Peugeot 308 SW XT 1.6-16V HDiF 110pk (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 308 SW XT 1.6-16V HDiF 110pk |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand laatst | 20.000 km |
ERVARINGEN
- 2.000 km
Peugeot 308 SW 1,6 HDI Feline
Reden aankoop :
Op het verlanglijstje stond : auto voor gezin met 3 kinderen, moet caravan kunnen trekken tot 1350 kg, zuinig, rijconfort
Na verschillende testritten beantwoordde de 308 sw het meeste aan deze verwachtingen. De touran (rijcomfort), C5 tourer (plaats achter), C-max (te klein), S-max (te duur),... zijn het om diverse redenen niet geworden.
Buitenkant :
Aanvankelijk was het opvallende uiterlijk de grootste struikelblok. Het is geen alledaags model. De lijnen zijn zeer uitgesproken. Met name de achterkant roept uiteenlopende reacties op. Maar uiteindelijk went het uiterlijk. In de juiste kleur (voor ons Shark grijs), met 17\' inch velgen en extra donkere ruiten vind ik hem echt mooi.
Binnenkant :
Het interieur van de sw feline straalt degelijkheid en luxe uit. Het panoramisch glazen dak is een extra troef die met name de passagiers weet te bekoren. De half leren zetels vooraan zitten goed.
Achteraan zijn er 3 afzonderlijke zetels. Deze zijn verschuifbaar en individueel verwijderbaar. Voor 3 kinderen is het ideaal. Volwassenen zullen de zetels aan de smalle kant vinden. De grote modulariteit is een sterk verkoopsargument doch deze staat niet op het niveau van éénvolume wagens nl. zetels zijn vrij zwaar en kunnen niet wegklappen. In principe is er de mogelijkheid om deze (of extra) zetels in de koffer te plaatsen maar dit is echt alleen geschikt voor kleine kinderen.
Op papier is het volume van de koffer groot doch in de praktijk valt dit tegen. De laadvloer is niet volledig vlak + de wielkasten nemen veel plaats in waardoor hij niet zo makkelijk te laden is. vb. 3 plooibakken kunnen niet in de breedte in de koffer. Dit is wel mogelijk bij vb. megane break.
De auto is erg luxeus uitgerust. Meevallers zijn : parkingsensoren voor en achter (handig omdat de afmetingen moeilijk zijn in te schatten), automatische verlichting + automatische ruitenwisser werken goed, standaard audio is goed, panoramisch glazen dak is een topper hoewel het in de zomer wel te warm zal zijn.
Op de weg :
De sw is zwaar. Toch heeft de 1,6 hdi weinig moeite om de massa (zelfs in beladen toestand) voort te bewegen. Het is geen snelheidsduivel maar de motor is stil en soepel. De 6 versnellingsbak is aangenaam. Hij schakkelt vlot. De auto stuurt erg precies. Zelfs op snelheid in bochten voelt alles veilig aan. Zelfs zonder ESP. Het verbruik valt nog een beetje tegen. Ik had verwacht dat dit rond 6 liter/100 km zou zijn maar hier zit ik zeker een halve liter boven.
Conclusie :
Een zeer luxeuze comfortabele wagen met een aangenaam weggedrag. Ik ben erg tevreden. De koffer is minder practisch dan verwacht.
PROBLEMEN
- 2.000 km
Geen
- 10.000 km
Ondertussen naderen we de kaap van 10.000km. Het verbruik zit nu ongeveer op 6 liter/100km. Dit valt mee maar het nog altijd zuiniger.
Ben nog altijd tevreden over de sw. De luxe, het glazen dak, het mooie interieur blijven nog altijd bekoren.
Zoals eerder al gezegd is de auto niet zo practisch al verwacht. In de boekjes staat dat je de voorzetel kan plat leggen. In mijn versie met half leren zetels kan dit niet.
Problemen : niet echt. De auto is binnen geweest omdat de handrem een paar keer bleef hangen.
Ergernis : irritant geluid in dashbord dat ik maar niet weet te localiseren. Ook de garage heeft het niet kunnen oplossen.
na 1 jaar en een paar vakanties
- 20.000 km
Na 1 jaar, 20000 km en 2 vakanties een stand van zaken.
Algemeen : geen problemen, rijd nog altijd vlot, verbruik meestal 5,8 l/100 km, juist eerste onderhoud gehad (kostprijs 100 euro)
Ervaring als caravantrekker : de caravan, beladen 1350 kg, werd zonder problemen getrokken. Het vermogen is juist voldoende. Dit betekent dat je vlot 100km/uur kan rijden als het plat is. Op hellingen moet je al eens terugschakelen. De combinatie auto-caravan is erg stabiel. Het verbruik stijgt tot 9 en zelfs tot 10 l/100km wanneer je tegen de wind rijdt. Minpuntje : door de bolle spiegelbehuizing moest ik nieuwe spiegels gaan zoeken.
Besluit : deze combinatie als caravantrekker voldoet voor sporadisch caravangebruik. Voor meer intensief gebruik als trekwagen zou ik toch opteren voor de sterkere 2.0 Hdi motor.
Ervaring als reiswagen : als tweede vakantie een trip naar Zwitserland. In vergelijking met de vorige wagen (grote éénvolumer) was het meer puzzelen om de wagen goed te laden. Zoals eerder gezegd is de koffer niet zo practisch. Met de uitstekende wielkassen passen er minder bakken in dan vb. in renault megane break.
Het rijconfort op lange afstand is geweldig. Relax cruisen in luxe en stilte, een goede zitpositie voor chauffeur en 4 overige inzittenden,... Na 1000 km kom je relatief fit op bestemming. Met glazen dak heb je een mooi zicht op de bergen . Vermogen is ook hier voldoende. Wanneer je op een steile helling vertrekt met volle belading merk je dat er niet veel overschot is.
Klein minpuntje : armsteun niet stevig genoeg waardoor hij bij elke oneffenheid terug naar laagste stand schiet.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.