Peugeot 406 Familiale ST 2.0 HDI 90pk (2000)

autoreview

Peugeot 406 Familiale ST 2.0 HDI 90pk (2000)

Signalement

Uitvoering406 Familiale ST 2.0 HDI 90pk
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2004
KM-stand bij aanschaf120.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Na onze betrouwbare Honda was onze nieuwe familiewagen een economische keuze. hij moest ruim zijn, diesel (vanwege het woon-werk verkeer), een station wagen, en niet bar veel geld kosten. Je komt dan al gauw uit op een Peugeot 406, veel auto voor weinig geld. Het werd een Peugeot HDI diesel, 90 pk.

De eerste kilometers zijn heerlijk, hij is groot, stil, kleeft als kauwgom aan de weg en hij is R U I M. De bagageruimte is niet vol te krijgen, ook al moeten luiers, kinderbedjes, speelgoed, eten drinken en zelfs kleren voor papa en mama mee. Met name lange afstanden zijn een feest, in de stad merk je toch dat je heel wat auto meesleept.

Maar zoals iedere liefde ga je na een tijdje de mindere kanten zien. Voor een grote wagen is hij met 90 pk/200 Nm niet erg krachtig, al went dat ook wel weer op den duur. De rammeltjes gaan opvallen, de belabberde montage van de tochtstrip op de dorpel die nu al voor de derde keer los gaat omdat mijn kinderen via de dorpel op de stoel klimmen. De knipperlicht automaat weigert regelmatig geluid te maken (maar de lichten knipperen wel) onder de motorkap komt roest tevoorschijn (Peugeot zei: meneer, dat is geen roest van binnenuit dus dat is geen garantie!) en laat de bekleding van de bestuurdersstoel los.

Aan de andere kant start hij trouw en zoeft hij mij iedere morgen naar waar ik zijn moet. Ik ben ook niet helemaal ontevreden.

Vanwege een lease auto is de Peugeot verkocht aan een liefhebber van het franse rijgenot. Daarvoor mocht hij nog mee op vakantie. Naar Frankrijk liet hij zich van zijn beste kant zien. Over de snelweg (Autoroute!) met 140 km per uur, zonder lawaai en erg comfortabel. In de bergen mooi op koppel comfortabel rijdend en heerlijk sturend over de berg weggetjes. De bagage van ons vieren kon in het mooi onder de hoedenplank.

Samenvattend, een comfortabel reisauto die ietsje betrouwbaarder had mogen zijn. De opvolger is een Renault Grand Scenic 2.0, weer die Franse betrouwbaarheid, maar nu zijn de brokken op kosten van de baas. Wordt vervolgd.

PROBLEMEN

De volgende zaken zijn vervangen:
- draagarmen achterwielophanging
- multisnaar
- distributieriem (regulier volgens onderhoudsboekje)
- waterpomp
Bij elkaar kostte dit ca 1200 Euro.

Ook moet de airco worden bijgevuld.

11-6-6: Laten bijvullen door Airco Mobiel, geen gezeur van afspraken maken (Kwik Fit en Peugeot). Het vriest weer binnen...

1-10-6: De Airco maakt een kreunend geluid en koelt nauwelijks nog. Bij het aantrekken van de handrem komt de melding: low brake fluid level, het niveau is echter voldoende.

Verder het roest onder de motorkap en de knipperlicht automaat maakt niet altijd geluid, maar hiervoor geldt het onderhoudsplan ’don’t fix it if it aint broken’.

18-2-2007: De airconditioning is overleden

29-3-2007: Air-bag lampje knippert. Op internet staat dat met enig friemelen aan de draadjes onder de stoel het probleem moet zijn opgelost. En inderdaad liet de Peugeot zich weer van zijn betrouwbare kant zien...

25-5-2007: De stoot strip van de achterdeur laat los

18-6-2007: Nadat de auto leek te glibberen over de weg naar de dealer. Achterbanden alle twee (spiegel symmetrisch) afgesleten. En de oorzaak van de Airco gevonden: lekke condensor Herstel á Euro 800.


2-9-2007: Zonder problemen door de APK

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.