Peugeot 406 SV 2.0 HDI 110pk (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 406 SV 2.0 HDI 110pk |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 99.000 km |
KM-stand laatst | 117.000 km |
Degelijkheid troef
- 117.000 km
Update: zie helemaal onderaan op datum van 20/02/2012.
Op 21 juni 2008 kreeg ik eindelijk mijn occasie Peugeot 406. Dit was de auto van mijn vrouw haar grootvader en had aldus geen overdreven kilometerstand en was steeds goed onderhouden geweest bij de dealer.
Wat mij direct opviel bij deze wagen, was dat alles goed in elkaar zat, de bedieningsorganen waren in orde, alle lichtjes en prullaria binnenin werkten naar behoren en dat allemaal zonder te morren. Het dikke, met leder beklede stuur voelt heel goed aan in de hand en geeft je een goed en veilig gevoel als je met de wagen rijdt. De auto is voorzien van het "confort" pack. Dit houdt in: automatische klimaatregeling, zelfdimmende binnenspiegel, regensensor, stuurbediening voor de audio, boordcomputer, elektrisch kantelbare en in hoogte verstelbare bestuurders- en passagierszetel, airbags overal, elektrisch schuifdak, ... en daar bovenop nog een afneembare trekhaak en beige lederen interieur.
Tot hiertoe heb ik altijd met een indirect ingespoten al dan niet geblazen diesel gereden, waarvan de laatste, de 2.1TD van de Xantia mij bijzonder goed beviel wegens zijn langeslagmotor en het daarbijbehorende rustige verloop. De nieuwe generatie commonraildiesels, en bij de Peugeot dan de HDi loopt sneller en vind ikzelf minder aangenaam klinken qua timbre, maar hij is wel veel minder lawaaierig en minder dorstig. Hij neemt genoegen met 6L/100km oftewel 1 op 16.6. De bakverhoudingen liggen nog beter dan bij de TD waardoor je in vijfde 2500 toeren hebt bij 120km/u, 2700 bij 130 en 2900 bij 140. De auto blijft mooi stil tot op die snelheden. Het enige wat je dan begint te horen is het windgeruis en eventueel de rolgeluiden op slecht wegdek. De auto biedt vooraan veel plaats en heeft opbergruimte genoeg (in de deuren, tussen de voorzetels en een vrij groot handschoenkastje. Dat laatste was bij de Xantia wel anders). achterin is het wat krapper als de bestuurder meer dan 1.85m lang is, maar de vorm van de zetels biedt goede steun aan de rug. Daarover geen klachten.
De auto ligt als een blok op de weg, maar veert, naar mijn gevoel, iets te stug op oneffenheden. De Xantia was hierop toch wel superieur. Het algemene comfort van de ophanging is wel aan de zachtere kant, ivg met Duitse wagens.
De wagen gooit ongeveer 1450kg in de schaal, en is met zijn 2.0L HDi met maximaal 110 paarden bij 4000 toeren en 250 Newtonmeters op 1750 toeren net iets te onderbemeten, zeker als je in 5e versnelling op 120km/u snel wat wil acceleren. Hier was de 2.1TD onovertroffen in, daar zat veel meer pit in. Voor normaal rijden is deze motor dan weer meer dan voldoende. Hij blijft fit genoeg tot in 4e versnelling, daarna is de fut er een beetje uit.
Daarnaast is de richtingaanwijzer - het klassieke onderdeel dat regelmatig kapot gaat bij deze wagens - ook aan vervanging toe, want hij slaat altijd door naar links. Ook de automatisch dimmende binnenspiegel werkt niet meer naar behoren, want 's nachts is er geen verschil met de schemering of overdag. Nu, dit zijn kleinigheden die niet beletten om te rijden, en ze zullen dan ook eens bij een volgende beurt onderhanden genomen worden.
Voor de rest moet ik ook ongeveer 500ml olie toevoegen na 10.000km. Dat vind ik een minpuntje. De 2.1TD had daar geen nood aan. Een groot pluspunt is dan weer dat de airco geen voelbaar verlies van kracht met zich meebrengt als je deze aanschakelt.
Voorts vind ik de motor zeer goed voor het trekken van een zware aanhangwagen. Laatst nog naar Aken gereden om meubels op te halen. In totaal meer dan 700kg, met 4 volwassenen in de auto en de koffer vol, en toch met 120km/u de berg op richting Nederland. Wonderbaarlijk met "slechts" 110pk. Toen zag ik aan de olietemperatuurmeter dat de motor serieus moest zwoegen want hij ging richting rood, maar bleef hangen op 130°, dus het was nog in de aanvaardbare zone. Een dikke pluim voor de HDi-ingenieurs!
Al bij al vind ik de Peugeot een goede wagen prijs/kwaliteit. Het is een wagen die nooit moppert, geen elektrische storingen geeft (itt wat men altijd beweert over Franse wagens), ook bij strenge vrieskou (zoals deze winter) bij -20° zonder boe of ba startte op maandagmorgen. Dit is veruit de beste wagen die ik tot nu toe gereden heb, maar mis nog steeds het hydropneumatische comfort van de Citroën. Ik denk dat de volgende een nieuwe generatie hydractieve C5 zal worden.
Update 20/02/2012:
Vermits ons gezin uitbreidde, en we met 2 Peugeots 406 sedan reden, werd het tijd om een monovolumewagen te zoeken en de 406 uit deze review van de hand te doen.
Vandaag was de dag aangebroken. Onze nieuwe wagen, een Citroën Jumpy "Grey" met de 2.0HDI 125pk stond ons op te wachten in de Citroëngarage. Mijn goede oude 406, die ondertussen toch al heel wat kosten met zich had meegebracht (nieuwe koppakking, nieuwe distributieriem, waterpomp, kleppendeksel, reiniging klepstoters, nieuwe krukaspoelie) op 1 jaar tijd, en er zich weer een reeks kosten zaten aan te dienen, hebben we besloten om hem aan een andere eigenaar te bezorgen, een opkoper die samenwerkte met de Citroëngarage. Met 162.000km en wat kosten ertegenaan te gooien (nieuwe banden, remschijven en blokken, rubbers achteras vervangen, eventueel nieuwe batterij), moet de nieuwe eigenaar er nog zeker hetzelfde aantal kilometers tegenaan kunnen gooien, zonder noemenswaardige motorische problemen. Men kan zeggen wat men wil, maar ondanks futiliteiten die niet altijd werkten naar behoren, krijgt deze 406 een 10/10 voor betrouwbaarheid. Nooit, maar dan ook nooit heeft deze wagen me in de steek gelaten, ook niet met de barre vrieskou van de voorbije winters. De motor is een juweeltje, een staaltje degelijke techniek uit de jaren 90 (de Fransen waren hun tijd ver vooruit, als je ziet hoe stil deze motor werkt, en dat voor een ontwerp van meer dan 12 jaar oud, daar kunnen veel moderne CR diesels nog niet aan tippen): niet altijd even snel in acceleratie in de lange 5e versnelling, maar altijd paraat als het moet, en zuinig. Een gemiddeld verbruik over de hele periode dat ik hem had, was ongeveer 6.2/100 (1 op 16.2). Kosten krijgt hij een puntje minder, omdat er zware kosten aan zijn geweest (onverwacht een nieuwe koppakking (een typisch probleem voor de 2.0 HDI 110pk van 2001), nieuwe krukaspoelie, pinkerhendel sloeg door, automatisch dimmende binnenspiegel werkte 's nachts niet, radio-cd werkte praktisch niet, en nog dingen die niet naar behoren functioneerden).
Deed toch wat raar toen ik hem gisteren achterliet bij de garage en we met de nieuwe wegreden. Had niet gedacht dat het afscheid van zo'n materieel voorwerp zo'n impact kon hebben op je gemoedstoestand. In ieder geval, ik kijk met plezier terug op die 4 jaar dat ik met deze 406 heb gereden, ondanks de onverwachte kosten. Het belangrijkste voor mij is dat hij mij nooit aan de kant heeft laten staan, en altijd door de technische controle geraakt is zonder problemen. Daar kan menig Duitser nog een puntje aan zuigen. Ook de lijnen en de mooie velgen maakten van deze 406 een bijzondere verschijning. Wat een geluk dat we de andere 406 1.8 16v op LPI hebben. Kan ik nog blijven genieten van het mooie lijnenspel dat tijdloos blijft. Ik blijf de 406 één van de mooiste Peugeots aller tijden vinden. Hoewel deze 406 al 12 jaar oud is en al 152000km op de teller heeft, geeft hij geen krimp, rammelt er niets, voelt alles nog solide aan en, in tegenstelling tot de andere 406, werkt ALLES zoals het moet. Vermits hij nog heel zuinig is in het gebruik (0.62/l LPG met een gemiddeld verbruik van 10L/100km), de wegenbelasting slechts 420 euro per jaar bedraagt, we een goede onderhoudshistoriek hebben en we dus weten welk vlees we in de kuip hebben, besluiten we om deze gewoon op te rijden. We krijgen er toch niets voor als we hem verkopen, en vermits hij zo fijn rijdt, zou het zonde zijn om hem weg te doen.
Ik hoop dat we evenveel geluk gaan hebben met onze Jumpy. Een prachtig personenbusje (8 zitplaatsen) met de 2.0HDI 125pk.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.