Peugeot 406 Familiale ST 2.0 HDI 90pk (2000)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 406 Familiale ST 2.0 HDI 90pk |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 120.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Na onze betrouwbare Honda was onze nieuwe familiewagen een economische keuze. hij moest ruim zijn, diesel (vanwege het woon-werk verkeer), een station wagen, en niet bar veel geld kosten. Je komt dan al gauw uit op een Peugeot 406, veel auto voor weinig geld. Het werd een Peugeot HDI diesel, 90 pk.
De eerste kilometers zijn heerlijk, hij is groot, stil, kleeft als kauwgom aan de weg en hij is R U I M. De bagageruimte is niet vol te krijgen, ook al moeten luiers, kinderbedjes, speelgoed, eten drinken en zelfs kleren voor papa en mama mee. Met name lange afstanden zijn een feest, in de stad merk je toch dat je heel wat auto meesleept.
Maar zoals iedere liefde ga je na een tijdje de mindere kanten zien. Voor een grote wagen is hij met 90 pk/200 Nm niet erg krachtig, al went dat ook wel weer op den duur. De rammeltjes gaan opvallen, de belabberde montage van de tochtstrip op de dorpel die nu al voor de derde keer los gaat omdat mijn kinderen via de dorpel op de stoel klimmen. De knipperlicht automaat weigert regelmatig geluid te maken (maar de lichten knipperen wel) onder de motorkap komt roest tevoorschijn (Peugeot zei: meneer, dat is geen roest van binnenuit dus dat is geen garantie!) en laat de bekleding van de bestuurdersstoel los.
Aan de andere kant start hij trouw en zoeft hij mij iedere morgen naar waar ik zijn moet. Ik ben ook niet helemaal ontevreden.
Vanwege een lease auto is de Peugeot verkocht aan een liefhebber van het franse rijgenot. Daarvoor mocht hij nog mee op vakantie. Naar Frankrijk liet hij zich van zijn beste kant zien. Over de snelweg (Autoroute!) met 140 km per uur, zonder lawaai en erg comfortabel. In de bergen mooi op koppel comfortabel rijdend en heerlijk sturend over de berg weggetjes. De bagage van ons vieren kon in het mooi onder de hoedenplank.
Samenvattend, een comfortabel reisauto die ietsje betrouwbaarder had mogen zijn. De opvolger is een Renault Grand Scenic 2.0, weer die Franse betrouwbaarheid, maar nu zijn de brokken op kosten van de baas. Wordt vervolgd.
PROBLEMEN
De volgende zaken zijn vervangen:
- draagarmen achterwielophanging
- multisnaar
- distributieriem (regulier volgens onderhoudsboekje)
- waterpomp
Bij elkaar kostte dit ca 1200 Euro.
Ook moet de airco worden bijgevuld.
11-6-6: Laten bijvullen door Airco Mobiel, geen gezeur van afspraken maken (Kwik Fit en Peugeot). Het vriest weer binnen...
1-10-6: De Airco maakt een kreunend geluid en koelt nauwelijks nog. Bij het aantrekken van de handrem komt de melding: low brake fluid level, het niveau is echter voldoende.
Verder het roest onder de motorkap en de knipperlicht automaat maakt niet altijd geluid, maar hiervoor geldt het onderhoudsplan ’don’t fix it if it aint broken’.
18-2-2007: De airconditioning is overleden
29-3-2007: Air-bag lampje knippert. Op internet staat dat met enig friemelen aan de draadjes onder de stoel het probleem moet zijn opgelost. En inderdaad liet de Peugeot zich weer van zijn betrouwbare kant zien...
25-5-2007: De stoot strip van de achterdeur laat los
18-6-2007: Nadat de auto leek te glibberen over de weg naar de dealer. Achterbanden alle twee (spiegel symmetrisch) afgesleten. En de oorzaak van de Airco gevonden: lekke condensor Herstel á Euro 800.
2-9-2007: Zonder problemen door de APK
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.