Peugeot 406 Break ST 2.0 HDI 90pk (2002)

autoreview

Peugeot 406 Break
Peugeot 406 BreakPeugeot 406 BreakPeugeot 406 BreakPeugeot 406 BreakPeugeot 406 BreakPeugeot 406 - interieur

Signalement

Uitvoering406 Break ST 2.0 HDI 90pk
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf192.652 km
KM-stand laatst251.868 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 198.745 km

Door verandering van werkgever raakte ik per 01.05.2012 mijn leaseauto kwijt. Vanwege de grote afstand woonwerk (250km per dag) begon de zoektocht naar een auto op diesel. Een van mijn zwagers heeft een autobedrijf, dus ik zit dicht bij het vuur.

Er waren een aantal eisen. Luxe en comfort, vanwege 60.000 km per jaar als we de privekilometers ook in deze auto zouden afleggen, goede onderhoudshistorie en geen torenhoge afschrijving.

Vrij snel kwam mijn zwager met een Peugeot 406 station op de proppen. Deze auto was volledig dealer onderhouden, voorzien van climate control, cruise control, cd-wisselaar, regensensor en andere comfort verhogende zaken. Alles werkt netjes.

De auto is nu ruim 1,5 maand in mijn bezit. Door de vele feestdagen kom ik nog niet aan een gigantisch aantal kilometers, maar ik heb er nu ruim 6000 km opzitten. Wat me opvalt is het comfort en de rust. De auto loopt als hij warm is erg rustig en is comfortabel stil. Het veercomfort is echt Frans goed en ook de stoelen (met armsteun) zitten voor mij prima. Schakelen gaat wel traag. Geen Japans snel bakkie. Wat verder opvalt is dat 90 pk in zo'n grote auto niet overhoudt, ik heb gisteren dan ook mijn auto gechipt retour ontvangen en 26 pk en 60 nm meer zijn een voelbare verbetering. Omdat ik op een zeer druk traject rijd, heb ik mezelf aangeleerd geen haast te hebben. Meestal 100 km/u op de cruise en even door naar 120/130 om het verkeer niet op te houden bij inhalen. Dit heeft een gemiddeld verbruik van 1 op 19,3 tot resultaat. Een bijzonder nette waarden voor zo'n grote auto. Resultaten na tuning volgen zodra daar iets zinnigs over te zeggen is.

Verder is de zee aan ruimte heerlijk. Voorin, achterin en de kofferruimte, alles is ruim. Super met een gezin met straks 2 kinderen. Ook heerlijk tijdens onze eerste korte vakantie en tijdens wat ritten met 5 volwassenen.

Wat me wel opvalt is dat de regensensor af en toe even de weg kwijt is. Af en toe wappert hij nog overspannen terwijl het aardig droog begint te worden. Even de stengel met de hand bedienen en alles is weer oké. Ook was de cd-wisselaar een keer de weg kwijt waardoor hij bleef doorspelen, zonder dat op het schermpje de tijd doorliep en ook de nummer en cd aanduiding bleven hangen. Nadat de auto uit was gezet en weer was gestart was het weg.

Tot nu toe hebben we 1 probleempje gehad. Slijtagedingetje. Wat leidingwerk van het stuurbekrachtigingssysteem had het begeven. Dit is vervangen en alles is weer top.

Verdere ervaringen volgen z.s.m. Ik ben benieuwd wat de tuning met mijn verbruik gaat doen. Ik blijf dezelfde rijstijl houden, dus ik hoop dat het iets opleverd. Het rijcomfort is het in ieder geval waard (maar ja, nog maar 300 km gereden in getunende staat).

Update (200211 km)
Inmiddels twee keer getankt sinds de tuning. Het verbruik is nu 1 op 20,7 gemiddeld. Hopelijk blijft dat zo. De auto heeft net dat extra beetje power dat hij nodig heeft. Het blijft een heerlijke auto.

Update (207456 km)
Het verbruik blijft uitzonderlijk laag. Uiteraard met een zacht rechtervoetje. Wel opvallend dat als ik poog de toegestane snelheid te rijden het maar zo opeens 1 op 17 is. Wat een verschil als je probeert 20 km/u harder te rijden. Remmen en weer optrekken kost blijkbaar enorm veel energie. Dus besparingstip 1: Is het druk, rijd dat gewoon 100 km/u i.p.v. 120 km/u. U hoeft dan niet steeds te remmen en weer te accelereren. Scheelt aanzienlijk in het verbruik. Voor de rest snort het dieseltje lekker door en hebben zich geen problemen voorgedaan.

Update (223565 km)
De Peugeot snort lekker door zonder noemenswaardige problemen. Ook het feit dat ik per ongeluk de benzine slang erin heb gehangen en daar na een litertje achter kwam heeft hij me vergeven. Gewoon afgetankt met diesel en er was niets van te merken. Wel twee keer ruzie gehad met de autoradio. Die wilde niet uit en was ook niet meer te bedienen, hij speelde door op een volume en het display veranderde ook niet meer. Motor uit en weer aanzetten verhielp het probleem. Franse elektronica, ach ik was gewaarschuwd.

Update (230072)
Nog steeds blijkt de Peug een redelijk probleemloze auto. Tijdens een koude periode in januari en deze maand (februari 2013) merk ik wel dat er wel braaf voorgegloeid moet worden. Doe je dat niet, dan komt hij chagrijnig op gang. Verder hebben we nog een kleine investering moeten doen in een nieuw setje luidsprekers. De standaard speakers zijn niet bestand tegen hele hoge tonen en in mijn rechterportier klinkt dus inmiddels een piano niet meer als een piano. Gelukkig erg makkelijk zelf te vervangen. Setje van JBL (4 hele tientjes via internet, aanzienlijk duurder in de gewone winkel) en we zijn weer gelukkig.

Update (233081)
Inmiddels ruim 40.000 km een tevreden 406 rijder. Auto moest voor APK. Meteen een grote beurt gegeven. Bij vorige beurt stond ik zelf onder de brug en lieten ze me zien dat de schijven en remblokken eraan zaten te komen. Dit was het enige wat moest gebeuren. Voor de rest nog steeds een topwagen die mij hopelijk nog lang van A naar B en weer naar A brengt.

Electronica française malade

  • 239.402 km

Nog steeds tevreden bezitter van deze Peug. Wat me wel opvalt is gekkigheid rondom electronica. Autoradio die niet uit wil, keertje opnieuw starten en storing is weg. Gevoeligheid sensor die de remmen in de gaten houdt. Na vervanging schijven en blokken voor begon deze sensor te zeuren dat mijn blokken vervangen moesten worden. De regensensor slaat zo nu en dan op hol. Vanmorgen vielen even mijn hele dashboardverlichting en display's weg en floepte daarna meteen weer aan. Aangezien hij gewoon blijft doorrijden vergeef ik het hem, maar af en toe levert het wel even wat zweetdruppeltjes op.

50 duizend kilometertjes

  • 242.821 km

Inmiddels is de Peug 50 duizend kilometertjes lang in mijn bezit. Zoals mijn vrouw eergisteren terecht zei is dit de eerste auto sinds tijden die wij zonder dure reparaties aan het rijden houden. Dat terwijl de voorgangers uit de 'betrouwbare' landen Duitsland en Japan kwamen, soms jonger waren en dit een 'met de Franse slag' geproduceerde auto is. Ik kijk dus met plezier op deze 50.000 km terug, op naar de 300.000 op de klok.

Bye beste Peug

  • 251.868 km

Met een beetje pijn in het hart is de Peug in de verkoop gegaan. Door 50.000 km per jaar waren de totaalkosten van het rijden van deze auto mij te hoog. Mijn Seat Ibiza ST met spaardiesel (mits een beheerste rechtervoet) zal in de meeste gevallen mijn gezin wel kunnen vervoeren, maar ik denk dat ik de ruimte van de Peug nog wel eens zal missen.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.