Peugeot 308 SW XT 2.0 HDiF 136pk (2009)

autoreview

Peugeot 308 SW XT 2.0 HDiF 136pk (2009)

Signalement

Uitvoering308 SW XT 2.0 HDiF 136pk
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand laatst30.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste kilometers

  • 2.200 km

Na 2 weekjes rijden in de 308 SW maar eens een eerste indruk geven.

Eerst iets over de auto zelf en de aflevering.

Na in 25 maanden tijd 190.000 KM op de klok van de Octavia gezet te hebben, werd het tijd voor een andere auto. Eisen: ruimte, caravantrekker (1400KG), station/MPV, comfort en vooral zitpositie. Met mijn twee meter lengte is lang niet elke auto geschikt. Dat werd dus dealers af om te passen en meten. Mogelijke kandidaten: VW touran, Skoda Octavia, Dodge journey, Citroen C4 Picasso of renault Scenic.

VW te duur, kaal en weinig comfort. Dodge te incourant en dus lage restwaarde/hoge afschrijving. C4 helaas net boven budget ( wel een hele fijne auto overigens) Scenic mag maar 1300 KG trekken, dus Skoda of Peugeot.
De Skoda heeft in de afgelopen 190.00 Km bewezen zeer betrouwbaar en degelijk te zijn. Er is bijvoorbeeld nog geen remblokje vervangen of iets kapot gegaan. qua kosten, aanschaf en afschrijving een hele goede keus geweest. Toch werd het de 308 SW. Vooral vanwege het uiterlijk, het rijcomfort en de luxe. Verder voldoet de auto aan de eisen qua zitpositie en toegelaten aanhangergewicht. En de prijs is zeker concurrerend te noemen.

Dat het een 2.0 met 100 KW zou worden stond al vast vanwege de caravan. En de kleur Rouge babylone smoelt wel erg goed. In de 2.0 HDI wordt de keuze in uitvoering beperkt tot 1 namelijk de XT. Deze uitvoering laat weinig te wensen over; glazen dak, 3 aparte stoelen op de 2e zitrij, climaatcontrol l/r gescheiden, donker glas aan de achterzijden 16 inch lichtmetaal.

De auto is geleverd door Piet Geluk in Dodewaard. Bij aflevering wachtte een zeer aangename verrassing. De importeur had al een tijdje een 2.0 HDI in de kleur rouge babylone op voorraad staan, maar wilde daar wel graag vanaf. Deze auto was voorzien van 17 inch velgen, leren bekleding met stoelverwarming, parkeersensoren voor en achter en on-board navigatie/dvd/telefoon, een optie die ik zelf nooit gekozen zou hebben vanwege de toen geldende meerprijs van € 2700,=. Piet Geluk had het zo geregeld dat deze auto aan mij geleverd werd zonder 1 cent voor de extra's te hoeven betalen.
Dank daarvoor, want er staat nu echt wel een hele dikke auto op de stoep, die bij inruil zeker extra aantrekkelijk is vanwege de opties.

Met een autohistorie van op dit moment 15 auto's in 20 jaar, kan ik redelijk objectief een oordeel vellen zonder me mee te laten slepen door emoties.Zeker de laatste 12 jaar heb ik mede door de vele kilometers die ik per jaar rijdt, veel auto's gereden

De 308 doet waar hij voor gemaakt is; in alle rust en met veel comfort de inzittenden vervoeren. De motor is opvallend stil en nu al zeer soepel. Dit zal de komende tijd nog verbeteren verwacht ik.
Er is vanaf 1500 toeren voldoende koppel beschikbaar om te accellereren met altijd voldoende veilige reserves.
De 17 inch wielen staan erg mooi, maar leveren wel op comfort in. De banden (225/45) geven iets lawaai en door de lage wangen mis je een stukje comfort die de banden normaal aan het geheel geven. Daarentegen heb je goed gevoel met de weg en weet je precies wat de auto doet. (elk voordeel heeft z'n nadeel)
De regensensor kun je niet uitschakelen. Of je gebruikt de niet instelbare interval, of je laat het aan de sensor over. In beide gevallen gaan voor mij de wissers nog veel te vaak over de ruiten. Persoonlijk hou ik dat liever zelf in de hand, maar goed het is niet anders.
De navigatie is een beetje in de war, de afrit-namen worden keurig in het Nederlands opgelezen, maar de afrit-nummers in het Frans. Beetje vreemd, maar ik krijg nog een update van de navi, omdat ook de kaarten van 2007/2008 zijn, en dus verouderd. (nadeeltje van een auto die al een tijdje bij de importeur staat).
Verder vindt ik het koelend vermogen van de airco wel heel magertjes. Ondanks dat ik het glazen dak bij hoge temperaturen altijd afgeschermd heb met het electrische gordijn, lukt het de airco maar niet om het binnen op 18 graden te krijgen. de ge-ijkte laboratorium-thermometer gaf 22 graden aan, nadat ik al een uur in de auto had gereden met de thermostaat op 18 graden. Ook maar eens na laten kijken.

Over drie weken met de caravan naar Zuid-Frankrijk. Dan komt er ongetwijveld nieuwe informatie boven die ik in deze review zal melden. Ik weet dat veel caravaners een 308 hebben en dus wel benieuwd zullen zijn naar de ervaringen van auto-caravan-lange ritten-in de bergen.

de 308 als caravantrekker

  • 8.750 km

Net terug van de Zuid-Franse kust en dus tijd voor een update. Heb voor vertrek nog even overwogen om hulpveren te plaatsen aan de achterzijde, dit mede door ervaringen met andere auto's. Uiteindelijk besloten om het eerst maar eens zonder te proberen. Dat viel niet tegen. Het onderstel is duidelijk op een zware belading berekend. Dat moet natuurlijk ook wel als je de mogelijkheid hebt om helemaal achterin nog 2 stoelen te plaatsen.
Zonder problemen achterbak vol, dakkoffer erop en caravan aan de haak terwijl de stuur- en veer eigenschappen zeer solide blijven.

De 136 Pk en de ruim 320 NM koppel hebben er geen enkele moeite mee om de bijna 3,5 ton zware combinatie soepel door het verkeer te bewegen. hellingen tot 5% in de 5e versnelling met de cruise op 110 KM/h leken de auto niet te deren. Zonder moeite bleef het hele circus op snelheid en werd top na top bedwongen. Later op de dag toen de buiten temperaturen opliepen tot 35 graden en de wind recht op de voorruit stond, werd het de auto wel iets te veel. Terug naar 4 met een snelheid van 80 tot 90 ging het allemaal prima. Zeker geen klagen. wat mij betreft als caravantrekker een prima auto in deze klasse.
In Duitsland op de vlakke weg was het geen enkel probleem om 100 Km/h in de 6e versnelling te rijden.

De motor is nu duidelijk soepeler geworden, in alle rust trekt hij door de 6 versnellingen heen en bewijst met de 2.0 HDI uitstekend op zijn taak berekend te zijn. Hoewel de 1.6 HDI ook 1650 KG aanhangergewicht mag hebben, lijkt dat me een minder geslaagde keuze. Ik heb met deze motor proef gereden en mijn gevoel zegt dat je toch echt tekort gaat komen als je onder dit soort omstandigheden met caravan gaat rijden.

Wat wel opvalt is dat de auto een behoorlijk grote draaicirkel heeft. in het Nederlandse stadsverkeer was me dat nog niet opgevallen, maar in de krappe straatjes in de Franse dorpjes, merk je toch dat je net wat meer ruimte nodig hebt om een bochtje te ronden. Aangezien de stoepbanden in sommige Franse plaatsen wel erg hoog zijn, en je flinke schade op kunt lopen als je met de blinde kant een stoepje met je achterwiel meeneemt, merk je pas goed hoe veel extra ruimte je nodig hebt. Zeker iets om rekening mee te houden.

Verder heeft de auto zich onder tropische omstandigheden prima gehouden. De airco blijft moeite houden met het afkoelen van het interieur. Nooit werd het onaangenaam warm, maar de fan blijft op een hoog toerental draaien om voldoende koude lucht binnen te brengen. Dat is niet bevordelijk voor de rust aan boord en past niet helemaal bij de stilte waarmee de 308 zich normaal voortbeweegt. Aan de andere kant.. het was ook wel erg warm daar.

Verder hield de navigatie/radio/Mp3 spleler er twee keer spontaan mee op. De boel viel onder het rijden uit, maar herstartte daarna ook weer meteen. Raar, maar voor mij geen bezoek aan de garage waard. Dit soort storinkjes zijn vaak toch niet te reproduceren en dus ook vaak niet op te lossen. Als het hier bij blijft qua storingen, vind ik het prima.

olieverbruik nu 3/4 liter die eigenlijk al na de eerste 5000 kilometer moest worden bijgevuld. zal wel met het inrijden te maken hebben gehad, want met de caravan aan de haak is het oliepeil niet zichtbaar gedaald.

Volgende update met 30.000 KM.

Eerste beurt 30.000KM

  • 30.000 km

Binnen twee uurtjes gepiept. Geen bijzonderheden. wel laat er een stukje rubber van de apart te openen achterruit los. Daar is een foto van gemaakt en opgestuurd voor garantie. Waarschijnlijk moet er een nieuwe achterruit in omdat het rubber vast zit aan de ruit. Het schijnt meer voor te komen, maar het is nogal wat, een reepje rubber van een paar centimeter laat los, en dan moet de hele ruit eruit. Ach ja..... Het is garantie.

De navigatie heeft voor de 2e keer een update gehad, maar bij de eerste afslag begon ze ( het is een meisje) alweer Frans tegen me te praten. Wel slordig dat na 2 updates zoiets nog niet voor elkaar is. Als ik terug moet komen voor de achterruit, zal er ook (weer) naar de navigatie gekeken worden.

Auto blijft het goed doen, alleen valt het verbruik me erg tegen. 1 op 15 is met veel moeite haalbaar, terwijl ik toch voornamelijk provinciaal en autosnelweg rijd. Dat heb ik met andere auto's wel eens beter gehad.

Verder geen bijzonderheden.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Peugeot 308

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.