AutoWeek 3 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Private Lease aanbod
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 3 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Reviews
  • Peugeot
  • 407 SW
5

autoreview

Peugeot 407 SW XS Pack 2.0-16V (2005)

Ger1968
  • Ger19687
  • Review
29 november 2020 om 16:31
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

Uitvoering407 SW XS Pack 2.0-16V
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2020
KM-stand laatst195.169 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aanschaf youngtimer

  • 192.835 km
  • 4 november 2020

Na 27 jaar altijd onbezorgd in een nieuwe auto van zaak te hebben mogen rijden, sinds kort overgestapt naar een youngtimer van 15 jaar oud. Hoe is het zo ver gekomen? Tja, laten we kort zijn: nieuwe auto’s zijn veel te duur geworden, zeker als je zelf moet betalen. Mijn laatste auto was een nieuwe "voordelige" 14% Peugeot 308 SW diesel, als zzp-er nog zelf aangeschaft, maar na 5 jaar, was het over met de pret en valt tie in de 25% bijtelling. Ik was al een jaar vooraf aan het rond zoeken wat de volgende stap ging worden: 1) nieuwe EV auto, 2) blijven doorrijden in de huidige, 3) een nieuwe (diesel)auto of 4) een youngtimer. Een EV stond hoog op mijn verlanglijstje maar de korte actieradius hield mij het nog tegen. Sowieso een nieuwe auto viel toch snel af door de steeds hogere bpm kosten. Het gaat een youngtimer worden op benzine want dieselen gezien de < 20.000km/jaar en milieu-eisen wordt het hem niet meer.
Ik heb al een lange tijd rondgekeken en een BMW 3 of 5 serie stond hoog op mijn lijstje maar ik durfde het toch niet aan ivm kans op een bodemloze geldput. Van een AR 159sw was ik ook erg gecharmeerd maar die zijn nog net geen 15 jaar oud. Maar waarom geen Peugeot 407sw? beetje onder gewaardeerd en niet populair meer heden ten dagen, maar des te interssanter qua aanschafprijs. En ik heb 10 jaar fijne ervaringen gehad met een 307sw en de 308sw, dus waarom niet? Kwam ik onlangs een mooie 407sw tegen in de buurt met alles erop en eraan. De relatief lage kilometerstand, automaat, leren bekleding, navi en trekhaak gaf de doorslag voor de aankoop. In de volgende review lees je meer over mijn eerste rijervaringen.

Je voelt je lekkerder in een Peugeot.

  • 193.855 km
  • 29 november 2020

Na de koop op de terugreis gaf de stuurbekrachtiging een uitval met naar links sturen. Daar direct naar gekeken en bleek te weinig olie in te zitten. Na vullen en ontluchten lijkt het probleem zijn opgelost. En de centrale drukknop van de boordcomputer bleek "vast" te zitten waardoor niet meer bevestigd kon worden. Gelukkig was dit ook op te lossen door het display geheel te demonteren en de knop gangbaar te maken.

De onderhoudshistorie van de laatste jaren was niet bekend, daarom de motorolie direct laten vervangen. De banden waren maar liefst 9 jaar oud en ook direct laten vervangen door Michelin Crossclimate. Bij de bandenwissel bleek een fuseekogel te veel spelling te hebben en deze gelijk maar vervangen. Voorts ook de automaatbak preventief laten flushen en gelijktijdig laten chiptunen, want de combi motor/automaat blijkt niet erguh snel te zijn.

Zaken die ik zelf kon doen heb ik inmiddels uitgevoerd: luchtfilter, interieurfilter (zo wat was die vies), bougies, ruitenwissers, gasveren achterklep, LED dimlichten en Yatour bluetooth-kit voor handsfree bellen. Het uiterlijk wat verbeterd door 3 chroomstrips op de grote zwarte muil, nieuwe vloermatjes, leer gereinigd en nieuwe stuurbekleding aangebracht.

De eerste 1000 kilometers mee gereden en bevalt mij boven mijn verwachtingen. "Je voelt je lekkerder in een Peugeot." slogan maakt het toch weer waar. De grote voorruit en glazendak geven een ruimtelijk gevoel en de automaat maakt het een relaxe auto om mee te rijden. De wegligging en het comfort is formidabel om veel zakelijke kilometers mee te rijden. Echter de lange neus en de trage automaat, das wel even wennen. Ook geen DAB+ meer is het even behelpen.

Nog Niet Zo Gek Nog Niet

  • 195.169 km
  • 26 december 2020

Na 2300 kilometer te hebben gereden is er nog niet zo heel veel te melden over de rijervaringen. Daarom nog even terugblik op mijn vorige auto de 308sw t.o.v. deze 407sw.

De 407sw (introductie 2004) is goed te vergelijken met de 308sw (introductie 2014). De buiten- en interieurafmetingen komen aardig overeen. Het grootste verschil is de 17cm langere neus waar ik nog steeds moet wennen. Waar ook nog gewend aan moet worden is de grotere draaicirkel.

Wat opmerkelijk is de kwalitatief betere multi-link wielophanging achter t.o.v. de 308sw waar beweging in zat en erg slap was afgeveerd. Ook het gekraak in de ophanging heeft de 308 last gehad. Het vol schuimen met pur was de oplossing van Peugeot…

Tegenwoordig is de touchscreen de maatstaaf (met belachelijk grote schermen a la Model 3), maar wat is het een verademing om weer fysieke knoppen te hebben. Vroeger werd deze beoordeeld dat het maar een wirwar aan knoppen waren maar dit gaat veel sneller dan heden te dagen helemaal door een menustructuur te moeten ploeteren om de verwarming een graadje hoger te zetten. Nee geef mij dit maar.

Het brandstofverbruik lijkt tot op heden komt aardig in de buurt met de fabrieksopgave. Met 2300 kilometer te hebben gereden is het stadsverbruik rond 1: 8 en op de snelweg rond de 1: 14 wat een gecombineerd verbruik brengt van een 1:10,9 km/liter volgens boordcomputer, net iets lager dan de opgave van 1: 11,5 km/liter. Zal door de corona-tijd komen waarbij meer stads- dan snelwegkilometers heb gereden. Zal komend jaar verder bijhouden. Over het motorolieverbruik valt nog weinig te zeggen.

Als ik vergelijk met het dieselverbruik van mijn vorige 308sw dan valt op dat de fabrieksopgave van gemiddeld 1:31,3 km/liter !! dan geheel niet overeenkomt met het werkelijk verbruik van gemiddeld 1:20,8km/liter die ik over de 120.000km heb gemeten, waarbij ik echt geprobeerd heb om zuinig mee te rijden.
En dan de Euro-6 emissie norm waar de 308sw aan zou voldoen. Krijg ik 4 jaar later (10-2019) een terugroepactie van Peugeot dat er een fout blijkt te zitten in het software, met een te hoge NOx uitstoot tot gevolg. Denk je dat je al die tijd milieuvriendelijk rijdt, NOT. Deze onthulling mag voor mij betreft ook wel bij de Dieselgate affaire worden toegevoegd. Nee, ik ben wel ff klaar met een nieuwe auto.

Laat ik duidelijk zijn dat ik met heel veel plezier de 308sw heb gereden, was een echte rijdersauto met zijn fijne klein stuurtje (you love it or not), maar als ik het een en ander ga vergelijken dan is de 407sw nog niet zo gek nog niet.

3,3
  • Betrouwbaarheid
    3
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    4
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
 
  • Houd me op de hoogte over de Peugeot 407
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Uitgelicht aanbod

    SW 2.0-16V XR Pack AIRCO/PANORAMADAK

    Peugeot 407 SW 2.0-16V XR Pack AIRCO/PANORAMADAK

    • 2005
    • 178.750 km

    € 1.999

    SW XR 1.8-16V

    Peugeot 407 SW XR 1.8-16V

    • 2005
    • 228.127 km

    € 1.750

    2.0-16V XR Pack

    Peugeot 407 2.0-16V XR Pack

    • 2005
    • 181.629 km

    € 2.450

Meer Peugeot 407 occasions

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Peugeot 407 specificaties
  • Peugeot 407 occasions
  • Peugeot 407 video's
Advies en informatie
  • Peugeot 407 tests
  • Peugeot 407 gebruikersreviews
  • Peugeot 407 index
Peugeot 407 SW 2.0-16V - 2007 - 502.569 km - Klokje Rond

Peugeot 407 SW 2.0-16V - 2007 - 502.569 km - Klokje Rond

Laten we er geen doekjes om winden: de Peugeot 407 scoort op het onderdeel bedrijfszekerheid...

Lees meer
 

Peugeot 407 reviews

  • Review
    Peugeot 407 SW XS Pack 2.0-16V (2005)

    Peugeot 407 SW XS Pack 2.0-16V (2005)

    5
    • 29 november 2020
  • Review
    Peugeot 407 SW XS 2.0 HDiF 16V (2006)

    Peugeot 407 SW XS 2.0 HDiF 16V (2006)

    2
    • 22 mei 2016
  • Review
    Peugeot 407 SW XS Pack 2.0-16V (2006)

    Peugeot 407 SW XS Pack 2.0-16V (2006)

    • 15 november 2014
  • Review
    Peugeot 407 SW XT Pack 2.0 HDiF 16V (2005)

    Peugeot 407 SW XT Pack 2.0 HDiF 16V (2005)

    2
    • 27 mei 2014
  • Review
    Peugeot 407 SW XR 1.6 HDiF 16V (2005)

    Peugeot 407 SW XR 1.6 HDiF 16V (2005)

    • 15 mei 2012
  • Review
    Peugeot 407 SW XS 2.0-16V (2005)

    Peugeot 407 SW XS 2.0-16V (2005)

    • 16 maart 2011
  • Review
    Peugeot 407 SW SR 1.6 HDiF 16V (2007)

    Peugeot 407 SW SR 1.6 HDiF 16V (2007)

    2
    • 30 januari 2011
meer reviews
Klokje rond Peugeot 407 SW

Klokje rond Peugeot 407 SW

2

Hans Bouwmeester behoort tot de 407 SW-pioniers van dit land. In 2004 stapte hij voor het...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Autonieuws
    De Vluchtstrook: de ongekroonde pk-koning van Peugeot

    De Vluchtstrook: de ongekroonde pk-koning...

    40
    • 18 oktober 2020
  • Peugeot 407 SW 2.0-16V - 2007 - 502.569 km - Klokje Rond

    Peugeot 407 SW 2.0-16V - 2007 - 502.569...

    • 28 oktober 2019
  • Review
    Peugeot 407 XT Pack 2.2-16V (2004)

    Peugeot 407 XT Pack 2.2-16V (2004)

    8
    • 3 maart 2019
  • Review
    Peugeot 407 XR Pack 2.2-16V (2004)

    Peugeot 407 XR Pack 2.2-16V (2004)

    • 12 maart 2017
  • Review
    Peugeot 407 SW XS 2.0 HDiF 16V (2006)

    Peugeot 407 SW XS 2.0 HDiF 16V (2006)

    2
    • 22 mei 2016
  • Review
    Peugeot 407 XT Pack 2.0 HDiF 16V (2004)

    Peugeot 407 XT Pack 2.0 HDiF 16V (2004)

    5
    • 3 augustus 2015
  • Review
    Peugeot 407 SW ST 2.0 HDiF (2009)

    Peugeot 407 SW ST 2.0 HDiF (2009)

    • 23 juli 2015
Merk
Merk
  • Review
    Peugeot 107 Urban Move 1.0 (2011)

    Peugeot 107 Urban Move 1.0 (2011)

    2
    • 25 januari 2021
  • Autonieuws
    Peugeot en Alfa Romeo krijgen nieuwe CEO's

    Peugeot en Alfa Romeo krijgen nieuwe CEO's

    24
    • 20 januari 2021
  • Autonieuws
    'Peugeot geeft elk model PSE-performanceversie'

    'Peugeot geeft elk model PSE-performanceversie'

    7
    • 19 januari 2021
  • Review
    Peugeot 308 SW Blue Lease Executive 1.6 BlueHDi 120 (2015)

    Peugeot 308 SW Blue Lease Executive 1.6...

    1
    • 17 januari 2021
  • Autonieuws
    Peugeot maakt prijs 508 PSE bekend

    Peugeot maakt prijs 508 PSE bekend

    64
    • 14 januari 2021
  • Autonieuws
    Peugeot minst geraakt bij forse verkoopdaling PSA

    Peugeot minst geraakt bij forse verkoopdaling...

    7
    • 14 januari 2021
  • PREMIUM
    Nissan Micra vs. Peugeot 208 - Dubbeltest

    Nissan Micra vs. Peugeot 208 - Dubbeltest

    • 12 januari 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • RSS
  • Twitter
  • Youtube

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • AutoWeek Private Lease
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep