en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Uitvoering | 407 SW XS Pack 2.0-16V |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand laatst | 195.169 km |
Na 27 jaar altijd onbezorgd in een nieuwe auto van zaak te hebben mogen rijden, sinds kort overgestapt naar een youngtimer van 15 jaar oud. Hoe is het zo ver gekomen? Tja, laten we kort zijn: nieuwe auto’s zijn veel te duur geworden, zeker als je zelf moet betalen. Mijn laatste auto was een nieuwe "voordelige" 14% Peugeot 308 SW diesel, als zzp-er nog zelf aangeschaft, maar na 5 jaar, was het over met de pret en valt tie in de 25% bijtelling. Ik was al een jaar vooraf aan het rond zoeken wat de volgende stap ging worden: 1) nieuwe EV auto, 2) blijven doorrijden in de huidige, 3) een nieuwe (diesel)auto of 4) een youngtimer. Een EV stond hoog op mijn verlanglijstje maar de korte actieradius hield mij het nog tegen. Sowieso een nieuwe auto viel toch snel af door de steeds hogere bpm kosten. Het gaat een youngtimer worden op benzine want dieselen gezien de < 20.000km/jaar en milieu-eisen wordt het hem niet meer.
Ik heb al een lange tijd rondgekeken en een BMW 3 of 5 serie stond hoog op mijn lijstje maar ik durfde het toch niet aan ivm kans op een bodemloze geldput. Van een AR 159sw was ik ook erg gecharmeerd maar die zijn nog net geen 15 jaar oud. Maar waarom geen Peugeot 407sw? beetje onder gewaardeerd en niet populair meer heden ten dagen, maar des te interssanter qua aanschafprijs. En ik heb 10 jaar fijne ervaringen gehad met een 307sw en de 308sw, dus waarom niet? Kwam ik onlangs een mooie 407sw tegen in de buurt met alles erop en eraan. De relatief lage kilometerstand, automaat, leren bekleding, navi en trekhaak gaf de doorslag voor de aankoop. In de volgende review lees je meer over mijn eerste rijervaringen.
Na de koop op de terugreis gaf de stuurbekrachtiging een uitval met naar links sturen. Daar direct naar gekeken en bleek te weinig olie in te zitten. Na vullen en ontluchten lijkt het probleem zijn opgelost. En de centrale drukknop van de boordcomputer bleek "vast" te zitten waardoor niet meer bevestigd kon worden. Gelukkig was dit ook op te lossen door het display geheel te demonteren en de knop gangbaar te maken.
De onderhoudshistorie van de laatste jaren was niet bekend, daarom de motorolie direct laten vervangen. De banden waren maar liefst 9 jaar oud en ook direct laten vervangen door Michelin Crossclimate. Bij de bandenwissel bleek een fuseekogel te veel spelling te hebben en deze gelijk maar vervangen. Voorts ook de automaatbak preventief laten flushen en gelijktijdig laten chiptunen, want de combi motor/automaat blijkt niet erguh snel te zijn.
Zaken die ik zelf kon doen heb ik inmiddels uitgevoerd: luchtfilter, interieurfilter (zo wat was die vies), bougies, ruitenwissers, gasveren achterklep, LED dimlichten en Yatour bluetooth-kit voor handsfree bellen. Het uiterlijk wat verbeterd door 3 chroomstrips op de grote zwarte muil, nieuwe vloermatjes, leer gereinigd en nieuwe stuurbekleding aangebracht.
De eerste 1000 kilometers mee gereden en bevalt mij boven mijn verwachtingen. "Je voelt je lekkerder in een Peugeot." slogan maakt het toch weer waar. De grote voorruit en glazendak geven een ruimtelijk gevoel en de automaat maakt het een relaxe auto om mee te rijden. De wegligging en het comfort is formidabel om veel zakelijke kilometers mee te rijden. Echter de lange neus en de trage automaat, das wel even wennen. Ook geen DAB+ meer is het even behelpen.
Na 2300 kilometer te hebben gereden is er nog niet zo heel veel te melden over de rijervaringen. Daarom nog even terugblik op mijn vorige auto de 308sw t.o.v. deze 407sw.
De 407sw (introductie 2004) is goed te vergelijken met de 308sw (introductie 2014). De buiten- en interieurafmetingen komen aardig overeen. Het grootste verschil is de 17cm langere neus waar ik nog steeds moet wennen. Waar ook nog gewend aan moet worden is de grotere draaicirkel.
Wat opmerkelijk is de kwalitatief betere multi-link wielophanging achter t.o.v. de 308sw waar beweging in zat en erg slap was afgeveerd. Ook het gekraak in de ophanging heeft de 308 last gehad. Het vol schuimen met pur was de oplossing van Peugeot…
Tegenwoordig is de touchscreen de maatstaaf (met belachelijk grote schermen a la Model 3), maar wat is het een verademing om weer fysieke knoppen te hebben. Vroeger werd deze beoordeeld dat het maar een wirwar aan knoppen waren maar dit gaat veel sneller dan heden te dagen helemaal door een menustructuur te moeten ploeteren om de verwarming een graadje hoger te zetten. Nee geef mij dit maar.
Het brandstofverbruik lijkt tot op heden komt aardig in de buurt met de fabrieksopgave. Met 2300 kilometer te hebben gereden is het stadsverbruik rond 1: 8 en op de snelweg rond de 1: 14 wat een gecombineerd verbruik brengt van een 1:10,9 km/liter volgens boordcomputer, net iets lager dan de opgave van 1: 11,5 km/liter. Zal door de corona-tijd komen waarbij meer stads- dan snelwegkilometers heb gereden. Zal komend jaar verder bijhouden. Over het motorolieverbruik valt nog weinig te zeggen.
Als ik vergelijk met het dieselverbruik van mijn vorige 308sw dan valt op dat de fabrieksopgave van gemiddeld 1:31,3 km/liter !! dan geheel niet overeenkomt met het werkelijk verbruik van gemiddeld 1:20,8km/liter die ik over de 120.000km heb gemeten, waarbij ik echt geprobeerd heb om zuinig mee te rijden.
En dan de Euro-6 emissie norm waar de 308sw aan zou voldoen. Krijg ik 4 jaar later (10-2019) een terugroepactie van Peugeot dat er een fout blijkt te zitten in het software, met een te hoge NOx uitstoot tot gevolg. Denk je dat je al die tijd milieuvriendelijk rijdt, NOT. Deze onthulling mag voor mij betreft ook wel bij de Dieselgate affaire worden toegevoegd. Nee, ik ben wel ff klaar met een nieuwe auto.
Laat ik duidelijk zijn dat ik met heel veel plezier de 308sw heb gereden, was een echte rijdersauto met zijn fijne klein stuurtje (you love it or not), maar als ik het een en ander ga vergelijken dan is de 407sw nog niet zo gek nog niet.
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.