Peugeot 407 (2005)

autoreview

Peugeot 407 (2005)
Peugeot 407 (2005)Peugeot 407 (2005)Peugeot 407 (2005)Peugeot 407 (2005)Peugeot 407 (2005)Peugeot 407 (2005)Peugeot 407 (2005)

Signalement

Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf223.435 km
KM-stand laatst281.080 km
Lezerswaardering: 90%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

'Kan van de lijst'

  • 223.500 km

Welkom bij een van de meest irrelevante reviews die je op deze site kan vinden. Waarom ik 'm toch schrijf? Deze auto begon zijn leven als persdemo van de importeur en maakte in die hoedanigheid zijn opwachting in AutoWeek 1-2006 (zie laatste foto) en enkele andere automagazines. Ik geef graag inzicht in de huidige staat.

Ja, de Peugeot 407 Coupé. Ik was 'm eerlijk gezegd ook vergeten. Hoe herontdekte ik 'm? Naast mijn 306 Cabriolet (uit 1998) kocht ik eens een gele 406 Coupé (1997). Deze reed ik een jaar naar volle tevredenheid, tot de achterstallig onderhouden motor mij in de steek liet. Via-via kwam er een Volvo S60 (2004) waar ik niet aan kon wennen. Een Volvo is nu eenmaal geen Peugeot en ook de kwaliteit liet te wensen over. Weg ermee. De 306 zou de dagelijkse vervoerstaak weer overnemen. Dat heeft hij een aantal maanden gedaan, tot ineens deze 407 Coupé voorbij kwam. Goed uitgevoerd, fraaie kleur, op LPG en met als bonus een mooie geschiedenis. Proefrijden!

Het bedenkelijke imago van dit type hield me tegen om 'm te gaan bekijken. "Na deze ervaring kan dit model voor altijd van de lijst", dacht ik. Maar de proefrit overtuigde. Ondanks zijn 15 jaar en 223-en-een-half duizend kilometer ervaring rijdt de auto goed, en dan bedoel ik écht goed. Optisch was het een ander verhaal. De immense voorbumper hangt op half 7, de Rouge Erythrée-lak toont niet al te fris en de forse koplampen zijn dof uitgeslagen. Dat valt op te lossen, dus na enig onderhandelen was ik eigenaar van een Peugeot 407 Coupé 3.0 V6. Met een vol jaar APK.

Eerste onderhoud

  • 227.799 km

Nadat de auto zich een maand heeft bewezen krijgt hij verse olie. Omdat je de nokkenasverstellers bij koude start kort hoort ratelen - "doen ze allemaal" - laat ik de V6 flushen. Dat verhelpt het probleem niet, maar 'n schone motor voelt goed.

Bij de oliebeurt vraag ik ook om een algehele check. Daar komt niet zoveel uit, behalve een versleten pendelsteun van de motor. Iets later, wanneer de winter intreedt, merk ik dat de thermostaat niet meer goed functioneert. Beide onderdelen laat ik tegelijk vervangen.

Hierna heb ik ook de voorbumper laten herspuiten en laten afhangen. De auto heeft zijn smoel terug! De koplampen heb ik zelf gepolijst en gecoat. Het herstelwerk mag dan niet goedkoop zijn, het resultaat is onbetaalbaar.

24000 probleemloze kilometers

  • 247.424 km

Na het vorige onderhoud zijn 20.000 kilometers verstreken, in totaal heb ik in het jaar na aanschaf 24.000 kilometer met de 407 Coupé afgelegd. Niet bepaald weinig, zeker niet als je in ogenschouw neemt dat hij vier maanden in de opslag heeft gestaan.

In die tijd is de versnellingsbak van zomerauto 306 Cabriolet gaan hemelen, waardoor ik de Coupé eerder dan gepland weer dagelijks ging rijden. Geen straf, overigens. In de tussentijd heb ik de auto ook gepolijst. Een monsterklus met verbluffend resultaat. "Oh, was hij zó rood?"

Bij 247.424 km ging ie voor een grote beurt naar een Peugeot-minnende garagist. Ik gaf aan: het moet goed. Verse olie is vanzelfsprekend, ook de hoorbaar groter wordende speling op het fusee linksvoor is hersteld. Peugeot heeft bij de 407 gekozen voor een complexe double wishbone-ophanging. Dat geeft de auto zijn aangename wegligging en stuureigenschappen maar de onderdelen zijn relatief duur. Ook zijn deze delen bovengemiddeld gevoelig voor slijtage, als ik andere reviews mag geloven.

Daarnaast zijn de zes bougies vervangen. Geen simpele klus, want 't inlaatspruitstuk moet eraf. "Het lijkt wel of de achterste bougies nooit vervangen zijn" zei de garagist, "het is eigenlijk een wonder dat ie nog liep." Natuurlijk merk je pas na zo'n ingreep hoe het ook had gekund. De ruim 1.000 euro zijn dan ook goed besteed.

Cruciale periode

  • 260.000 km

Inmiddels heb ik de auto een jaar en vier maanden in bezit. De teller staat 36.500 km dichter bij het miljoen.

In de tussentijd heb ik zelf de ruit van het bestuurdersportier vervangen. Tussen de lagen dubbel glas zaten witte vochtplekken, waarschijnlijk doordat een vorige eigenaar de zware deur structureel via het glas dichtduwde. Ik vond een zeldzaam, gebruikt raam via Marktplaats. 100 euro.

Verder heb ik een rammel laten verhelpen. Ik dacht een hitteschild, het bleek een onderdeel van de achterwielophanging. Ook het TPMS (bandenspanningmonitoringssysteem) gaf een foutmelding, de sensoren zijn opnieuw ingeleerd en het probleem kwam nooit terug.

Zo nu en dan krijg ik de melding 'storing emissiesysteem'. Deze lees ik zelf uit en, wanneer ik niets zorgwekkends constateer, wis ik. Het zijn telkens dezelfde onschuldige meldingen, die niet tot actie nopen.

Minder fijn: recent merkte ik dat de kachel aan passagierszijde koud blijft, waarschijnlijk veroorzaakt door een defecte kachelklep. Dus een nieuwe klep besteld en binnenkort maar eens plaatsen, wat op 'n vrij onorthodoxe manier gaat gebeuren. Ik moet namelijk een gat maken in het kachelhuis...

Over 2.000 km krijgt hij weer verse olie, dan is de vorige beurt 15.000 km geleden. Daarna breekt een cruciale periode aan, waarin de auto geen grote steken moet laten vallen. Bij de volgende beurt (275.000 km) moet namelijk de distributie vervangen worden (DUUR!). Tegelijkertijd wil ik de nokkenasverstellers laten vervangen en de ES9A op alle bekende lekkagepunten laten dichten (DUUR!). Niet vanwege een hoog olieverbruik, trouwens. In 13.000 km heb ik een liter bijgevuld.

Voor nu heb ik er alle vertrouwen in en ik ben enorm te spreken over hoe de rode voiture zich houdt. De 6,5 ct/km aan onderhoudskosten onderstrepen dat.

Hoe 't rijdt

  • 260.000 km

Excuus, ik zou je bijna onthouden waarom ik deze auto zo graag blijf rijden en onderhouden. Da's simpel: een fenomenaal ding is het. Een bijzonder geslaagde GT die je niet alleen in fluisterstilte van A naar B brengt, maar je ook betrekt bij het rijden.

De 407 Coupé is, anders dan ik verwachtte, geen zachte boot. Integendeel. De besturing is communicatief en aangenaam zwaar. De vering is soepel, de demping behoorlijk stevig. Het adaptieve (magnetisch instelbare) onderstel slaagt er goed in om rollen en hellen tegen te gaan en desgewenst maak je het met een druk op de knop wat stugger. Dat doe ik voornamelijk op hogere (150+) snelheden, het komt de koersvastheid ten goede.

Op korte oneffenheden reageert het onderstel wat bonkerig. Leuk als je auto als 'n nieuwe is gereviewd: dan weet je dat het ook 15 jaar geleden al zo was.

Dan de uitrusting. Kwalitatief hoogwaardig leer overal, ook op het dashboard. De elektrisch verstelbare stoelen schuiven naar voren als je ze omklapt en geven achterpassagiers toegang tot nog behoorlijk wat ruimte. O ja, alle goodies werken. Het JBL audiosysteem klinkt nog altijd goed. Multimedia en navigatie? Achterhaald, maar geen dode pixels. De vele knoppen (ruim 50!) kunnen me niet storen.

De 3.0 V6 is zalig met een maar. Snel kun je de 407 Coupé met deze motor niet noemen, hooguit adequaat bedeeld. Hij is bovenal smeuïg en laat bij optrekken en boze grom horen. Heel af en toe trek ik een (tussen)sprintje, maar eigenlijk gebruik ik z'n capaciteiten nauwelijks. Hij nodigt er niet toe uit. De zesbak schakelt trefzeker en voelt stevig. Nee, da's niet bij elke Peugeot op leeftijd vanzelfsprekend.

Sinds ik de auto heb staat de verbruiksmeter op 10l/100 km: een keurige 1 op 10. Het LPG-verbruik is zo'n 1 op 8,5. Als ik de benzine had moeten betalen waren de prestaties en het verbruik niet in balans geweest, het is de LPG die 't leuk maakt. Hopelijk blijft de tot nu toe probleemloze gasinstallatie ook in de toekomst mijn vriend.

Ben je benieuwd naar bewegende beelden van mijn 407 Coupé? In deze video vergelijk ik 'm met een nieuwe 508 HYbrid: https://youtu.be/vMtD-poLQ3k?t=391

Wordt vervolgd

Ah nee hè,,.

  • 262.000 km

...gas op! Groningers zullen deze reclame misschien nog wel herkennen. Bij mijn auto was iets soortgelijks aan de hand. Bij lagere temperaturen ging het overschakelen op LPG soms wat moeilijk. Vond ik niet erg interessant, want een paar minuten later zelf overschakelen bood soelaas. Nu niet meer: met 'n beetje geluk werkte het pas na 40 km rijden. Geen pretje met de huidige benzineprijzen.

Afspraak gemaakt bij een LPG-specialist met vermoeden van een slecht LPG-filter. De garage verlaten met een rekening van 1.200 euro. Zes nieuwe injectoren, een verlegd filter, een nieuwe temperatuursensor, een nieuwe massa-aansluiting en een opnieuw ingeregelde gasinstallatie.

Bij het horen van die begroting moest ik even gaan zitten, maar zoals vaker merk je pas hoe slecht de situatie was nadat deze is gecorrigeerd. De auto schakelt onmerkbaar van benzine naar LPG. De motor draait zonder dipjes stationair, lijkt meer vermogen te leveren en stiller te zijn.

Kortom, even slikken en doorgaan met genieten. En met besparen bij elke tankbeurt, natuurlijk. Ondanks deze reparatie aan het LPG-systeem was ik over de afgelopen 40.000 km nog altijd zo'n 2.000 euro goedkoper uit ten opzichte van dezelfde auto op benzine.

Bijna 50,000 kilometer

  • 272.000 km

Plots besefte ik dat de 407 nog net geen 50.000 km bij mij is. Toen ik 'm kocht had ik niet verwacht dat het zo lang zou duren, maar de auto doet 't prima. Sinds de vorige update is er een oliebeurt uitgevoerd en heb ik de remvloeistof laten vervangen.

Helaas gooide, iets daarna, een achterste remklauw roet in het eten door te blijven hangen. Gelukkig ontdekte ik 't op tijd waardoor de remschijf bespaard bleef. Met 'n nieuwe klauw en nieuwe blokken kon ik weer op weg. De schade: iets meer dan 300 euro.

Met de oplopende temperaturen stoort het wel dat de airco niet meer werkt. Het systeem heb ik 1,5 jaar geleden laten vullen. Op dat moment was het leeg, wat eigenlijk onmogelijk is als er geen lekkage is. Toch kon het autobedrijf niets vreemds ontdekken en heb ik een aantal maanden van ijskoude lucht genoten. Dat plezier was helaas van korte duur, inmiddels lijkt het systeem weer leeg. Reparatie van het aircosysteem gaat dus op de lijst voor 'operatie-distributie' die over een paar duizend kilometer plaats moet vinden.

Mooie afsluiter: een restyler heeft naar de auto gekeken. Er zaten een paar nare deuken in, die voor ongeveer 85% zijn teruggeduwd. De 407 staat er nu aanzienlijk beter bij!

Nieuwe APK, toch afscheid

  • 277.500 km

Afgelopen maand heb ik weinig met de 407 gereden - na een koelvloeistoflekkage stond hij een tijdje bij de garage en ikzelf was met de 306 Cabriolet op vakantie.

Na vervanging van twee koelslangen, de andere achterste remklauw en nieuwe handremkabels kreeg de 407 een nieuwe APK: tot 23 september 2023 mag ik weer legaal op pad.

Nu rijdt de 407 weer helemaal goed en is-ie mooier dan ooit, zoals je ook op de nieuwe serie foto's ziet. En soms moet je stoppen op het hoogtepunt, in dit geval na twee jaar genieten. In mijn omgeving komt binnenkort een auto beschikbaar die ik wilde aanschaffen voordat deze 407 mijn pad kruiste. Geen bijzonder ding dit keer, maar wel een voordeliger te rijden auto. Bijkomend voordeel: dan kan ik de 306 weer vaker gebruiken, ook voor woon-werkverkeer.

De verkoopadvertentie is op diverse kanalen te vinden. In de prijs houd ik rekening met de punten die een volgende eigenaar zal moeten of kunnen aanpakken (zoals ook te lezen in deze review) om maximaal van de auto te genieten. Tot de auto verkocht is, dat kan best even duren, rijd ik nog met plezier rond.

Verkocht

  • 281.080 km

Vandaag is de auto overgedragen aan zijn nieuwe eigenaar, die na zes BMW's wel eens toe was aan iets anders. Hij krijgt een aanzienlijk mooiere auto dan toen ik 'm kocht en een auto die hem met het juiste onderhoud nog jaren rijplezier kan bieden. Ik ga de coupé missen, maar de goede herinneringen blijven.

De afgelopen twee jaar heb ik er 57.580 ontzettend fijne kilometers mee gereden tegen een all in-prijs van 26 cent per kilometer. Je kan dus stellen dat deze 407 zijn onbetrouwbare imago niet heeft waargemaakt. Mocht je dus op zoek zijn naar 'n fijne langeafstandscruiser, dan kan ik de 407 Coupé van harte aanbevelen.

4,5
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (17)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens