Peugeot 406 familiale (2002)

autoreview

Signalement

Uitvoering406 familiale
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf264.000 km
KM-stand laatst266.818 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

mijn 2e 406

  • 264.000 km

Deze wagen hebben we gekocht als schade-wagen bij Pater en Ede
de vorige 406 was zo goed als op (die rijdt nu waarschijnlijk ergens in Afrika rond)

veel hadden we niet over voor een andere wagen, na enig zoeken op het www ging ik eens kijken bij pater, daar zag ik haar staan.
De wagen aan alle kanten bekeken en de volgende dag samen met de vrouw, de wagen werd goedgekeurd door de "baas"
dus een paar dagen later met een bevriende monteur wezen kijken /testen.
Tja de moest een en ander aan gebeuren, nieuwe mistlampen, achterklep uitdeuken, dorpel rechts uitdeuken en alles weer spuiten
de wagen toch gekocht want het was de liefde voor de 406 die ons deed overstag gaan.

de wagen heeft een automaat, de eerste ervaring van ons daar mee:
het rijdt heerlijk, maar wel even wennen( enkele malen een noodstop gemaakt door met de verkeerde voet de rem in te trappen, gelukkig zonder nare gevolgen)
thuis gekomen heb ik de wagen zelf een kleine beurt gegeven en vervolgens naar de garage gebracht voor apk en grote beurt
dat viel allemaal aardig mee, want ik had opdracht gegeven alle filters en vloeistoffen vervangen behalve datgene wat ik zelf al gedaan had.
Ook de airco na laten kijken, al met al was ik voor ca €700 klaar

vervolgens thuis het werk afgemaakt, mistlampen, schoonmaken van binnen, een klein gedeelte van de aankoopprijs vond ik terug onder diverse matten en banken :-)
vervolgens alle kapotte lampjes vervangen, ook een klusje waarbij je een en ander uit de wagen sloop,
en zo kom je ook nog eens af van het stof en zand dat overal onderkruipt

Hierna het grote genieten : een heerlijke reiswagen
de wagen ligt als een blok op de weg en ook bij hoge snelheden (150-170)geen enkele trilling, je zit zo boven de snelheidslimiet
temeer daar we ca 5 jaar met een 406 van een 75pk hadden gereden
de airco werkt perfect, ook de cruise-control en de boord-computer
dus een wagen met een hoger fungehalte

het zuinig rijden dmv de boord-computer is haast een hobby aan het worden, maar zuiniger dan 4,5/4,8L / 100km lukt me niet
dus zal het zo wel goed zijn , het gemiddelde ligt rond de 8,7
dat is nogal een verschil zou je denken.
maar de wagen wordt veel in stadsverkeer gebruikt door mijn eega voor haar werk
(de vorige wagen reed voornamelijk op slaolie( www.ppo.nu ) daarmee haalde ik een gemiddelde van 1 op 17)
nu hebben we veel plezier van de veel vlottere 2.0 Hdi motor

vervolgens ben ik aan het werk gegaan om deze Break om te bouwen naar Familiale
3e bankje was al gesloopt uit de oude 406
gelukkig kon ik alles zo weer monteren alle bevestigingspunten waren al aanwezig.
Alleen ... de bouten pasten niet meer... na een minuut of 5 geprobeerd te hebben diverse bouten in 1 gat te draaien kwam ik er achter dat ze in de oude wagen met engelse draad werkten
en in de huidige 406 waren alle moeren meterisch!
dus even bij de hubo een zakje juiste maten gehaald
bankje zit er in en iedereen (7.P) kan weer veilig mee
vervolgens aan de rdw gevraagd wat ik nu moet doen

een mail gestuurd met de uitleg dat ik een Peugeot 406 break had omgebouwd naar Peugeot 406 familiale
Vervolgens kreeg ik een mail terug met de vraag wat bedoelt u....
die zoeken het zelf maar uit dacht ik

automaat

  • 266.818 km

zo, na de lunch nu even verder
na een tijdje viel het ons op dat af en toe de waarschuwingslichtjes van de automaat begonnen te branden (de lampjes voor sport en winterprogramma branden dan beidde)
na googelen kwamen we er achter dat er iets met de bak moest zijn, dus naar Autrans in Lunteren geweest daar was het prettig toeven, aardige mensen, koffie, en wat belangrijker is VAKbekwaam.
alle storingen laten uitlezen en resetten voor 4 tientjes was ik klaar
daarna weer een week of 2 rond gereden om vervolgens weer naar Autrans te gaan om opnieuw de bak uit te laten lezen dat is nodig om er achter te komen of het geen tijdelijke storingen zijn.
tja de bak moest worden nagekeken misschien allen de servo`s vervangen misschien totale revisie
uiteindelijk werd het totale revisie, een tegenvaller, niet gezien de Km stand.
Maar ik was er niet op voorbereid..... 4 dagen wagen kwijt en een rekening van €2650,00
dus de goedkope wagen werd opeens een dure voiture
tja liefhebberij kost geld we zijn verknocht aan de 406 vanwege zijn comfort en fraaie lijn
waar vind je nou zo`n mooie stationcar 'oeps' Break
de meeste wagens zijn een stuk minder mooi, om van de 407 maar helemaal niet te spreken
we hopen nu een paar jaar met deze wagen te doen

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.