier niets van had gemerkt. Okee, je hoorde iets van ruimte, maar het ene lager was helemaal verroest door inwatering en knarste terwijl je het draaide.
APK en ABS
- 120.121 km
De auto moest weer voor de keuring. Een beurt moest ook, maar olie, filters remmen en verlichting had ik al gedaan. Behalve de keuring gaat af en toe het ABS lampje branden. Als ik de auto stopzet en opnieuw start is alles weer normaal. De APK is bijna gratis en het uitlezen van de Computer is service van Cor. Conclusie: ABS sensor. Dat was vorig jaar ook, zeg ik tegen Cor. Klopt, zegt hij droog, toen was het de linker, nu is het de rechter. Vorig jaar had ik dit uitbesteed, nu besluit ik om het zelf te doen. Ik ga natuurlijk geen anderhalve meter draad vervangen die zo lekker veilig onder de tank doorloopt. Nee ik besluit een sensor te bestellen bij mister auto. Ik zet de oude sensor in het fuseelichaam lekker in de kruipolie, want ik begreep dat dat behoorlijk vast kon zitten. Dan monteer ik de nieuwe sensor en knip de draden af. Dat doe ik ook met de oude sensor. Even solderen en afwerken met een paar krimpkousjes zet ik alles weer netjes in elkaar. Hoe het resultaat is: dat hoort u nog; het plan is er, de uitvoering moet nog.
ABS lampje brandt
- 100.591 km
Mijn ABS lampje gaat af en toe aan. Ook de ASP werkt dan niet meer. Tsja, uitlezen kan ik niet en hoewel het niet echt een probleem is wil ik graag dat mijn auto deugt. Cor meet alles door en geeft aan dat het een sensorring kan zijn of de sensor zelf. Dat laatste is ook nog een beetje lastig, want Peugeot wil de linker en de rechter aansluiting nog wel eens wisselen en dan krijg je natuurlijk een faute indicatie. Bij mij niet, hij gaf aan sensor L>A> en dat bleek het ook te zijn. Lastig klusje, tank moest er onder vandaan en stekker zaten verstopt onder de achterbank. Fijn Cor dat jij het kon oplossen voor € 257,97. Kost wat, maar dan heb je ook wat.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.