Peugeot 406 Coupé 2.0-16V (1998)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 406 Coupé 2.0-16V |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 130.500 km |
KM-stand laatst | 0 km |
Nadat ik mijn rijbewijs had behaald in 2004 besloot ik meteen een auto te gaan zoeken. Eigenlijk wilde ik een BMW aanschaffen. Nadat ik uiteindelijk na ruim anderhalve week twee geschikte BMW ’s had gevonden bij dezelfde dealer sloeg de twijfel toe, nadat ik in dezelfde showroom ook nog eens een Peugeot 406 coupe zag staan! Aangezien alle 3 de auto’s ongeveer hetzelfde kosten, maakte het kiezen er niet makkelijk op. Na ruim een half uur twijfelen is het toch de Peugeot geworden.
Door de jaren heen is de wegligging mij erg positief bevallen. Je kan er vrij hard de bochten mee door vergeleken met andere auto’s en de Peugeot 406 coupe is erg koersvast. Ondanks dat het lijkt alsof de auto laag bij de grond staat is het nemen van drempels geen probleem. Ook niet als je er 1 per ongeluk te hard neemt, want de drempel of de weg zal geen contact maken met de onderkant van de auto.
Ook ben ik erg te spreken over het comfort wat de auto bied. Lange ritten maken met de 406 coupe is geen probleem. De stoelen geven veel steun en voelen toch zacht aan. Achterin in de auto is naar mijn mening voldoende ruimte, wat meestal niet het geval is bij een coupe. Ik moet er wel bij zeggen dat ikzelf 1,75 ben, maar ik heb van mijn passagiers die achterin zaten alleen maar positieve reacties gehad. De afwerking van het interieur vind ik netjes gedaan, vooral als ik het vergelijk met de toentertijd modernere auto’s. Daarnaast moet ik erbij vermelden dat de kachel altijd wel snel op temperatuur was, wat erg prettig is in de winter.
De kofferbak ruimte vond ikzelf altijd erg groot. Het verbaasde me ook vooral nadat ik de auto had aangeschaft hoe groot de kofferbak eigenlijk was. Ik had hem namelijk een stuk kleiner verwacht.
Qua motor had de 2.0 naar mijn gevoel wel wat meer koppel mogen hebben. Ondanks dat kan de auto prima mee in het verkeer. De Peugeot Coupe ziet er in ieder geval sneller uit dan hij/zij in werkelijkheid is. Dit maakte voor mij persoonlijk niet uit, alhoewel het verhaal over wegligging en drempels misschien anders deed vermoeden, ben ik een rustige bestuurder.
Veel problemen heb ik met de Peugeot 406 Coupe niet gehad. In de 8 jaar dat ik erin heb gereden zijn er 8 banden verwisseld, 4 remschijven, 1 keer een uitlaat, 3 accu’s en een onbekend aantal lampjes.
Het enige waar ik niet over e spreken ben is de lak, want de blanke laklaag begon in 2010 los te laten op het dak en in de kofferbak. Ook begon de auto met afslaan bij een koude start in de winter van 2011, dit bleek achteraf de stappenmotor te zijn die schoongemaakt moest worden.
Ik kan eigenlijk wel zeggen dat ik in deze auto heb leren rijden en door de jaren heen ben ik erg gehecht geraakt aan deze auto. Wat uiteindelijk voor mij de Peugeot 406 coupe de das omdeed was de benzine prijs. In de stad reed ik s ’winters 1 op 9 en in de zomer 1 op 10. Op zich geen verrassende cijfers, maar in combinatie met de wegenbelasting en dergelijke kon ik met een kleinere auto behoorlijk wat besparen. Ik rij ook amper op de snelweg sinds 2010 in verband met de nieuwe locatie van mijn werk. Op de snelweg richting Duitsland of Denemarken heb ik meerdere malen 1 op 13 gereden!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.