Peugeot 406 Break SRdt 1.9 90pk (1999)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 406 Break SRdt 1.9 90pk |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 176.000 km |
KM-stand laatst | 218.000 km |
ERVARINGEN
- 218.000 km
Ik heb de auto als noodoplossing gekocht vlak voor een vakantie, nadat de vorige auto wegens aanhoudende klachten toch echt het veld moest ruimen. Ik had geen betere keuze kunnen doen. Niet super luxueus (wel airco en elektrische ramen voorin, maar geen elektrische spiegels en geen climate-control), maar het voldoet allemaal prima.
Voordelen:
- super comfortabel rijgedrag met een wat mij betreft ongeëvenaarde wegligging
- zeer veel ruimte, voorin, achterin en in de mega-kofferbak
- degelijk; onder alle omstandigheden super-betrouwbaar en altijd starten en lopen
- zeer laag olieverbruik; minder dan 1 liter op 20.000 km
- veel trekkracht, ook bij lagere toerentallen; vanaf 1.800 toeren trekt de motor probleemloos door tot 3.500 toeren
Nadelen:
- Naar moderne maatstaven erg hoog brandstofverbruik; met flink je best doen haal je 1 op 15, maar dan moet je écht niet harder dan 120 op de teller en niet ver doortrekken in de versnellingen.
- Met een flinke aanhanger (ca. 1.100 kg) was een rit op de Franse autoroutes geen pretje. De motortemperatuur liep berg-op bij 80 km/u (zowel in 3 als in 4) zo hoog op dat de airco absoluut niet kon worden gebruikt. Aangezien de auto maximaal 1.500 kg mag trekken had ik dit zeker niet verwacht.
- De stoelen zijn werkelijk een ramp. Ze zijn erg zacht en geven bijzonder weinig steun.
Na 14 maanden volop rijplezier heb ik de Peugeot ingeruild voor een Skoda Octavia Combi TDI 110 pk uit 2003. Niet omdat ik niet tevreden ben, maar omdat ik voor m’n werk veel meer ga rijden en daarom op zoek ben naar een modernere auto met minder kilometers op de teller én een lager brandstofverbruik.
PROBLEMEN
- 218.000 km
Eigenlijk helemaal niets, behalve wat standaard-dingen:
- garantiewerk bij 195.000 km: motorsteun en multiriem, beide volledig onder garantie
- grote beurt bij 200.000 km: 4 nieuwe banden, nieuwe uitlaat, nieuwe remblokken en -schijven, nieuwe ruitenwisserbladen en wat klein grut
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren