Peugeot 406 SR 1.8-16V (2000)

autoreview

Peugeot 406
Peugeot 406Peugeot 406Peugeot 406Peugeot 406Peugeot 406Peugeot 406Peugeot 406Peugeot 406 - interieur

Signalement

Uitvoering406 SR 1.8-16V
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf87.000 km
KM-stand laatst87.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

$ 147 per vat ruwe olie en toch een benzinewagen k

  • 87.000 km

Na een eerste tijdelijke ervaring met een Opel Astra van de 1e generatie, met een 1.4 8v motortje dat slechts 60pk genereerde, besloten we om een "echte" gezinswagen aan te schaffen. Vermits mijn partner geen dieselwagen wilde (hoewel in België het toen vele malen goedkoper zou uitkomen om een diesel te rijden ipv een benzine owv gelijke wegenbelasting, ongeacht de motorbrandstof), besloten we een benzinewagen te kopen en deze te laten uitrusten met een nieuwste generatie LPI-installatie. Na wat surfen op verschillende autoverkoopsites, viel ons oog op een 8 jaar oude 406 met slechts 87000km, aantoonbaar, en met de 1.8 16v benzinemotor. Even naar de dealer gebeld om te weten of het de oudere generatie 16v was of de nieuwere. De reden daarvoor was dat de oudere versie met 1761cc 81KW produceerde, en de nieuwere met 1749cc 86KW produceerde, waardoor het wel een stuk scheelde op de inschrijvingsbelasting. Nu, achteraf gebleken, was het misschien beter geweest als we de nieuwere versie gekocht hadden omdat deze motor een veel beschaafdere loopcultuur heeft (zeker bij een koude start, dan heeft dit oudere type last van een zagerige klank, die wel verdwijnt als de motor op temperatuur begint te komen) en owv 1 luttele cc in 1 trap lagere fiscale categorie kwam te vallen (van 1550 tot 1750cc zit je in België in klasse 9 = € 242/jaar, ipv 1761cc (1750-1949cc) = klasse 10 = € 292/jaar) hetgeen zich op jaarbasis al gauw 50 euro scheelde aan wegenbelasting. Maar goed, afspraak gemaakt met de dealer, een testrit gehouden, en direct werden we stil van het soepele rijgedrag van deze auto. Een uiterst comfortabele ophanging zonder deinerig te worden, een soepele motor die niet al te veel toeren draaide op de snelweg, airco, elektrische ruiten vooraan, radio-cd met bediening aan het stuur, elektrische klimaatregeling, met alle toeters en bellen. Het fluwelen interieur met uiterst comfortabele zetels zag er zeer verzorgd uit alsook de rest van de bedieningsapparaten, knopjes e.d. De vorige eigenaar heeft zorg gedragen voor zijn voiture, en ook was de onderhoudshistoriek volledig ingevuld. Bij aankoop onderhandeld over de prijs, nieuwe distributieriem en waterpomp, bougies en -kabels laten uitvoeren, en enkele dagen later, konden we de wagen ophalen.
Al gauw bleek dat de LPI-installatie snel moest uitgevoerd worden, want anders zouden we een gat in onze geldbeugel slaan. Euro 95 stond toen op 1.65/ liter, en een gemiddeld verbruik van 1 op 10 was bijna financiële zelfmoord. Gelukkig konden we binnen de twee weken de auto binnen brengen, en een dag later, kon hij opgehaald worden. Wat een verademing. Met een LPG-prijs van ± € 0.30/liter op dat moment, konden we voor nog geen 15 euro 400km rijden! Zelfs de andere zuinige 406 2.0HDI was duurder om mee te rijden dan deze. Het eerste jaar hebben we zonder enig mankement gereden.

Het jaar nadien, ergens juni 2009, hebben we de uitlaat op een paar plaatsen laten lassen en de voorste remblokken met schijven vervangen. Voor de rest, starten en rijden maar.

In juli 2010, merkte ik dat de motor geen olie meer bevatte. Ineens 5 liter erin gekapt. Blijkbaar vraagt deze motor toch olie om de 10.000km. Een beetje vreemd, maar goed, geen problemen gehad. Ook dat jaar met vlag en wimpel door de keuring.

Juni 2011: keuring maakte opmerking over staat banden en uitlaat.
Dan maar in juli 2011 nieuwe banden laten steken, 4 Michelins en uitlijnen. Ongeveer 420 euro. In september 2011 een nieuwe batterij van 70A voor 77 euro, een nieuwe uitlaat voor 200 euro geïnstalleerd, en nieuwe remblokken voor (nog geen 60 euro). Ook de handremkabel afgesteld (15 euro) en de LPI-installatie laten nakijken (filters, dichtingen, ...) en de computerinstellingen laten fijntunen (25 euro).
Deze winter geen problemen gehad en zelfs met de vrieskou van februari, elke morgen starten als een zonnetje, en in vergelijking met de diesel, heel rap warm binnen. Benzinemotoren hebben toch ook wel voordelen.

Deze wagen heeft ons nooit in de steek gelaten, heeft geen prullen die kapot gaan, heeft geen rammels, veert aangenaam, is niet stoterig, enkel de verhoudingen van de versnellingen zijn niet optimaal. De lange 4 en 5 zijn minder interessant, maar daar hebben we mee leren leven.

Deze auto is een van de beste die we ooit gehad hebben, en kan ik zeker aanraden aan mensen die een zuinige, betrouwbare wagen zoeken, die heel goedkoop in onderhoud is, en toch veel comfort en rust uitstraalt en geeft.

Vermits er dezer dagen bijna geen wagens meer gemaakt worden die het zweverige comfort met stalen veren en schokdempers kunnen evenaren in deze prijscategorie, zijn we van plan om deze wagen op te rijden, temeer omdat je er niets voor krijgt als je hem weg doet.

Hulde aan Peugeot! Zoals ik ergens al gelezen heb, de 406 is de leeuw van de eeuw".

Update 07/06/2012:
Vandaag naar de autokeuring geweest. Met vlag en wimpel geslaagd. Niet slecht voor een Franse wagen van 12 jaar oud.

Wat we wel in de gaten moeten houden, is de koelvloeistoftemperatuur. Bij een beetje filerijden (stilstaan met draaiende motor), loopt de temperatuur geregeld heel hoog op (tot net aan het rode gebied). We hebben dit probleem al gemeld, maar men vindt niets. De ventilatoren werken nog, de koppakking is nog in orde (geen druk op de leidingen), thermostaat werkt nog, en tóch loopt de t° op tot gevaarlijke hoogtes. Echter, bij normaal rijden, als de wagen in beweging is, loopt hij nooit warm.
Heel bizar. Als iemand een hint heeft, hoor ik het graag.

4,8
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens