Peugeot 309 GL 1.4i Profil (1992)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 309 GL 1.4i Profil |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1992 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 102.469 km |
KM-stand laatst | 118.000 km |
Heel gewoon, doodgewoon, anno 1992
- 118.000 km
Voor de autoliefhebber is een automobiel meer dan een vervoermiddel. Voor mij geldt dat zeker. Ik vind het dan ook leuk om regelmatig van auto te wisselen en daarbij te kiezen voor wagens die bij mij op de een of andere manier een snaar raken.
Zo liep ik in 2016 bij de huisgarage tegen een geheel vergeten autotype aan: de Peugeot 309. Een zeer net en goed onderhouden exemplaar, vers geïmporteerd uit België.
DE 309????
De 309 is in de jaren 80 ontworpen als de nieuwe Talbot Horizon. Dat merk werd echter geschrapt en de Horizon werd een Peugeot. Er was echter al een redelijk actuele 305 en er waren plannen voor een 405. Men besloot van de nieuwe middenklasser dan maar een buitenbeentje met een 9 op het eind te maken. Technisch is de 309 gebaseerd op de 205, maar dan in alle richtingen wat groter en ook wat lelijker.
M.u.v. de GTi 16v versies was de 309 een matig interessante concurrent van bijvoorbeeld de Golf 2. Niettemin was dit koekoeksjong in de praktijk een prima wagentje, al zag je er dat niet zo vanaf. Praktisch en zuinig, zeker in de Profil versie met langere versnellingen en een betere stroomlijn.
DE 309 ANNO NU
Vandaag is de 309 vrijwel uitgestorven in het straatbeeld. En vergeten. Juist daarom is het nu zo leuk om er in rond te rijden. De uitvoering is overigens net even anders dan de Nederlandse uitvoering van de 1.4 Profil uit 1992. Deze Belgische heeft bijvoorbeeld een gewone carburateur, met choke, en geen katalysator. Een beetje vieze madam dus. En ook heeft ze wat minder pk's.
HOE RIJDT ZOIETS NOU?
Rijden in deze 309 geeft aan alle kanten het jaren-80 gevoel. En dan op z'n Frans. Zachte stoelen, zachte vering, lekker op een oor de bocht door.
Er zit van alles niet op: stuurbekrachtiging, airbags, airco, elektrische ramen, ABS, centrale vergrendeling, toerenteller, enz. Maar wel een choke en voortreffelijk uitzicht..
Het is niet te vergelijken met een moderne auto. Zo blijkt vooral de stuurbekrachtiging een geweldige uitvinding. Bij het parkeren met de 309 is het best vermoeiend worstelen met het stuur. Ben je eenmaal op gang, dan is het ergens ook wel weer lekker: het contact met de weg is ongekend.
De choke is even graven in het geheugen, maar de wagen start prima en de choke kan snel worden teruggeduwd. Een fel lampje helpt om dat niet te vergeten.
Omdat deze Peugeot altijd goed is onderhouden, werkt alles nog 100%. Dat is wel zo prettig. Schakelen gaat prima al is het bepaald geen klikklak-bak en ook de koppeling is goed te doseren.
De wegligging is die van een ouderwets Franse voorwielaandrijver: liefst rechtdoor, maar met ferme hand is de 309 een bocht best door te krijgen. Ga je iets te hard dan gaat ze gillen. Is de ondergrond wat nat of glibberig, dan wordt de bocht wat wijder. Daarbij heb je nog het overhellen.
COMFORT
De zachte stoelen zijn aangenaam voor het zitvlak. Waarom zijn de stoelen van tegenwoordig zo Duits? De pasvorm is dan weer iets minder, maar dat is met een kussentje wel te regelen.
De vering is heel aangenaam en ook de herrie valt reuze mee. De Peugeotmotor klinkt beschaafd en de Profilversie maakt relatief weinig toeren. Pas boven de 145 km/u wordt het geluid irritant. Wind- en bandengeruis zijn ook best te doen. Uiteraard zijn moderne middenklassers stiller. Veel stiller. Saai stil soms.
Mede door de geweldige rechtuitstabiliteit is het eigenlijk een prima autootje voor de snelweg. Zeker omdat de prestaties bepaald niet tegenvallen.
DAGELIJKSE BRUIKBAARHEID
De 309 kan prima met het huidige verkeer mee. Wel moet je er rekening mee houden dat vooral de botsveiligheid volstrekt onvergelijkbaar is met alles wat er nu op de markt is. Extra defensief rijden is geboden. Maar dat doe je eigenlijk vanzelf al.
Daarnaast is het wagentje best praktisch met de grote achterklep en een zee aan bagageruimte. Er is de afgelopen tijd dan ook al heel wat mee verhuisd.
WAT KOST ME DAT?
De 309 Profil loopt zo'n 15 a 16 kilometer op een liter benzine. Dat valt reuze mee. Iets van 75 euro MRB per 3 maanden kost je ook de kop niet. Een oudje als dit staat wat vaker in de garage, maar daar staat tegenover dat de onderdelen weinig kosten. En de afschrijving is nihil. Lekker goedkoop dus.
TOT SLOT
Voor de jaren 80 was deze doodgewone familie-Francaise stiekem een heel fijn wagentje. Comfortabel, praktisch en zuinig. Maar het is absoluut niet te vergelijken met een 308 van nu. Auto's zijn echt veel beter geworden.
Maar niet leuker. Met deze 309 ben je echt nog onderweg. Dat voel je, dat ruik je en dat hoor je. En ik vind dat heerlijk. Anders dan bijvoorbeeld de nog leukere Trabant is ie ook nog prima dagelijks bruikbaar.
Nog een pluspunt: door het onbeduidende uiterlijk, en dan ook nog in de kleur grijs, ontbreekt bij deze 309 elke vorm van prestige. Zoiets blijkt bevrijdend te werken. Want wie zou haar willen stelen? Of uit jaloezie bekrassen? Heel relaxt; ik kan het u zeker aanbevelen, zo'n bescheiden youngtimertje. Goed voor uw hart.
Blijft het allemaal heel?
- 118.000 km
Welnu, na 2 winterseizoenen en 16.000 kilometer kunnen we u melden dat alles heel gebleven is. Op 1 dingetje na: de thermosensor van de koelventilator.
Wel is er het gebruikelijke onderhoud verricht. Met nieuwe vierseizoenenbanden, verse olie en bougies en voor alle zekerheid een nieuwe distributieriem en waterpomp. Dé manier om je oudje ook op termijn bedrijfszeker te houden.
Gelukkig zijn onderdelen niet duur.
PEKELDAME
De Peugeot wordt vooral in de winter ingezet. Voor de zomer hebben we een Mercedes 280S uit 1977.
Tot nu toe doorstaat deze bejaarde Française de kou uitstekend. De koude start gaat zonder protesten, wel choken natuurlijk, en al na enkele minuten begint het kacheltje de boel zeer aangenaam te verwarmen. Helemaal top. Gelukkig is ook de roestpreventie van de 309 zodanig dat de boel na een rondje pekel niet onmiddellijk begint te roesten.
De conclusie is dat deze 309 zich tot nu toe verrassend goed gehouden heeft en nog lang niet aan het eind is.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.