Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Peugeot
  • 406

Peugeot 406 ST 2.0 HDI 110pk (2000)

autoreview

9
Peugeot 406 ST 2.0 HDI 110pk (2000)
Peugeot 406 ST 2.0 HDI 110pk (2000)Peugeot 406 ST 2.0 HDI 110pk (2000)Peugeot 406 ST 2.0 HDI 110pk (2000)Peugeot 406 ST 2.0 HDI 110pk (2000)Peugeot 406 ST 2.0 HDI 110pk (2000)Peugeot 406 ST 2.0 HDI 110pk (2000)Peugeot 406 ST 2.0 HDI 110pk (2000)Peugeot 406 ST 2.0 HDI 110pk (2000)
Anoniem
  • Gebruikersreview
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

Uitvoering406 ST 2.0 HDI 110pk
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2004
KM-stand bij aanschaf172.796 km
KM-stand laatst400.600 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

400.000 km

  • 400.600 km
  • 6 november 2010

Eigenlijk kwam ik voor een Citroen Xantia in 2004, bij garage Dombosch in Raamsdonkveer. Zij waren gespecialiseerd in ex-lease auto's van Franse komaf (Citroen, Peugeot en Renault dus) en hadden altijd enkele tientallen 3 of 4 jaar oude auto's op voorraad, allen met ruim 100k op de teller. Op aanraden van de verkoper probeerden we ook een 406. Eigenlijk was het geen liefde op het eerste gezicht, maar hij bleek veel degelijker aan te voelen dan de Citroen en uiteindelijk gingen we - een paar dagen later - met 406 naar huis.

Ik heb er geen spijt van gehad: bijna 230.000 km verder heb ik overwegend positieve gevoelens over deze 'voiture'. De 406 is een zeer comfortabele reiswagen waarmee je met plezier lange tochten maakt. De Hdi motor is echt van buitengewone klasse: stil, soepel, enorm zuinig en onverwoestbaar. Terwijl uit tests en reviews steevast blijkt dat de fabriekscijfers nimmer gehaald worden, is mijn gemiddelde verbruik 12% minder dan wat Peugeot opgeeft: over de afgelopen 6 jaar kom ik op 5,0 l/ 100 km, waar de fabrikant 5,6 opgeeft. En dan houd ik zeker wel van doorrijden.

De stoelen zijn goed. Sommige recensies melden dat ze aan de korte kant zouden zijn, maar met mijn 1.83 m heb ik daar geen enkele last van. Ook achterin zit je prima, heb ik een heel enkele keer mogen ervaren. Opvallend zijn verder de forse bagageruimte en een werkelijk enorme tankinhoud: 70 liter volgens de specs, maar ik heb er een keer zelfs 73 in kwijt gekund. Het record staat op 1560 km op een tank, maar je moet het wel heel bont maken om onder de 1300 km te blijven met een volle tank.

Minpunten? Eigenlijk maar weinig. Franse auto's hadden een enorme reputatie qua roestvorming, mijn Renault 14 was na 7 jaar helemaal op, om maar te zwijgen over mijn eerste auto, een Simca 1000. De 406 echter heeft na een dikke 10 jaar nul komma niks roest. Met leedvermaak heb ik reviews gelezen over roestproblemen bij het 'premiummerk' Mercedes.

Een zwakke plek is naar mijn ervaring wel de airco. De afgelopen zes jaar heb ik hier 3, vaak zeer prijzige reparaties aan laten verrichten en nu lekt hij opnieuw. Verder zijn er wat problemen met het elektriek van de ramen. Al met al is de Peugeot qua kosten echter niet duur geweest: 0,048 cent per kilometer gemiddeld voor onderhoud en reparaties, inclusief de dure airco reparaties: ik vind het meevallen.

In de 6,5 jaar en bijna 230.000 kilometer dat ik ermee rijd, heeft de 406 me slechts een keer in de steek gelaten. De motor sloeg af en deed niets meer. Ik dacht aan de elektronica, maar de Wegenwacht constateerde een kapotte brandstofopvoerpomp.

Ik denk soms aan vervanging, de BPM-vrije Fiat Punto diesel is erg aantrekkelijk, maar weet nu al dat ik met pijn in mijn hart afscheid zal nemen van de 406.

4,3
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
  • Rijd je zelf met een Peugeot 406? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Peugeot 406
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Uitgelicht aanbod

    Peugeot 406 Break 1.8-16V SRX Uit Voorraad Leverbaar. APK 04/2023. VASTE PRIJS. Distributieriem 2021 vervangen.

    Peugeot 406 Break 1.8-16V SRX Uit Voorraad Leverbaar. APK 04/2023. VASTE PRIJS. Distributieriem 2021 vervangen.

    • 2002
    • 511.592 km

    € 2.000

    Peugeot 406 Coupé 2.0-16V Pack Automaat * Perfecte auto

    Peugeot 406 Coupé 2.0-16V Pack Automaat * Perfecte auto

    • 2002
    • 295.124 km

    € 1.499

    Peugeot 406 2.0 16V ST AUT ST . NIEUWE DISTR. APK

    Peugeot 406 2.0 16V ST AUT ST . NIEUWE DISTR. APK

    • 1999
    • 148.786 km

    € 4.250

Meer Peugeot 406 occasions

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Peugeot 406 specificaties
  • Peugeot 406 occasions
  • Peugeot 406 video's
Advies en informatie
  • Peugeot 406 tests
  • Peugeot 406 gebruikersreviews
  • Peugeot 406 index
PREMIUM
Citroën Xantia vs. Peugeot 406 - Occasiondubbeltest

Citroën Xantia vs. Peugeot 406 - Occasiondubbeltest

Tussen de hordes handelsreizigers die pakweg twee decennia geleden met hun dieselende zakenauto’s...

Lees meer
 

Peugeot 406 reviews

  • Gebruikersreview
    Peugeot 406 GT 2.0 HDI 110pk (2001)

    Peugeot 406 GT 2.0 HDI 110pk (2001)

    14
    • 25 juli 2021
  • Gebruikersreview
    Peugeot 406 SRX 2.0 HDI 110pk (2002)

    Peugeot 406 SRX 2.0 HDI 110pk (2002)

    • 20 september 2016
  • Gebruikersreview
    Peugeot 406 SV 2.0-16V (2000)

    Peugeot 406 SV 2.0-16V (2000)

    5
    • 18 juni 2012
  • Gebruikersreview
    Peugeot 406 SR 1.8-16V (2000)

    Peugeot 406 SR 1.8-16V (2000)

    4
    • 20 maart 2012
  • Gebruikersreview
    Peugeot 406 ST 2.0 HDI 90pk (2000)

    Peugeot 406 ST 2.0 HDI 90pk (2000)

    2
    • 9 december 2010
  • Gebruikersreview
    Peugeot 406 ST 2.0 HDI 110pk (2000)

    Peugeot 406 ST 2.0 HDI 110pk (2000)

    9
    • 6 november 2010
  • Gebruikersreview
    Peugeot 406 ST 2.0 HDI 110pk (1999)

    Peugeot 406 ST 2.0 HDI 110pk (1999)

    13
    • 1 september 2010
meer reviews
Peugeot RCZ 1.6 THP - Op de Rollenbank

Peugeot RCZ 1.6 THP - Op de Rollenbank

60

We moeten uitkijken dat het geen standaardriedeltje wordt. Maar pas op voor de THP-motor in...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Gebruikersreview
    Peugeot 406 Break ST 2.0 HDI 90pk (2000)

    Peugeot 406 Break ST 2.0 HDI 90pk (2000)

    1
    • 29 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Peugeot 406 (2002)

    Peugeot 406 (2002)

    3
    • 25 april 2022
  • Gebruikersreview
    Peugeot 406 GT 2.0 HDI 110pk (2001)

    Peugeot 406 GT 2.0 HDI 110pk (2001)

    14
    • 25 juli 2021
  • Achtergrond
    De pretentieloze middenklassers van 20 jaar geleden

    De pretentieloze middenklassers van 20...

    68
    • 28 juni 2021
  • PREMIUM
    Citroën Xantia vs. Peugeot 406 - Occasiondubbeltest

    Citroën Xantia vs. Peugeot 406 - Occasiondubbeltest

    • 9 maart 2021
  • Peugeot 406 Break 1.8-16V – 2001  – 784.321 km - Klokje Rond

    Peugeot 406 Break 1.8-16V – 2001  – 784.321...

    • 9 maart 2020
  • Gebruikersreview
    Peugeot 406 Coupé 3.0-24V V6 Pack (1998)

    Peugeot 406 Coupé 3.0-24V V6 Pack (1998)

    4
    • 14 november 2019
Merk
Merk
  • Achtergrond
    Peugeot 408 designreview: 'Trouw aan merk-dna met eigen twist aan trendy vorm'

    Peugeot 408 designreview: 'Trouw aan merk-dna...

    49
    • 3 juli 2022
  • Gebruikersreview
    Peugeot 5008 GT-line 1.2 PureTech 130 (2017)

    Peugeot 5008 GT-line 1.2 PureTech 130 (2017)

    2
    • 1 juli 2022
  • Nieuws
    Stellantis legt werk in drie fabrieken stil wegens chiptekort

    Stellantis legt werk in drie fabrieken...

    63
    • 24 juni 2022
  • Nieuws
    Peugeot 408 is nieuwe 'fastback' met 308-techniek

    Peugeot 408 is nieuwe 'fastback' met 308-techniek

    296
    • 22 juni 2022
  • Peugeot 408 - Eerste kennismaking

    Peugeot 408 - Eerste kennismaking

    71
    • 22 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Peugeot e-208 Active EV 50kWh 136 (2022)

    Peugeot e-208 Active EV 50kWh 136 (2022)

    1
    • 21 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Peugeot 2008 Active 1.2 Puretech 82 (2017)

    Peugeot 2008 Active 1.2 Puretech 82 (2017)

    • 19 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden