Peugeot 406 SV 2.0-16V (1996)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 406 SV 2.0-16V |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1996 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 153.000 km |
KM-stand laatst | 158.500 km |
weer een betrouwbare 406
- 156.600 km
Dit is mijn derde 406.
Ik kan voor de andere twee wel een aparte review schrijven, maar neem het liever in een keer mee.
In 2009 kocht ik mijn eerste 406, de NX-SG-12, een SV met 126300 km op de klok. Al langere tijd mijn droomauto, maar nu ook betaalbaar. Destijds gekocht voor 2500 euro, en mee gereden tot februari 2022.
Bij aanschaf was mij al duidelijk dat de auto eens een frontale aanrijding heeft gehad, waarschijnlijk met een fietser, aangezien de koplampen er te nieuw uitzagen en er een deuk in de A-stijl zat.
Ik heb er probleemloos mee gereden totdat in 2012 plotseling de distributieriem knapte. De oorzaak is waarschijnlijk de krukaspoelie die een rubberen demper heeft, en doorgaans niet vervangen wordt bij een nieuwe distributieset. Ik vervang die poelie sinds dat moment met een nieuwe distributieset.
Ik heb in de 12/5 jaar dat ik die auto had wel drie maal te maken gehad met een gebroken veer in een van de voorste schokdempers, dat is vreemd, en eigenlijk ook het enige onbetrouwbare aan die 406.
Met een krappe beurs heeft die auto wel elk jaar zijn APK gehad, maar niet meer dan dat. Dat wreekt zich op een gegeven moment met rammelen en kraken in het onderstel. Later bleek ook het dak te gaan roesten rechts boven de voorruit, dus waarschijnlijk is er ook een nieuwe vooruit ingekomen destijds.
Het was mijn werkpaard, en geleidelijk aan is de auto wat aftands geworden, maar toch met de bedoeling deze te restaureren/opknappen.
In 2020 heb ik, inmiddels financieel wat ruimer bij kas, de NH-LN-88 gekocht als tweede auto. Een SV zonder airco, maar met dakraam af fabriek, hetgeen bijzonder is.
Met een kilometerstand van 237000 vergelijkbaar met de auto die ik al had, maar technisch stukken beter.
Gekocht voor 800 euro en er direct 850 euro bijbetaald voor een nieuwe distributieset.
Aanvankelijk dus als tweede auto, maar ik raakte al gauw gecharmeerd van de eenvoud van deze SV.
Waarom airco terwijl arko ook prima functioneert?
Het dakraam functioneert niet meer, evenals de spiegelbediening, maar het is een fijne auto.
Ik heb er verder geen noemenswaardig onderhoud aan gehad. De auto heeft nu 246100 km.
Met de gedachte dat ik in 2009 nog 2500euro betaalde voor een 406 SV, en in 2020 nog maar 800 euro, ging ik er van uit dat er alleen nog maar coupe's van enige waarde waren. Uit nieuwsgierigheid heb ik eens op Gaspedaal gekeken wat er te koop was, en toen kwam ik de PP-DH-90 tegen.
Een SV, dit keer blauw, want de anderen zijn groen, met vergelijkbare opties als mijn NX-SG-12, en zelfs met passagiersairbag! Dat kende ik ( als ervaren 406 rijder ) niet. Het ziet er ook uit alsof iemand achteraf met een decoupeerzaag zo iets mogelijk heeft gemaakt.
Toch is het origineel. Had om mij niet gehoeven, maar is nu wel een extra meerwaarde qua luxe.
De vraagprijs was 2450 euro, en aangezien ik geen plek heb voor drie auto's heb ik met pijn in het hart mijn NX-SG-12 ingeruild voor 450 euro, en netto 2000 bijgelegd.
Alles overwegende kwam ik tot de conclusie dat het restaureren van de NX-SG-12 niet opwoog tegen de forse aanschafprijs van de PP-DH-90, die met slechts 153000 km in prima staat was. Oke, de PP-DH-90 is lui, en moet nog ingereden worden....en behalve het vervangen van de aircopomp heb ik er nog geen kosten aan.
De NX-SG-12 is kort na het inruilen op de sloop beland, met 267600 km, helaas. Hopelijk is het nog een goede donor voor andere 406 liefhebbers.
Nu ik voor mijn huidige twee auto's wel eens een onderdeel nodig heb zoals een spiegel, pookknop, of raamschakelaar, schrik ik van de prijzen....dan had ik net zo goed mijn NX-SG-12 kunnen gebruiken als donor.
Maar goed,
de NH-LN-88 is dus nu mijn dagelijkse auto.
Geen werkpaard meer zoals de NX-SG-12 was, maar jaarlijks komen er toch wel 5000 kilometers bij.
Dat zie ik de komende 10 jaar wel goed komen...wellicht een keer de koppeling vervangen.
De PP-DH-90 heeft nu 156800 km, en daar komt jaarlijks zo'n 1000 km bij.
In de winter mooi in de stalling.
Nog even de APK afwachten of het een blijvertje wordt, maar de 406 kennende maak ik mij daar geen zorgen over.
Ik ben benieuwd hoeveel 406'en phase 1 in SV uitvoering er nog zijn. Al met al denk ik dat ik een van de weinigen ben met zo'n exemplaar.
Ik merk ook dat de prijzen stijgen en dit toch een klassieker kan worden, hetgeen Peugeot helaas niet vaak ten deel is gevallen.
Mocht er nog een SVE ( 3.0 liter V6 sedan met lederen bekleding etc. ) zijn op origineel NL kenteken, dan wil ik dat graag weten.
Niet om de aanschaf, maar om te peilen hoe zeldzaam een SV, danwel SVE is.
Ruim een jaar verder
- 158.500 km
Inmiddels ruim een jaar verder waarbij de NH-LN-88 moeiteloos door de APK is gekomen. De kilometerstand is nu 254150 km.
De auto gebruikt al wat olie sinds ik hem heb, maar bij de laatste APK had men het over lekkage. Nog steeds geen liter per jaar zoals bij de huidige generatie grasmaaiermotoren, maar toch een punt van aandacht.
De PP-DH-90 heeft de laatste APK ruim de aandacht gekregen, waarbij hij een paar nieuwe Michelin sloffen heeft gekregen. Alles keurig uitgevoerd door de firma Schuurhuis te Ommen, waarbij men met het uitlijnen het plaklood keurig aan de binnenzijde van de velg heeft gemonteerd.
Afgelopen zomer een paar uitstapjes gemaakt om hem eens lekker warm te rijden, alles zonder problemen.
Nu staat hij weer lekker in de stalling, en straks in maart zien we wel wat de APK brengt. De teller staat nu op een bescheiden 158500 km.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.